Tunnelvisie

23 november 2019 | Leestijd: 2 minuten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Leon Vrijdag

Het ging van de week weer eens naar Maastricht. De Groene Loper kwam ter sprake. Nee, dat is geen spuuglelijk tapijt, dat is de naam van een omvangrijk bouwproject. Ik zal het even uitleggen voor wie er niet mee bekend is. Door Maastricht liep decennialang de A2-traverse, snelweg A2 kilometers lang teruggebracht tot 50 km-weg. Dat zorgde voor veel verkeers- en bijbehorende overlast. Bovendien sneed die weg de stad in tweeën en kwamen de oostelijke wijken er wat minder florissant bij te liggen.

De oplossing kwam er in de vorm van een lange tunnel, veel mensen wel bekend, en op die tunnel en het omliggende gebied wordt nu de grote loper gerealiseerd: veel groen en allerlei soorten woningen. Dat geeft, zo werd me verteld, de stad een impuls.

Op de terugweg moest ik denken aan de Venlose tunnel. Nee, niet die aan de Gelissensingel waar regelmatig bestelbusjes tegenaan knalden. Ook niet de tunnel bij het station, die overigens prima functioneert. Nee, mijn gedachten kwamen uit bij de tunnel, de toekomstige tunnel bij de Vierpaardjes. En bij het rangeerterrein. Het rangeerterrein dat, zo was jaren geleden het plan, uit de binnenstad weg moest. Er waren al volop ideeën over wat te doen met het vrijkomende gebied. Net als in Maastricht viel al snel het woord groen. Het moest een aangenaam gebied worden, parkachtig, misschien met woningen, maar volgens mij werd er eveneens geopperd om er een onderwijscampus te realiseren.

Die plannen gingen echter in de kast, de deur werd gesloten en de sleutel weggegooid. Het rangeerterrein bleef waar het lag. Terwijl er tot op heden, zo lees en hoor ik, steeds meer en langere treinen met gevaarlijke stoffen door Venlo rijden. De kans dat het daarmee misgaat, zal ongetwijfeld heel klein zijn, maar het zal toch gebeuren. Je moet er niet aan denken.

Maar goed, dan de tunnel. Die gaat er wel komen. Althans, ik heb er de berichten van het afgelopen jaar nog maar eens op nageslagen en bespeur enige aarzeling. Heeft met geld te maken. Ingewikkeld verhaal – wie betaalt wat? Rijk, provincie, gemeente, geld uit Brussel, meer geld van de overheid, meerkosten… Het leek wel snor te zitten, zo klonk het onlangs. De seinen konden op groen. Zeker na het bericht dat de gemeente alvast woningen en bedrijfspanden in het gebied gaat opkopen.

Toch is er nog altijd geen definitief ‘ja, die tunnel, zo belangrijk voor de doorstroming van het verkeer in de stad, komt er’. Die ja, zo werd onlangs bekend, komt er pas in 2022. En kan dan toch nog heel misschien een ‘nee’ worden.

Het idee van een groene loper of zone in Venlo verdween al jaren geleden. Groene seinen voor de komst van de tunnel lijken ook nog ietwat voorbarig. Wordt vervolgd… in 2022…

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad