Andrew Elt: ‘Optreden? Ja graag! Maar wel zonder concessies te doen!’

11 juni 2020

Grenswerk gaat weer open. De komende zomer staan diverse interessante acts gepland. Weliswaar op kleine schaal (ongeveer tachtig kaarten per show), maar toch: ‘We kunnen weer,’ aldus het Venlose poppodium. Een van de acts is de Andrew & Jasper Rock ’n Roll Revue. Zij doen op vrijdag 17 juli hun show. Zanger Andrew Elt vertelt wat het publiek mag verwachten, maar ook hoe hij de afgelopen maanden heeft ervaren en wat zijn verwachtingen voor de toekomst zijn. Voor de poppodia, voor de hele culturele sector en voor hem zelf.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Janneke Michels & Arny Zona

Eigenlijk zag hij de show voor tachtig mensen niet zitten. “Die omstandigheden. Nee, niks voor mij. Ik wil geen concessies doen. Jasper en ik met een akoestische show? Nee. Daarom hebben we direct gezegd: we komen met de hele band en geven de bezoekers een waanzinnige rockshow. Het publiek moet al concessies doen. Stil zitten op een stoel, afstand houden. De hele concertbeleving zal die avond anders zijn. Maar laat ons op het podium dan wel alsjeblieft ons ding doen en de mensen waar voor hun geld geven.”

Gezond verstand
Hoe het er precies uit gaat zien, weet Elt nog niet. “Mag ik zweten? Mag ik heel dicht tegen Jasper aan staan? Haha, geintje natuurlijk. Wij als muzikanten gaan gewoon doen waar we goed in zijn. Ik snap maatregelen voor de massa en bij grote publieke bijeenkomsten. Handen wassen, een bepaalde afstand houden en als je ziek bent, blijf dan thuis. Heel logisch. Maar vertrouw als overheid op het gezond verstand van mensen. Bij die intelligente lockdown van Rutte ging het toch ook om eigen verantwoordelijkheid. Ga daar in deze situatie dan ook van uit.”

Realist
Elt heeft zich de afgelopen drie maanden wel vermaakt. Hij hielp vrienden met klussen, las autobiografieën van zijn muzikale helden en werkte de laatste weken zelfs aan nieuwe nummers voor zijn band 7 Miles to Pittsburgh. Hoe graag hij ook liever onderweg was geweest, de zanger begrijpt wel wat er gaande is in de wereld. “Eigenlijk zou ik dit voorjaar als tourmanager van Walter Trout onderweg zijn geweest, onder andere in Australië en zeven weken door Europa. Dat is jammer, maar het stilleggen van mijn werk moet niet mijn leven en humeur bepalen. Direct toen duidelijk werd hoe ernstig het coronavirus was, wist ik dat dit een grote invloed op de wereld zou hebben. Ik ben geen doemdenker, wel een realist. We hebben veel shows naar het najaar of 2021 verplaatst. Dit virus zou tijd gaan kosten. Dat was mij wel duidelijk.”

Financiële problemen
Voor veel andere mensen in de entertainmentbranche geldt hetzelfde verhaal. “Bij veel bedrijven die aan deze sector gelieerd zijn, valt bijna de complete omzet weg. Dit is het hoogseizoen voor muzikanten, technici, roadies, tourmanagers et cetera. Ik ken mensen die meteen ander werk zijn gaan zoeken: vrachtwagenchauffeur, in een fabriek werken of wat dan ook. Ze moesten inkomen genereren. Dat geldt voor iemand die alleen woont, voor kostwinners, maar zelfs voor degene waar de partner een deel van het totale inkomen binnenbrengt. Er valt plotseling een enorm gat. Veel andere mensen begrijpen dat niet of staan daar niet bij stil. Ergens begrijp ik dat nog wel. Een conducteur krijgt gewoon zijn salaris. Of de trein nu vol, halfvol of leeg is. Bij ons komt er niets binnen. Helemaal niets. Vaak val je als band, artiest of bedrijf buiten allerlei overheidsregelingen. Ik kwam gelukkig voor de TOZO in aanmerking en dat waardeer ik dat enorm. Echt. Maar bij de tweede ronde van deze regeling kijkt de overheid tevens naar het inkomen van een partner. Val je net boven de grens, dan krijg je niets meer. Als je huishouden echter is afgestemd op een bepaald inkomen, kan het op de lange termijn nog fataal zijn.”

Leven en overleven
Elt wordt wel eens geconfronteerd met de opmerking: ‘maar je doet dit toch voor je lol?’ Zijn gezicht betrekt bij het horen van die kreet. “Echt! Daar kan ik niet meer tegen. Ja, het is mijn passie, maar ook mijn werk en moet er dus mijn brood mee verdienen. Neem je een reguliere medewerker per direct zijn hele of halve salaris af, dan komt iedereen in de problemen. Veel mensen realiseren zich niet wat het stilleggen van de culturele sector voor gevolgen heeft voor iedereen die er zijn salaris mee verdient. Dit raakt zoveel professionals. Wij hebben echt vet moeten inleveren. Ik snap goed dat niet iedereen onze situatie begrijpt, maar het is wel goed als het verhaal verteld wordt. Kijk eens hoe veel mensen reageren als ze horen dat Vastelaovend misschien niet doorgaat. Dan worden ze al furieus. Bij ons gaat het keihard om de poen. Om leven en overleven.”

Het nieuwe normaal
Elt was daarom ook niet direct enthousiast over de show in Grenswerk. Spelen voor dertig of tachtig mensen omdat de overheid dat eist. Hij vindt het niks. “Wij komen met een band, een geluidsman, een lichttechnicus en weet ik wie nog meer. Aan het einde van een avond hard werken, gaat iedereen met 20 euro naar huis. Dat is leuk voor een keer, maar ik ga dat dus echt niet de hele zomer doen. Ik weiger om toe te geven aan het begrip ‘het nieuwe normaal.’ Mijn geluidsman heeft nu een andere baan en moet aan zijn baas vrij vragen om die dag bij de show te kunnen zijn. Dat doet hij met liefde, maar hij verdient er geen geld mee. Terwijl het toch zijn ware beroep is.”

Maatwerk voor poppodia
Volgens Elt moet het gaan om maatwerk. Ook bij poppodia. “Dertig of tachtig bezoekers. Wat is dat voor onzin? Plaats dat aantal in 013 of de Ziggo Dome en je krijgt een absurde situatie. Zelfs in Grenswerk vind ik het niks. Begin eens een bepaald aantal weken met vijftig procent van de bezetting. Kijk hoe dat verloopt. Iemand die een dergelijk aantal bezoekers te riskant vindt, die blijft thuis. Veel andere mensen zijn er echter aan toe. Kijk eens hoe snel de versoepelingen van de afgelopen weken positief uitpakken, zonder extra besmettingen. Het kan dus. Ik denk daar absoluut veel over na. Mijn vrouw werkt in de gezondheidszorg. Ik heb geen oogkleppen op en ben me bewust hoe ernstig en heftig dit virus is. Het is geen griepje, dit is erger. Maar door continu te praten over een tweede golf praat je mensen angst aan. Mocht die er toch komen, kun je risicogroepen tijdelijk isoleren. Ook op maat, zeker niet opsluiten. Je kunt inspelen op de situatie. Die kennis hebben we nu. Maar tachtig mensen in een popzaal. Kom op. Je gaat echt geen sfeer krijgen. En dat is een essentieel onderdeel van de concertbeleving.”

Festivals
Zijn agenda is vanaf oktober weer gevuld met optredens. Is dat volgens hem realistisch? “Euh hallo, ik werk niet voor de RIVM. Haha. Niemand zal weten hoe het er over vier maanden uitziet. Vier maanden is een lange tijd in deze situatie. Maar je moet ergens beginnen. Als er in het najaar meer mogelijkheden blijken te zijn en er is niets geboekt, dan loop je achter de feiten aan. Dus laten we afwachten wat de toekomst brengt.” En volgend jaar? Het festivalseizoen? “Goede vraag, ook daarop heeft nog niemand het antwoord. Is het een optie om meer ruimte op de festivalweides te creëren. Niet alles volproppen. Misschien bij Pinkpop of de Zwarte Cross een podium minder. Minder bezoekers betekent minder geld, dus ook minder bands boeken. Is dat echt zo erg? Nu staan er tig bands op een dag geprogrammeerd. Je moet als bezoeker keuzes maken. Is het een probleem om het met de helft te doen? Ik denk het niet. Maar nogmaals, ik weet niet hoe het er in oktober uitziet. Laat staan wat de zomer van 2021 brengt. Deze situatie moet niet te lang duren, dan komen veel mensen in de entertainmentbranche echt gigantisch in de problemen. Zelfs als we voor een select gezelschap mogen optreden. Want de helft van het publiek, betekent tevens de helft van je gage. Bij een kwart krijg je nog minder. Daar pas ik dus voor. Dat is niet vol te houden.”

De kaartverkoop van Andrew & Jasper Rock ’n Roll Revue begint vrijdag 12 juni om 10.00 uur. Mochten de tachtig tickets snel zijn uitverkocht, dan volgt een tweede show. Wat mag het publiek verwachten? “Gewoon een vette rockshow. Jasper en ik hebben geen gezamenlijke eigen nummers, dus gaan we lekker onze favoriete covers spelen. Met de nadruk op feel good nummers. Even weg van de ellende van de laatste maanden. Verwacht geen Don’t stand so close to me van The Police. Heel grappig, maar dat gaan we die avond niet doen. Wij gaan voor de positieve vibe.”

Terug