Tijdens Record Store Day presenteerde Sounds het eerste album van het eigen platenlabel Sounds Great. Geert Driessen liep al een aantal jaren met het idee een elpee van zanger Arno Adams uit te brengen, maar onder andere corona was er debet aan dat de plannen tijdelijk in de ijskast in belanden.
Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Rob Buchholz en Sounds
Met de release van de dubbelelpee ‘Ut is wie ut is’ kwam de lang gekoesterde wens van Driessen dan toch uit. De release van het carrièreoverzicht van Arno Adams is volgens hem pas het begin van meer bijzondere releases. Louter op vinyl en gericht op werk van regionale artiesten. Driessen lacht op de voor hem kenmerkende wijze: “Ja, nu ben ik behalve eigenaar van Sounds Recordstore plotseling ook platenbaas.”
Eerste plannen
Er was de afgelopen jaren niet echt een moment waarop het idee van een eigen platenlabel definitief werd. Het was volgens Driessen een proces. “Ik had diverse ideeën in mijn hoofd en een carrièreoverzicht van Arno Adams was er één van. Het platenlabel Inbetweens dat het werk van de zanger beheert, wilde geen vinyl uitbrengen. Toen dacht ik: dan doen we het zelf! Andere platenzaken als Kroese in Nijmegen en Concerto in Amsterdam brengen zelf al een aantal jaren albums uit, dus waarom zouden wij dat niet kunnen? Vervolgens heeft Johan Hauser, programmeur bij Poppodium Grenswerk, ons goed begeleid om de juiste contacten te leggen.” Arno Adams was volgens Driessen van meet af aan enthousiast en trots. De eerste gesprekken met de Belfeldse zanger over dit plan vonden eind 2019 plaats. De lockdown en andere coronamaatregelen zorgden er voor dat alles on hold werd gezet. “Ik had geen zin veel geld te stoppen in een onzeker project. Pas in de tweede helft van 2021 durfden we het initiatief weer op te pakken.”
Hoge kwaliteit
Tijdens de afgelopen maanden nam het enthousiasme bij Driessen toe. “Een carrièreoverzicht van Arno op vinyl was niet alleen een geweldig idee, maar toen ik de proefpersing voor de eerste keer te horen kreeg, bleek ook de kwaliteit nog eens uitmuntend te zijn. De nummers waren door Gabriel Peeters echt geweldig gemasterd. Ook de productie. Hoewel het dus 25 nummers zijn uit verschillende fases van Arno’s carrière klinkt de dubbelelpee toch als één geheel.” In december van afgelopen jaar zijn de elpees (in een oplage van 500 stuks) in Tsjechië geperst. Peter de Ronde maakte de portretfoto die de hoes siert. Studio Denk verzorgde het artwork van het dubbelalbum en bedacht de naam van het label die tevens als slogan van de winkel dient. Ruim drie weken geleden vond dus onder grote belangstelling de presentatie tijdens Record Store Day plaats. “Bij die eerste persing is tevens de kerstsingle van Arno toegevoegd. De hoes van die 7 inch is ontworpen door Jos Deenen en is voor liefhebbers een mooie extra collectors item.”
Serzjant Paeper en Vastelaovend
Het kiezen van 25 nummers was volgens Driessen een uitdaging. Een kwestie van kill your darlings. Een aantal favorieten sneuvelden. Tijdens de albumpresentatie speelde Adams daar handig op in door bewust of onbewust een aantal nummers te spelen die de strenge selectie niet overleefd hadden. “Misschien moeten we nog een aanvullend album of speciale editie van dit dubbelalbum uitbrengen,” lacht Driessen. Daarmee doelt hij op de verdere plannen die hij met label Sounds Great heeft. “Ik zou graag het Serzjant Paeper project op vinyl willen uitbrengen, maar tevens is al gesproken over een carrièreoverzicht van Minsekinder op vinyl. Het gaat bij ons label echt om regionale artiesten.” Ook hoopt hij een elpee uit te brengen met Venlose Vastelaovendklassiekers. “Dan gaat het mij echt om de liedjes uit de oertijd. Ik ben zelf geen vierder, maar die klassiekers van Frans Boermans en Thuur Luxembourg uit de jaren 50 en 60 vind ik echt geweldig. Ja, dat zijn de liedjes die toen op singletjes en EP’s zijn verschenen. De rechten daarvan liggen bij Universal. Hopelijk willen zij meewerken aan een verzamelelpee. Het zal voor veel Venlonaren een absolute musthave zijn.”
Exclusiviteit van vinyl
Voldoende plannen voor vers vinyl dus. Een succesverhaal dat de fase van hype inmiddels al lang voorbij is. De verkoop van elpees zit volgens Driessen nog steeds in de lift. “Er komt telkens weer nieuw publiek in onze zaak dat speurt naar klassiekers uit de popmuziek. Nieuwe persingen, maar ook tweedehands. Het voordeel is dat voor iedere portemonnee volop keuze is. Vanaf 2,50 tot enkele tientjes per plaat. Het gaat veel liefhebbers echt om de exclusiviteit. We zien jongeren die een speciale editie van bepaalde elpee kopen, maar thuis de muziek vanaf Spotify draaien. Het gaat bij deze groep om de beleving en uitstraling van vinyl. Een speciale persing, gekleurd vinyl of beperkte oplage. Ze kopen een stukje exclusiviteit.”
Dankzij het succes van vinyl en de uitdaging van zijn eigen platenlabel is het einde voor Geert Driessen en Sounds nog lang niet in zicht. Integendeel. Samen met zijn partner Marlies is hij bijna dagelijks bezig met de lange termijn planning van het Soundsimperium. Voldoende uitdagingen dus, die hem jong en scherp houden.