Het winkelaanbod in de Venlose binnenstad is uiterst divers en dus uitstekend geschikt voor een breed publiek. Dit in combinatie met de sfeervolle straatjes, pleinen en vele verschillende horecabedrijven zorgt ervoor dat zowel mensen uit eigen stad en regio, maar ook de vele toeristen uit binnen- en buitenland telkens weer aangenaam verrast zijn bij een bezoek aan Venlo.
Tekst: Nicole Seuren | Beeld: Leon Vrijdag
Die verrassende mix is echter niet voldoende. We kunnen als binnenstadondernemers namelijk nog meer samenwerken en vooruit denken. De diverse winkelgebieden en straatjes hebben een eigen karakter die door iedere bezoeker gezien mogen worden. Beter gezegd: gezien moeten worden. Ook in de Duitse hoek zijn de winkels voor iedereen: Venlonaren, mensen uit de regio en (koop) toeristen. Als team van Drogisterij & Parfumerie Seuren informeren wij onze klanten telkens over andere bijzondere winkels en bezienswaardigheden in Venlo. Wij wijzen ze de weg. Soms serieus, soms met een grapje. Zo zijn er natuurlijk nog altijd klanten die om korting vragen. Dan zeg ik: ‘Die wil ik best geven, maar dan wel met de belofte dat je voor dat bedrag bij onze buren een kopje koffie of ander drankje gaat nuttigen.’ Velen waarderen dat en doen het ook echt.
Succesvol ondernemen doe je namelijk niet alleen, dat doen we met alle Venlose ondernemers samen. Waarom zou ik de bezoekers in ons gebied ‘De Poort van Noord’ niet attent maken op bijzondere zaken in de Festina Lente-straatjes of ergens anders in de binnenstad? Mocht je als ondernemer een keer een tegenvallende Duitse dag hebben gehad, zeg dan niet dat onze Oosterburen eigenlijk niet bij Venlo passen. Want de andere ondernemers waar wel de kassa rinkelde, kunnen hun verdiende geld weer uitgeven bij een winkel in de binnenstad: kleding, een cadeau, een boek, een hapje eten, et cetera. We hebben elkaar op alle fronten nodig om het centrum nog aantrekkelijker te maken voor alle bezoekers. Denk verder dan de eigen voordeur. Denk lokaal. We moeten de krachten bundelen en samen laten zien dat we van Venlo houden. Iedere ondernemer is een ambassadeur van onze prachtige binnenstad.
Ondernemen betekent trouwens niet alleen goed samenwerken. Het betekent ook vaak hard werken en lange dagen maken. Daarvan is niet iedereen zich bewust. We hebben in Venlo weer net één van de belangrijkste en drukste weekenden van het jaar achter de rug. Dat betekent voor zowel ondernemers als medewerkers dat het hectische dagen zijn geweest. Neem mijn eigen werkweek. Maandag is traditioneel mijn vrije dag, maar toch ben ik dan volop bezig met het samenstellen van roosters en andere administratieve zaken. Zeker in deze tijd van het jaar met veel feestdagen betekent dat ik tevens scherp let of alle producten voldoende op voorraad zijn. Verder had ik afgelopen maandag nog een korte vergadering met Erik Manders, voorzitter van VenloStad.com, plus een coördinator van de BOA’s en mensen van Venlo Partners. Dan bespreken we zaken als veiligheid, verkeer, het onderhoud in de stad en het gebruik van de openbare ruimte.
Op dinsdag begint mijn echte werkweek met het bevoorraden van de winkel. De woensdag is traditioneel een drukke dag rondom het Nolensplein dankzij de markt, maar ook door de evaluatiegesprekken met andere ondernemers van de Poort van Noord en Q4. We informeren elkaar en luisteren en leren van elkaars ervaringen. Donderdag, zo net voor het weekend, is een lange werkdag met tevens veel aandacht voor de online bestellingen. Vrijdag, zaterdag en maandag waren de drukste dagen dankzij het lange paasweekend. Zondag kozen wij er als familiebedrijf bewust voor om gesloten te blijven. Mijn werkweek is met 50 tot 60 uur meer dan goed gevuld. Zeker met de wetenschap dat ik daarnaast ook nog voor de volle honderd procent de taak van moeder op me neem . Maandag konden we weer volledig uitgerust de winkeldeuren openen.
Tijd maken voor het gezin en familie is voor mij van groot belang. En natuurlijk ook voor ons team van Seuren. Zo bezochten we zaterdag gezamenlijk na het sluiten van de winkel De Eierloop in de Venlose binnenstad. Een stukje teambuilding hoort er bij. Zondag was familiedag. Zoals gezegd: ondernemen doe je niet alleen. Dat doen we met alle ondernemers samen, maar ook met alle medewerkers en de familieleden die ons steunen. Dankzij deze saamhorigheid maken we samen de stad.