Kulinaire: En nu… het nieuwe normaal?

22 mei 2020

Tja, de regering heeft ons wat perspectief geboden… Maar niet heus. Ik wil op deze plek niet de negatieveling, doemdenker, de niet-in-oplossingen-maar-in-problemen-denker of de pessimist uithangen. Dat zeker niet Maar als je me dan toch van een predicaat wilt voorzien, noem me dan een realist. Zo zie ik het zelf ook.

Tekst: Pieter Steenkist (Brasserie Sur Place) | Foto: Leon Vrijdag

Want ja, we – de horeca – mogen inderdaad per 1 juni weer open en ja, de reserveringen stromen (gelukkig) binnen. De vraag is alleen, hoe boksen we dat voor elkaar, hoe laten we alles in goede banen lopen? Want ik en met mij inmiddels tal van horeca-ondernemers weten wat we al langer wisten: die anderhalve-meter-regel is bijna onwerkbaar.

Natuurlijk, ik ben blij dat we weer open mogen, dat vooropgesteld. Maar ten koste van wat? Zoals het er nu uitziet moeten gasten die niet uit één huishouden komen op anderhalve meter van elkaar aan een tafel zitten. Tafels die ook nog eens anderhalve meter van elkaar af moeten staan. Is dat werkbaar? Is dat leuk, gezellig en realistisch? Het antwoord lijkt me duidelijk.

We moeten dus politieagentje gaan spelen door iedereen te gaan controleren? Niet echt iets waar we normaal voor staan. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die zomaar de zaak in lopen om naar het toilet te gaan.

Nee, voor ons biedt het niet het perspectief waar we op gehoopt hadden. We zullen het er echter voorlopig mee moeten doen. Terwijl wij met wat mazzel slechts 30 procent van onze omzet kunnen halen zal wel de huur weer volledig betaald moeten worden, net als het personeel en andere kosten natuurlijk ook.

Begrijp me niet verkeerd: ik, wij hebben er ontzettend veel zin in om onze gasten weer te  ontvangen en te mogen verwennen, maar zoals ik al eerder opmerkte ten koste van wat? Gezien de opnieuw te verwachten drukte en het lang niet altijd naleven van de regels vrees ik dat we voor een hele opgave komen te staan.

Maar goed, laat ik positief eindigen: we gaan er het beste van maken, op wat voor manier dan ook. Hopen daarbij dat iedereen zich aan de regels gaat houden en ook begrijpt dat het niet kan (hopelijk voor niet te lang) zoals wij het graag zouden willen doen.

Laten we hopen dat het allemaal de goede kant op blijft gaan, ook als wij als horeca weer open zijn. Laten we hopen dat we dit virus zo snel mogelijk achter ons kunnen laten. Zodat wij, als horeca-ondernemers, weer de service, kwaliteit en vooral de gezelligheid kunnen bieden die u van ons gewend bent.

Terug