Stadscolumn: Scheisse… wir haben es nicht gewusst

9 juni 2020 | Leestijd: 2 minuten

Onlangs verscheen het rapport Koopstromenonderzoek 2019. Een rapport over consumentenbestedingen en -stromingen in Limburg. Venlo bestiert alhier een zeer fraaie tweede plek achter Maastricht. Nummer drie en vier, Heerlen en Roermond kijken Venlo mistroostig op de hakken.

Tekst: Toine Schreinemachers | Beeld: Leon Vrijdag

De bestedingen in absolute miljoenen Euro’s vliegen om de oren, er lijkt aan geld lijkt geen gebrek. Een vlotte analyse van het rapport laat al snel spectaculaire bedreigingen én kansen zien. Er is geen Limburgse stad zó afhankelijk van Duits kooptoerisme als Venlo. Maar wat doe je ermee? Koesteren, uitbouwen of elimineren?

De basis van Duits kooptoerisme is gelegd, er ligt een stevig fundament. Maar het kan en mag nóg beter. Creëer een kwaliteitsslag in Duits kooptoerisme en richt de toekomstige pijlen op hun middenklasse. Zij hebben nóg meer besteedbaar inkomen en vertonen een uitstekend gedragspatroon. Zij zullen Venlo liefdevol omarmen en het als hotspot omcirkelen, de place to be. Mits de geboden kwaliteit toereikend is. Dat kan mede door een toekomstige focus te leggen op gewaardeerde Duitse retailers en adviseurs.

Een omarming van de Duitse kooptoerist biedt ook kansen voor het toerisme. Bereid een menu tussen Nederlands kneuterigheid en Duitse degelijkheid. Voeg daarbij een pittige saus gedurfd Hollands goochem en dien het bord maar op. Wie wil er nu niet tijdelijk bivakkeren in en rondom deze eigengereide Nederlandse stad met haar eigen menukeuze? De Nederlandse en Duitse toerist is op zoek naar vertier, flanerend door de smalle straten. Onderwijl de sfeer van gedurfd ondernemen snuivend. Toerismecijfers zullen flink toenemen, mits er kleur bekend wordt.

Durf het uit te spreken. Het weekend is gericht op de kooptoerist, de rest van de week voor de lokale en regionale consument. Want lokaal/regionaal valt voor Venlo volgens het onderzoek een hernieuwde winst te pakken, zeker in absolute getallen. Stimuleer dit door aangeboden faciliteiten midweeks aantrekkelijker te maken en lokaal ondernemerschap te ondersteunen. De lokale en regionale consument zal zich herkenbaar en ‘gepaardskeuteld’ voelen. En de stad opnieuw ontdekken.

Met een duidelijk schaamteloos beleid hierin moet het mogelijk zijn, want het draait om de poppetjes. De magische grens van 300 miljoen detailhandelsbesteding ligt voor het grijpen voor dit amper 35.000 zielen tellende stadsdeel. Het voelt als David tegen Goliath, maar het is zeker mogelijk.

Je moet het durven, een uitgesproken beleid. Venlo, Nederlands meest Duitse stad aan de Maas. Met een mix van Nederlandse en Duitse retailers, dito adviseurs, verplichte tweetalige publieke communicatie, verplicht tweetalig onderwijs én wellicht ooit voetbaltrots VVV in de Bundesliga…

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad