Welke evenementen zijn er de komende weken bij pakweg Jocus, D’n Oeles en De Wortelepin? Wie is prins(es) bij De Belhamels, De Poerker en Boëte de Paort? Waar zijn speciale vastelaoves-kinderevenementen? En wat is er rondom de vastelaovend nog meer te doen? Op die vragen en meer geeft de nieuwe website vastelaovendinvenlo.nl antwoord. “We zijn al behoorlijk compleet, maar willen nog completer worden.”
Tekst: Jac Buchholz | Beeld: vastelaovendinvenlo.nl
Ruud Seelen en Wouter Beckx zijn de initiatiefnemers van het platform ‘Vastelaovend in Venlo’ en ze komen nu ook met een nieuwe website. Het tweetal kent elkaar al jaren via hun respectievelijke bedrijven, enVisual en ENJOB Personeelsdiensten. Seelen is verder onder andere actief voor Jocus, Beckx was prins bij en inmiddels actief voor De Vaegers. Ze vertellen hoe ze een jaar of acht geleden op het idee voor www.vastelaovendinvenlo.nl kwamen. “Er is voorafgaand aan en tijdens de vastelaovend in Venlo heel veel te doen. Die informatie is vooral versnipperd te vinden. Wij wilden die samenbrengen zodat je in éen oogopslag alle evenementen en meer kunt zien.”
Filmpjes
Het begon vooral heel ludiek, legt Seelen uit. “We hadden geen breed uitgewerkt plan, alleen wat basisideeën. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. We besloten om eerst een Facebook-pagina te lanceren om zo bekendheid te genereren. Wel hebben we meteen de domeinnaam vastgelegd.” Beetje bij beetje groeide de Facebook-pagina. Er kwamen niet alleen steeds meer evenementen op te staan, maar bijvoorbeeld ook filmpjes van evenementen. “Die waren al snel populair, zo merkten we”, geeft Beckx aan. “Blijkbaar zijn er heel wat mensen die vastelaovend niet meer heel actief vieren, maar het wel leuk vinden om de sfeer mee te krijgen.”
Website
Hoewel de Facebook-pagina populairder werd – er zijn inmiddels zo’n 3.500 volgers – bleef het idee voor een website door diverse omstandigheden een aantal jaren liggen. Tot zo’n drie jaar geleden, maken Seelen en Beckx duidelijk. “Toen wilden we er serieus werk van gaan maken. We stonden goed en wel in de startblokken toen corona uitbrak. Waarna we alles weer even stil hebben gelegd.” Tot een jaar geleden. Inmiddels had ook Roel De Kleermaeker, zakelijk partner van Seelen bij enVisual, zich bij het initiatief aangesloten. Het drietal ging aan de slag met een website waarop alle vastelaoves-evenementen in de gemeente Venlo te vinden zijn, van Arcen tot Belfeld. Er zijn diverse subcategorieën en met een zoekfunctie kan per vereniging, datum en locatie naar evenementen worden gezocht.”
Hapje eten
Seelen en Beckx glimlachen: “De site is recent gelanceerd en ja, we zijn al behoorlijk compleet. Maar willen nog completer worden.” Seelen noemt een concreet voorbeeld. “Stel je bent met vastelaovend met je gezin op stap en wilt een hapje gaan eten. Veel restaurants hebben aangepaste menukaarten en openingstijden. Dat willen we eveneens op onze site inzichtelijk maken, zodat de mensen niet aan een hele zoektocht op internet hoeven te beginnen.” Beckx vult aan: “We zijn vooral een informatie-site, maar we denken er ook over na om korte berichten te plaatsen met een doorlink naar vastelaovend-gerelateerde artikelen op de sites van verenigingen of andere media.”
Venlose vastelaoves-poster,
Momenteel, zo vertellen ze, is het vooral ook zaak om de site bekend te maken onder een zo groot mogelijke doelgroep. “We hebben dankzij de Facebook-pagina al een flinke achterban. Maar er zijn toch nog heel wat mensen die ons nog niet kennen. Vandaar dat we een promotiecampagne starten. Zo gaan we weer een echte Venlose vastelaoves-poster, getekend door Leon Peeters, uitbrengen. Die zal onder meer verkrijgbaar zijn bij Bartels Sloten, Slagerij Schreinemachers, Snoepwinkel Truuske, Patisserie Broekmans, Beej Benders, Bewegingscentrum Schreurs, Rob Weijers Fotografie en uiteraard ENJOB Personeelsdiensten en enVisual. Ook denken we na over een vastelaoves-sjaal. We hebben verder met alle verenigingen contact, maar willen die contacten verder intensiveren zodat het meer dan vanzelfsprekend wordt dat we alle (pers)berichten en andere informatie ontvangen. En verder?” Seelen en Beckx kijken elkaar lachend aan. “Voor dit moment is promotie een belangrijk doel maar geloof ons, we hebben voor de toekomst ideeën genoeg om de site verder uit te breiden.”