De Brexit nadert: op weg naar chaos of controle?

29 januari 2020 | Leestijd: 3 minuten

Op 31 januari is het zover, de lang verwachte Brexit. In eerste instantie zal die weinig gevolgen hebben: de Britten gaan in onderhandeling met de Europese Unie over een handelsverdrag. Pas op 31 december van dit jaar worden de gevolgen van de Brexit echt duidelijk. Een korte rondvraag rond enkele Venlose bedrijven duidt erop dat die zich goed hebben voorbereid.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Verhoex Douane Services

Lange wachtrijen vrachtauto’s, onbereikbare havens, een tekort aan medicijnen, lege schappen in de winkels. Of gaat alles na 31 december gewoon zijn gangetje, zowel op het Britse eiland als op het Europese vasteland? Drie Venlose logistieke bedrijven hebben zich voorbereid op uiteenlopende scenario’s.

Hard of zacht
Bij Verhoex Douane Service verzorgen ze onder meer douaneaangiftes voor de import en export. Wat Engeland betreft is dat nu, nu het nog EU-land is, papierloos, zegt directeur Ruud Timmermans. Maar dat gaat dus veranderen. “Ligt er op 31 december van dit jaar geen handelsakkoord met de Europese Unie, dan volgt een zogenaamde harde Brexit. Dan zullen er vanaf 1 januari 2021 douaneaangiftes moeten worden ingevuld.” Als er een akkoord komt, legt hij uit, dan ontstaat er een situatie als met Turkije, eveneens een niet-EU-land waarmee een handelsovereenkomst is gesloten. “Dan zijn er alleen formaliteiten aangaande de BTW, maar zijn er geen invoerrechten.”

Declaranten
Timmermans gaat ervan uit dat zowel in de EU als in het Verenigd Koninkrijk niemand zit te wachten op een harde Brexit. Hij verwacht wel moeizame onderhandelingen. Arbeidsintensiever wordt de import en export naar Engeland wel, zegt hij. “Maar daar hebben we ons de afgelopen twee jaar goed op voorbereid. Zo hebben we samen met CST Nederland declaranten opgeleid, veelal zij-instromers met financiële kennis. Ook andere bedrijven hebben daar werk van gemaakt, want al met al zullen er heel wat extra declaranten nodig zijn. Hoeveel is lastig te zeggen. Honderden wellicht in het hele land.”

Chaos
Verhoex organiseert daarnaast maandelijks workshops om medewerkers van andere bedrijven voor te bereiden op de nieuwe situatie. Volgens Timmermans is Europa wel klaar voor de Brexit, in welke vorm dan ook. Engeland zelf niet, stelt hij. “Ik vermoed chaos aan de grenzen, waar onvoldoende parkeerplaatsen zijn. Veel oponthoud. En dus ja, het risico op lege schappen.”

Havens
Ook bij Transvenlo zijn ze goed voorbereid op een Brexit, maakt directeur Dmitri de Swart duidelijk. Het bedrijf heeft geen eigen vloot, maar regelt palletvervoer door heel Europa. Zo’n 20 procent gaat naar Engeland. “We zijn in die voorbereidingsperiode onder meer opgetrokken met Verhoex. Hebben inmiddels zowel in Nederland als Engeland een eigen douanekantoor. Verder hebben we onze klantendossiers geoptimaliseerd.” Zonder handelsakkoord verwacht ook hij problemen. “Engeland is sowieso slecht voorbereid op de Brexit. Bij Calais zijn nu al wachttijden, dat wordt alleen maar erger. De Engelse havens zullen onder druk komen te staan, maar dat verwacht ik andersom, voor de Nederlandse en Belgische havens, eveneens.”

Gespecialiseerd
De Swart voorziet net als Timmermans dat er in Europa een flink tekort aan declaranten zal ontstaan. “Dat is er al. Fijn dat Verhoex, dat voor ons het papierwerk doet, wel al heeft opgeschaald.” Hij denkt niet dat de Brexit gevolgen heeft voor het aantal transporten dat Transvenlo naar Engeland verzorgt. “Die transporten worden complexer, dus zullen er eerder gespecialiseerde vervoerders worden ingeschakeld. Wij zijn zo’n gespecialiseerd bedrijf.” De Brexit, hard of zacht, zal zowel voor Europa als Engeland gevolgen hebben. De vraag is welke. “Dat is natuurlijk afhankelijk van een handelsakkoord. Ik denk dat beide partijen chaos zo veel mogelijk willen voorkomen en er wel uit zullen komen.”

Scenario
De Kuijken Logistic Group oftewel KLG Europe haalt zo’n 18 procent van de omzet uit Engeland, maakt directeur Kees Kuijken duidelijk. Ook dit bedrijf begon tijdig met de voorbereidingen op de Brexit. “In mei 2018 al. We hebben toen ook onze klanten geïnformeerd. Maar dat leverde weinig respons op. In september hebben we dat opnieuw gedaan. Ons voordeel is dat we de douaneformaliteiten, waar de grootste hindernis zit, in eigen hand hebben, zowel in Nederland als in Engeland. We hebben de samenwerking gezocht met VNO-NCW en met de Engelse en Nederlandse Kamers van Koophandel. Ook hebben we contacten gelegd met hoge ambtenaren in zowel Brussel als Londen. Verder hebben we zo’n beetje ieder mogelijk scenario doorlopen.”

Inwoners
Kuijken verwacht na 31 januari een periode van onzekerheid. Hij voorziet eveneens problemen in de Engelse havens als er geen goed akkoord komt. “Maar ik vermoed dat ze op enig moment in Engeland dan maatregelen nemen. Dat vrachtwagens, zeker met versproducten, kunnen doorrijden en achteraf hun douaneformaliteiten mogen regelen.” Een Brexit, in welke vorm ook, vindt hij geen goede zaak. “Het heeft voor beide partijen consequenties. Op vervoersgebied. Maar denk ook aan de inwoners. In Engeland werken bijvoorbeeld veel uit Oost-Europa afkomstige mensen. Als die vertrekken komen onder meer verpleeghuizen en hotels in grote problemen. Hoe groot, dat is afwachten. Dat zal de komende maanden en uiteindelijk in december duidelijk worden.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad