“30 mensen bij een theatervoorstelling, dat is eigenlijk een belediging van de sector”

19 mei 2020

Normaal gesproken zou het nieuwe theaterseizoen van Theater De Maaspoort grotendeels in kannen en kruiken zijn, zou vorige week de nieuwe programmagids de deur zijn uitgegaan en zouden de eerste abonnementen zijn afgesloten. Normaal gesproken. Daar is nu geen sprake van, weet programmeur Maarten van Erp.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Zebra Fotostudio’s

In het begin was het nog overzichtelijk. Op 13 maart werd bekend gemaakt dat de theaters in Nederland vanwege het coronavirus drie weken dicht moesten. “Dat betekende 22 voorstellingen verplaatsen; dat was nog te doen”, herinnert Maarten van Erp zich. Inmiddels is dat overzicht weg en is de blik vooruit wazig. “Voorlopig zijn we zeker tot 1 juni dicht. Dat zijn nog eens 92 geschrapte activiteiten. Die kun je niet allemaal naar het volgend seizoen verplaatsen.”

Geen brochure
Want het seizoen 2020/2021 staat al grotendeels vast, legt Van Erp uit. “Een seizoen loopt voor ons van september tot juni. In september beginnen we alweer te plannen voor het seizoen erop en daar zijn we in maart in grote lijnen mee klaar. Dan zijn er meer dan 200 voorstellingen vastgelegd, afgestemd op de smaak van ons publiek.” Hoe het nu verder moet, weet Van Erp niet. Daarvoor is te veel onduidelijk. Een brochure is er niet en komt er voorlopig ook niet. “Dat is niet het grootste probleem; mensen halen al vaak informatie op en boeken via onze website, digitaal dus.”

Financiële buffer
De vele duizenden kaarten die er normaal in de eerste weken uitgaan en die dus nu niet verkocht zijn, heeft volgens hem een grotere impact. “Daarmee creëer je een financiële buffer voor de rest van het seizoen. Komt nog bij dat we met geannuleerde voorstellingen van de laatste maanden van het afgelopen seizoen zitten. Dat moet je compenseren.” En het zijn niet alleen de theaters, zegt Van Erp, die financiële klappen krijgen. Hij wijst op de artiesten, impresario’s en ondersteunende dienstverleners zoals decorbouwers, vormgevers en grimeurs. Van de 300 miljoen euro steun die de overheid de culturele sector heeft toegezegd, verwacht hij niet veel. “Dat gaat voornamelijk naar de door het Rijk gesubsidieerde instellingen.”

Lege zaal
Vanaf 1 juni is er een eerste lichtpuntje, ook al ziet Van Erp dat zo niet. “Ja, dan mogen we open voor 30 mensen. Stel je voor, 30 mensen bij een grootschalige theatervoorstelling, dat vind ik eigenlijk een belediging voor de sector. Bovendien, het is inclusief artiesten en eigen personeel. Staat er een koor op het toneel, dan mag er verder niemand meer in. En optreden voor een lege zaal, dat ziet geen enkele artiest zitten.”

Anderhalvemetermaatregel
Volgende stap is 1 september, als er 100 mensen binnen mogen. Ook dat biedt geen soelaas voor veel geplande acts. Daarna komt de anderhalvemetermaatregel in beeld. Van Erp geeft aan dat er in de grote zaal dan (normaal 750 plaatsen) 180 mensen kunnen zitten, en in de twee kleinere zalen (respectievelijk 350 en 180 plaatsen) circa 60 en 40 bezoekers. “Natuurlijk zijn er minder goed lopende voorstellingen, maar daar staan ook veel uitverkochte acts tegenover. Dat valt nu weg. Bovendien, zo’n meer dan halflege zaal is niet echt inspirerend.”

Oplossingen
Natuurlijk, er wordt over allerlei oplossingen nagedacht. Schermen tussen de stoelen. De zaal aankleden met bijvoorbeeld extra plantenbakken, zoals het Amsterdamse Carré heeft geopperd. “We bekijken ook of we naar externe, grotere locaties kunnen uitwijken.” De onduidelijkheid over wanneer De Maaspoort weer enigszins normaal kan gaan draaien blijft voorlopig, denkt Van Erp. “We gaan 1 juni wel open, maar niet wat de geplande voorstellingen betreft; dat is niet rendabel met die 30 mensen. Reguliere voorstellingen vanaf 1 september, dat zie ik ook nog niet zitten, al bekijken we er uiteraard wat er binnen de mogelijkheden wel kan. Sommige collega’s denken dat we 1 januari weer grotendeels of zelfs volledig open kunnen. Anderen hebben zelfs daar hun twijfels over. Misschien moeten we het hele komende seizoen één op één naar 2021/2022 verplaatsen en komend seizoen heel opportunistisch inspelen op de mogelijkheden die we krijgen. Al is zo’n één op één verplaatsing feitelijk niet te doen, onder meer vanwege contractuele verplichtingen van sommige acts.”

Creativiteit
Veel onduidelijkheid voor De Maaspoort en de rest van de theaterwereld. Maar dat zorgt wel voor inspiratie en creativiteit, heeft Van Erp ontdekt. “In het begin was er verslagenheid, maar nu zie je dat we de zaken weer gaan oppakken. Dus ja, we zijn met iets bezig, iets waar ik momenteel nog niets over kan vertellen. Binnenkort. Maar er gaat weer iets gebeuren, al is het niet regulier. Dat is maar goed ook, want een theater waarin niets gebeurt, daar is het leven uit. En dat willen we niet.”

Terug