De Maaspoort heropent de deuren: theatergasten spelen zelf de hoofdrol in unieke voorstelling

27 mei 2020 | Leestijd: 3 minuten

Nu de coronamaatregelen verder versoepeld worden, wil ook De Maaspoort niet achterblijven en cultuurliefhebbers een unieke beleving aanbieden. Vanaf 6 juni start een reeks voorstellingen van de komedie OK OK waarin de bezoeker zelf de hoofdrol speelt. Vier bezoekers op het podium van het Venlose theater die aan de hand van een script een voorstelling neerzetten. Zonder publiek, maar wel een unieke ervaring rijker. Programmeur Maarten van Erp legt het uit.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Theater De Maaspoort

Van Erp is vooral blij dat het theater eindelijk weer open kan. “Dat doet een mens goed, en al zeker een theaterprogrammeur. Hoewel er nog niet veel mogelijk is, zijn we vooral blij dat we weer met voorstellingen en ideeën voor de toekomst bezig kunnen zijn. Hoe klein en minimaal ook. Nadat iedereen in de theaterwereld een aantal weken de klap nodig had om de klapt verwerken, ontstaan nu nieuwe mooie plannen waar wij als Maaspoort graag over mee willen denken. Te beginnen met OK OK.”

Autoteatro
Met deze voorstelling maakt De Maaspoort dus een soort van nieuwe start. Het begin van een nieuwe fase waarvan niemand weet wanneer deze eindigt en hoe dit tijdperk zich ontwikkeld. Wat mogen bezoekers verwachten? “OK OK is een bestaand stuk dat in 2012 geschreven is door Ant Hampton en zijn première beleefde tijdens een cultureel festival in Edinburgh en later tevens twee maal in Nederland te zien was. Hampton noemt het zelf autoteatro. De mensen die een kaartje kopen, spelen zelf de hoofdrol bij deze theatervorm. In dit geval gaat het om een klein groepje van vier mensen. Dat kunnen vriendinnen zijn, een gezin, collega’s, maar ook vier individuen die los van elkaar een ticket hebben gekocht. Deze vier mensen spelen tijdens de gehele voorstelling de hoofdrol.”

Pure theatervorm
Van Erp werd getipt door een collega-programmeur uit Nijmegen. “Ik was direct geïnteresseerd. Het is een voorstelling die volledig in deze tijd past en het was voor ons goed uitvoerbaar. Samen met de theaters uit Nijmegen, Weert en Zwolle hebben we besloten deze minimalistische voorstelling te programmeren. Een voorstelling zonder indrukwekkende decors of andere pracht en praal. Back to basics. Theater in de meest pure vorm. Dus iedereen die ooit gedroomd heeft om in De Maaspoort op het podium te acteren: pak je kans!”

Totaalbeleving
De tekst van OK OK lijkt geschreven op hetzelfde moment als dat hij gelezen wordt. De vier bezoekers zitten op ruime afstand van elkaar op het podium van de Frans Boermans zaal. Er is geen publiek, de zaal is leeg maar wel sfeervol verlicht. Een unieke beleving voor iedereen die het theater gemist heeft en een unieke kans zelf op het podium plaats te nemen. Volgens Van Erp is het een eigenlijk een soort totale theaterbeleving. Hij licht vast een stukje van de sluier op. “De mensen kopen een kaartje en zij maken het stuk. Deze vier hoofdrolspelers komen na binnenkomst eerst op een aantal plekken in het theater waar ze normaal gesproken nooit komen. Vervolgens gaan ze naar het toneel. Op dat moment is nog steeds niet duidelijk wat er gaat gebeuren. Pas als iedereen het unieke script krijgt aangeboden ontstaat een soort spel. Sommige deelnemers krijgen daarbij misschien wel een dubbelrol toebedeeld. De vier hoofdrolspelers leren elkaar in ieder geval beter kennen. Zelfs als het al vrienden of collega’s van elkaar zijn.”

Eisen RIVM
Van Erp heeft het script al samen met zijn collega’s van de drie andere theaters via een online meeting geoefend. Een dezer dagen volgt nog een fysieke uitvoering. “We gaan OK OK vanaf 6 juni programmeren. Te beginnen met twee voorstellingen in het weekend, maar als de belangstelling groot genoeg is, verwacht ik dat we meerdere uitvoeringen per week gaan plannen of misschien zelfs per dag. Dat is afhankelijk van de reacties van het publiek. Natuurlijk gebeurt alles strikt volgens de eisen van het RIVM: een aangepaste routing, geen garderobe, anderhalve meter afstand et cetera.”

En dan is deze voorstelling dus een begin naar meer? “Ik durf daar nog niet te veel over te zeggen. De deuren van je theater openen, betekent dat het geld kost. Aan deze voorstelling verdienen we niets. Dat is niet erg. Echter, hoe graag we ook willen: we zullen niet de hele zomer geopend zijn met kleinschalige uitvoeringen. Het gaat ook om de toekomst van de Maaspoort, dus moet het rendabel zijn. Zelfs bij voorstellingen in onze grote theaterzaal (capaciteit 750 bezoekers) mogen we slechts maximaal 200 mensen binnen laten als dat op termijn weer is toegestaan. Daar kun je als theater geen winst mee maken. Dus blijven we voorlopig voorzichtig bezig met het plannen van kleinschalige theatervoorstellingen. Ik verwacht wel dat er na OK OK meer volgen. We hebben voldoende mooie plannen. Hopelijk blijft het virus onder controle en biedt dit de theaterwereld voor de nabije toekomst meer mogelijkheden.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad