De NS: Makkelijker willen we het niet maken

23 maart 2021 | Leestijd: 2 minuten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen

De NS vervoert mensen van A naar B. Dat doet ze over het algemeen naar behoren, heb ik de indruk – het is alweer een tijd geleden dat ik met de trein reisde en het kon verifiëren. Op nu en dan een gesprongen bovenleiding, bevroren of uitgezette wissels of vierkante wielen na.

Over de verdere dienstverlening van het ov-bedrijf valt wel wat te zeggen. Dan bedoel ik allereerst de perikelen rondom de ov-chipkaart. Ik heb er zelf een en dat werkt prima. Toch moet dat ding verdwijnen. Of toch weer niet? De berichtgeving is niet helemaal duidelijk. Maar waar rook is, is vuur. We moeten in plaats van met de ov-kaart met de smart phone gaan betalen. Of met de bankpas. Zo luiden althans de laatste berichten.

Nu zal het gros van de Nederlanders wel een mobiele telefoon hebben, maar is dat ook altijd een smart phone? Er zijn mensen die dat ding hebben vanwege zijn primaire functie, om mobiel mee te kunnen bellen, en verder niets moeten hebben van app’s , sociale media, sms en ander gedoe. Ook zijn er nog mensen die de bankpas één keer per maand tevoorschijn halen om voor een maand contact geld in huis te halen. Die het liefst zo weinig mogelijk met de bankpas op zak lopen uit angst ‘m kwijt te raken. Ik geef toe, het zullen er niet veel meer zijn, maar toch. Hoe moeten die na 2023 reizen?

Je zou zeggen, vraag het eens na bij de vriendelijke NS-medewerker bij het stationsloket, maar dat gaat eveneens verdwijnen. In Venlo althans. Waarom? Nee, Venlo is geen Amsterdam of Utrecht, maar toch, dagelijks maken er heel wat mensen gebruik van het station, onder andere een groeiende groep ouderen. Die vinden, net als veel anderen overigens, persoonlijk contact als ze een vraag hebben wel zo prettig. Juist het station is als vertrek- of aankomstpunt van een reis dé plek om informatie aan te bieden, persoonlijke informatie. Zeker nu Venlo deel gaat uitmaken van de hogesnelheidslijn tussen Düsseldorf en Eindhoven, wat een bezoekje aan Venlo met trein nog iets aantrekkelijker maakt. Tel daar dan bij op dat reizen met het ov almaar meer wordt gestimuleerd en voilá…

Het is overigens een ontwikkeling die je bij andere grote dienstverlenende (ahum) bedrijven als banken en verzekeraars ook ziet. Ze sluiten bemande regionale kantoren; de klant, die houden ze het liefst buiten de deur; die moet maar bellen en hopen dat hij of zij iemand met een beetje verstand van zaken aan de lijn krijgt. Of het via de site proberen. Waar je tegenwoordig al snel tegen zo’n vermaledijde chatbot aanloopt. Vriendelijk maar nutteloos, vooral bedoeld om te ontmoedigen.

De NS dan weer. Die het serviceloket op het Venlose station wil sluiten. Niet doen. Maar als het toch gebeurt, zet dan een gastvrouw of –heer namens de gemeente achter het loket. Die niet alleen vervoersvragen maar ook meer algemene vragen kan beantwoorden. Die de Venlo bezoekende reiziger al een beetje warm kan maken voor onze stad. Al is het maar met een glimlach en een warme welkomstgroet.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Schrijver Paul van Loon strijdt mee tegen laaggeletterdheid

Schrijver Paul van Loon strijdt mee tegen laaggeletterdheid

Op verzoek van Bibliotheek Venlo bezocht kinderboekenschrijver Paul van Loon vandaag, 8 april, virtueel enkele Venlose basisscholen. Om leesplezier te stimuleren en zo laaggeletterdheid te bestrijden. Want wat laaggeletterdheid betreft behoort de regio Venlo tot de...

Woonbeleid gemeente Venlo heeft behoefte aan breder draagvlak

Woonbeleid gemeente Venlo heeft behoefte aan breder draagvlak

Wat gaat er, wat de gemeente Venlo, betreft goed op het gebied van woonbeleid en wat niet? De rekenkamer constateert uit onderzoek dat het zeker op twee vlakken een stuk beter kan: de rol in de regio en de relatie met de Huurdersbelangenvereniging. Het gemeentebestuur...