Missiemuseum slaat nieuwe wegen in: “bescheidenheid afgeworpen”

9 september 2021 | Leestijd: 2 minuten

Het Missiemuseum in Steyl heeft sinds begin september een nieuw concept. Naast de bestaande collectie wordt nu ook op uitgebreide wijze het verhaal verteld van de Steyler ontdekkingsreizigers. Dat gebeurt met behulp van moderne middelen als QR-codes en informatieschermen.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Missiemuseum

De collectie is en blijft zoals ze was, al sinds 1934. Maar het verhaal achter die collectie wordt nu veel nadrukkelijker en uitgebreider verteld, legt marketingmanager Julia Siahaija uit. “De collectie is heel bijzonder, de verhalen erachter eveneens. Dat maakt het Missiemuseum tot een parel onder de volkenkundige musea in Nederland. Dat willen we veel beter bekend maken. Dus hebben we onze bescheidenheid afgeworpen.”

Kulturkampf
Het was de Duitse priester Arnold Janssen die de eerste aanzet voor het Missiemuseum gaf. Hij vestigde zich in 1875 in Steyl als gevolg van de antireligieuze politiek in het Duitsland onder rijkskanselier Bismarck, de zogenaamde ‘Kulturkampf’. Hij stichtte er drie congregaties waaronder de Gemeenschap van het Goddelijk Woord (Societas Verbi Divini, SVD), beter bekend als de Missionarissen van Steyl. Vanuit die congregatie trokken missionarissen naar China, Brazilië en andere verre landen. De artefacten die ze daar ontdekten kwamen in Steyl terecht en gingen de collectie van het Missiemuseum vormen, bedoeld om mensen te informeren over die verre landen en andere culturen.

Nieuw concept
Die collectie groeide en kwam in 1931 terecht in wat nog altijd het onderkomen van het Missiemuseum is. Met als bekendste item de opgezette beer. De collectie is nog altijd zoals ze toen was. Maar waar de beer lange tijd het boegbeeld van het museum was, zijn dat nu de verhalen. Siahaija: “We hebben de afgelopen periode waarin musea moesten sluiten benut om een heel nieuw museumconcept te realiseren.” Een concept waarin met behulp van touch screens en QR-codes het verhaal van de collectie en de missionarissen wordt verteld, zegt ze. “Wie voorheen het museum binnen kwam, werd overdonderd door de vele objecten in de vitrines. Dan stond er wel bij wat het was, maar niet wat bijvoorbeeld de oorsprong was of waar een object toe diende – het bredere verhaal dus.”

Social media
Dat is nu dus veranderd. Dankzij de QR-codes worden bezoekers veel breder geïnformeerd over de objecten, zodat  die meer tot de verbeelding gaan spreken. En via twee touch screens kunnen op een wereldbol de plekken worden bezocht waar de missionarissen actief waren. “Daarnaast hebben we onze website vernieuwd, die is heel toegankelijk gemaakt en afgestemd op de wensen van de moderne bezoeker. En we laten ons nu zien via social media, waarbij vooral Instagram voor ons een belangrijk instrument in onze marketing is.”

Jeugd
Bij het Missiemuseum hebben ze zich de afgelopen tijd dus verdiept in wat de hedendaagse museumbezoeker verwacht. Ook de jeugd kreeg alle aandacht. “We hebben enkele professionals op het gebied van jongereneducatie ingeschakeld. Jongeren vragen om een heel eigen, interactieve benadering. Bijvoorbeeld door ze te stimuleren een vergrootglas mee te nemen om objecten te bestuderen. En door de programmering van ons museum voor zowel jongeren maar ook andere bezoekers divers en interessant te maken.”

Bijzondere beleving
Siahaija geeft aan dat naast het nieuwe museumconcept er nog diverse andere ideeën zijn. “Sommige kunnen we op termijn uitvoeren, bij andere wordt dat lastig omdat we een kleine organisatie hebben – vrijwilligers zijn dus heel erg welkom. We hebben echter met het huidige vernieuwde museumconcept een grote stap gezet; denken dat we de moderne bezoeker een heel bijzondere beleving kunnen bieden. Dat gaan we vanaf nu ook wat nadrukkelijker duidelijk maken”, besluit ze met een glimlach.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad