Geronimo Snijtsheuvel: “Ook vanuit Venlo kan ik de hele wereld bereiken”

4 december 2019 | Leestijd: 4 minuten

Op zijn derde speelde hij zijn eerste noten op de piano, toen hij twaalf was ging hij naar het conservatorium en toen hij daar vanaf kwam, begon een ontdekkingsreis door de muziekwereld. Tegenwoordig is de Venlose pianist, componist en producer Geronimo Snijtsheuvel (41), zeker bij de kenners, een klinkende naam in de trance-scene. Hij reist regelmatig de wereld rond en vindt Venlo daar een prima uitvalsbasis voor.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen

Als vader Tino Snijtsheuvel (eveneens pianist) vroeger zijn partijen uitzocht op de piano, dan lag de kleine Geronimo in bed aandachtig te luisteren. Om het de volgende dag, op gehoor, proberen na te spelen. Dat spelenderwijs leren vindt hij nog steeds belangrijk. “Je leert zo goed te luisteren.” Noten lezen leerde hij uiteraard ook. De piano waarop hij ooit begon staat overigens, gereviseerd, nog altijd in zijn kamer in de door zijn vader opgerichte muziekschool aan de Goltziusstraat in Venlo.

Jammen
Hij was in die jonge jaren alleen maar in klassieke componisten geïnteresseerd: Mozart, Beethoven, daarna Bach en vervolgens Liszt en Rachmaninov. “Die laatste is nog altijd mijn favoriet, een grootheid.” In andere muziek was hij niet geïnteresseerd. “Toen ik op mijn twaalfde naar het conservatorium ging (Hij moest het vwo er wel bij doen, red.), was het dus logisch dat ik de klassieke opleiding ging volgen.” Een paar jaar later kwam echter de ommekeer. “Ik was een jaar of 17 toen pianist Glenn Corneille vroeg of ik een maand mee wilde naar Innsbruck. Daar was een groot evenement van Volkswagen met volop muziek. Liepen wel zestig muzikanten rond. Iedere dag speelden we daar. Eerst op het evenement, daarna gingen we jammen. Ik met mijn klassieke achtergrond en een beetje jazz tussen allemaal jazzmensen. Zij vonden dat wel interessant en ik heb toen ontzettend veel geleerd, kon me enorm aan de anderen optrekken.” Waarna hij het besluit nam alsnog ook lichte muziek te gaan studeren en zich in jazz, wereldmuziek en salsa te verdiepen.

Vangnet
Snijtsheuvel besloot tevens bedrijfskunde te gaan studeren, als vangnet, maar toen hij op zijn 23e het conservatorium had afgerond, stopte hij met die studie. Hij lacht: “Ik zou wel eventjes beroemd gaan worden, dacht ik op dat moment. Een overdaad aan, misplaatst, zelfvertrouwen. Ik ontdekte dan ook al snel dat de wereld niet op mij zat te wachten. Daar zit je dan, cum laude afgestudeerd, je voelde je de ster van de school en dan is er opeens helemaal niets.” Bovendien wilde hij muziek maken die hij mooi vond, niet vanuit commerciële overwegingen.

Transmission
Het kwam echter goed, glimlacht hij. “Ik ben les gaan geven. Doe ik nog steeds. Ik vind het mooi om mijn kennis door te kunnen geven.” Toen zijn vader ruim tien jaar geleden een eigen muziekschool startte, was Geronimo al snel een van de docenten. Daarnaast bleef hij spelen. “In eerste instantie jazz. Maar dat levert niets op. Dus pakte ik ook andere dingen op. De verandering kwam toen ik leerde produceren en zelf ging componeren. En de trance-scene in rolde.” Zo kwam hij uit bij de mensen achter Transmission, een wereldwijd gehouden event met tienduizenden bezoekers waar de beste trance-dj’s optreden. “Maar alleen dj’s achter elkaar laten optreden is niet voldoende. Het publiek wil show, beleving. Dus worden er componisten zoals ik aangetrokken die een muzikaal intro naar die optredens componeren. Daar ben ik dan zo’n twee drie maanden mee bezig en maak dan een soort muzikale film.”

DJ Ferry Corsten
Het mooie is dat hij regelmatig gevraagd wordt tijdens zo’n Transmission-event piano te spelen. Staat Snijtsheuvel opeens voor 50.000 mensen op het podium. Ziet hij in Bangkok zichzelf meters groot op een billboard staan. Wordt hij met politie-escorte naar een optreden gebracht. En mag er ongelimiteerd Dom Perignon in luxe hotelsuites worden gedronken. “Maar dat is lang niet altijd”, glimlacht hij. Hij is zo in een wereld gerold waar hij op heel diverse wijze zijn muzikale creativiteit kwijt kan. Werkte via platenlabel Warner Brothers onder meer samen met muzikanten van Hans Zimmer, de Duitse filmcomponist bekend van soundtracks voor bijvoorbeeld Gladiator en The Dark Knight. Heeft onderonsjes in Amsterdam met een van de liedjesschrijvers van Christina Aguilera. En gaat regelmatig aan de slag met bekende dj’s als Fedde le Grand en Ferry Corsten.

Studio aan huis
Met die laatste werkt hij momenteel aan een album. Een eerste single staat al op Spotify. Met de naam Geronimo Snijtsheuvel prominent in beeld als uitvoerend artiest. “Ik ben al langer ghost writer, krijg natuurlijk de credits als componist, maar ik kom nu ook vaker als artiest in beeld. Heb inmiddels een platendeal met Ferry Corsten. Dus ja, waar ik twintig jaar geleden over droomde, wordt nu werkelijkheid.” Maar dat betekent niet, zegt Snijtsheuvel, dat hij meer onderweg zal zijn en zijn job als pianoleraar opgeeft. Integendeel. Waar hij er ooit voor koos om te verhuizen naar de Randstad, woont hij tegenwoordig met zijn vrouw weer in Venlo. En wil hij op den duur de muziekschool van zijn vader overnemen. “Les geven vind ik gewoon leuk, het doorgeven van kennis, het meegaan in het enthousiasme van leerlingen. Nee, ik heb geen spijt van de verhuizing naar de Randstad. Dat was toen nodig. Ik heb er veel van geleerd, contacten gelegd. Maar in Venlo voel ik me thuis. Artiesten komen gewoon hier naartoe. Of we spreken bijvoorbeeld af in Amsterdam, geen probleem. Ik heb een kleine studio aan huis en met de moderne technieken hoef je niet steeds de deur uit. Dus nee, ik hoef hier niet meer weg. Ook vanuit Venlo kan ik namelijk de hele wereld bereiken.”

Het begin van dit optreden van Orjan Nilsen tijdens Transmission is een voorbeeld van een door Geronimo Snijtsheuvel gecomponeerd muzikaal intro

Een kort voorbeeld van Geronimo on stage

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad