“De Lodewijk van der Grinten Prijs heeft me een spiegel voorgehouden”

6 november 2019

Momenteel worden de genomineerden door de jury bezocht en op dinsdag 10 december vindt dan voor de tiende keer de uitreiking van de Lodewijk van der Grinten Prijs plaats. In een volle Maaspoort worden drie ondernemers in het zonnetje gezet, waarvan er een de prijs krijgt toegekend. Dat is echter maar een moment. Zouden ondernemers in Venlo niet wat vaker in de spotlight mogen staan en moeten ze daar zelf ook een rol in spelen, is de vraag aan de drie genomineerden Frans Cremers, Wout van Eeuwijk en Guus Treuen.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Constance Jentjens

Frans Cremers is directeur van Cremers Coolcare, een bedrijf dat al sinds 1931 bestaat. Het bedrijf vervoert groente en fruit en is volgens Cremers zo de verbinder tussen markt, handel en consument. “Dat doen we vanuit een jarenlange kennis en ervaring. We weten zo goed in te spelen op zaken als tijdsdruk en voedselveiligheid.” Kenmerkend voor het bedrijf is, zegt hij, dat al vroeg aandacht was voor alles wat onder duurzaamheid valt. “We hebben ons jaren geleden al gecommitteerd aan de lean & green-principes, besparen inmiddels 20 procent op stikstof en zijn met de TU Delft bezig alternatieve, elektrische aandrijvingen voor koelmotoren.”

Meer aandacht
Hij heeft in de afgelopen jaren de waardering voor de Lodewijk van der Grinten Prijs zien toenemen en erkent dat Venlose ondernemers best wat minder bescheiden mogen zijn. “De prijs heeft me wat dat betreft een spiegel voorgehouden. We mogen ons best wat nadrukkelijker laten zien. Er zitten in deze regio veel aantrekkelijke werkgevers, bijzondere bedrijven. Dat mag best wat meer aandacht krijgen, onder meer met het oog op de personeelskrapte.”

Bananenverkoper
De tweede genomineerde is Wout van Eeuwijk, in 1963 begonnen als bananenverkoper op de markt in Venlo en nu directeur van Pure Ingredients. Qua omvang na Mora en Beckers, de derde snackfabrikant van Nederland. Het bedrijf onderscheidt zich doordat alle producten halal zijn en hierdoor voor iedereen toegankelijk zijn. Van Eeuwijk richtte het bedrijf op in 1993 en inmiddels belevert Pure Ingredients onder andere klanten zoals Albert Heijn, Lidl en Sligro en is het actief in 23 EU-landen. Van Eeuwijk richtte het bedrijf met een voorspellende blik op. “Je zag toen een groeiende instroom van gastarbeiders. Ik heb mij in deze cultuur verdiept, de islam bestudeerd en met imams gesproken om zo goed mogelijk in hun wensen en behoeften te kunnen voorzien.”

Waardering
Van Eeuwijk noemt de nominatie voor de Lodewijk van der Grinten prijs een eer, maar geeft aan niet per se bij het grote publiek bekend te willen zijn. “Voldoening hebben van je werk vind ik belangrijk. Natuurlijk laten we ons in de maatschappij zien, sponsoren en ondersteunen we goede doelen. Als bedrijf zijn we natuurlijk zichtbaar in (etnische) supermarkten en groothandelaren. De nominatie is voor mij een waardering die ik zie als een signaal, dat mensen is opgevallen dat wat we doen onderscheidend en bijzonder is.”

Innovatief
Guus Treuen van Marcelissen Food Processing Machinery – een bedrijf dat innovatieve voedselverwerkende machines produceert – kwam in 1975 als werknemer het toen nog familiebedrijf binnen. Hij nam het in 1990 over en na enkele mislukte pogingen in de afgelopen jaren het bedrijf over te dragen, staat er nu een team van drie jonge mensen klaar om het bedrijf voort te zetten. “De komende jaren blijf ik nog wel actief binnen de organisatie.” Het innovatieve karakter van Marcelissen spreekt hem nog altijd aan, zegt hij. “We introduceren bijvoorbeeld nu een optische uitlezer om verwerkte aardappelen na te controleren, mede met als doel de grondstof efficiënter te benutten. Heel arbeidsintensief werk dat tot nu toe gebeurde door mensen, maar die zijn steeds lastiger te vinden vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.”

Aantrekkelijke regio
Hij vindt de nominatie van de Lodewijk van de Grinten Prijs een goed moment om ook in eigen omgeving aandacht te krijgen. “We werken niet lokaal, zijn daardoor niet zo bekend in de regio.” Zelf hoeft hij niet zo in de belangstelling te staan, glimlacht Treuen. “Zoals veel ondernemers. Die richten zich liever op ondernemen. Maar ja, het is wel goed voor bedrijfsleven en regio als mensen beter zouden weten welke interessante bedrijven hier zoal gevestigd zijn. En zo gaan beseffen dat dit een aantrekkelijke regio is, om te werken en te wonen.”

Terug