Zo de kop is eraf. De eerste column was een feit en gezien de reacties viel het niet tegen… Of wel, maar dat hebben de kritische lezers dan niet willen of durven zeggen.
Tekst: Pieter Steenkist (Brasserie Sur Place) | Beeld: Leon Vrijdag
En dat is natuurlijk jammer want van kritiek kun je leren. Opbouwende kritiek welteverstaan. Zoals bij ons, in de Venlose restaurants. Wij hebben veel liever dat onze gasten het eerlijk zeggen als het niet naar wens is geweest. Nee, dat is natuurlijk even slikken, we zijn er ten slotte om die gasten enkele leuke en gezellige uurtjes te laten beleven. Maar liever rechtstreekse kritiek dan dat men zegt dat alles prima was en vervolgens bij de buurvrouw, kennissen of familie gaat klagen. Of, nog vervelender, een negatieve recensie op één van die eet- c.q. restaurant-sites plaatst.
Wat mij brengt bij de titel van dit schrijfsel: lijstjes. November en december zijn traditiegetrouw de maanden van de lijstjes. Ja, de verlanglijstjes, maar die bedoel ik niet. Ik doel op de vele beoordelingslijsten. Voor de horeca betekent dat bijvoorbeeld de Lekker 500, Michelingids, Gault Millau, de top 100 voor cafés en zo zijn er ongetwijfeld veel meer.
Niet dat ik er iets op tegen heb hoor, allemaal die lijstjes en noteringen, maar mijn ding is het niet. Neemt niet weg dat ik het ontzettend knap vind van al die ondernemers die er wel voor gaan. Met gedrevenheid, passie, talent en daarnaast het draaien van veel, heel veel uren.
Of er voor Venlo nog nieuwe sterren vallen, hoge of lage noteringen, goede of slechte recensies, dat is nog maar de vraag. Wel is de Lekker al uit met mooie noteringen voor Restaurant de Aubergine, Valuas en Cabillaud. Voor Central en de Klep zijn ook mooie noteringen in de top 100 voor cafés. En Het Romerhuis scoort goed als beste koffiezaak.
Maar zoals ik al schreef: mijn ding is het niet zo. Want uiteindelijk gaat het er toch om dat je je best doet, op welk niveau je ook acteert. En terugkomend op dat recensielijstje… ja, we doen allemaal ons best, en ja er kan eens een keer wat fout gaan (op elk niveau), en nee, we vinden het niet erg (zoals gezegd ook niet leuk) om kritiek te krijgen. En nee, we vinden het zeker niet fijn om zomaar op een of andere recensielijst een slechte, negatieve beoordeling te zien terwijl er bij het afscheid nemen nog werd gezegd dat het allemaal zo naar wens was.
Dus of u nu lekker of iets minder lekker heeft gegeten, laat het vooral óns weten. Goed voornemen voor het nieuwe jaar. Fijne kerstdagen en goed 2020.