‘Geklieder’ met ouderwets theezakje verleden tijd dankzij Venlose thee-stick

15 juni 2020 | Leestijd: 3 minuten

Het theezakje zoals iedereen dat kent is al meer dan 100 jaar oud. Maar er zit plastic in en het is ook zo’n geklieder dus tijd voor vernieuwing , vonden Ruud Hendrikx en Thijs Gipmans, de mannen achter de Venlose start up Faeïg BV. Dat nieuwe product is de thee-stick. In 2022 moet het in de winkels liggen.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Faeïg

Twee echte ‘Vense’ jongens, trots op hun roots, zo omschrijft Ruud Hendrikx zichzelf en Thijs Gipmans. Ze kennen elkaar al heel lang, verloren elkaar een tijdje uit het oog, maar kwamen elkaar ook weer tegen. “Thijs was directeur-eigenaar van een plantenkwekerij maar is daar uitgestapt om iets nieuws te beginnen. Ik heb zelf een R&D-achtergrond in de food-gerelateerde industrie. Toen we elkaar weer tegenkwamen had ik een idee voor een nieuw product. Daar zijn we samen mee aan de slag gegaan.”

Plastic
Dat idee is dus nu geëvolueerd tot de volledig biologisch afbreekbare thee-stick. Hoe kom je erbij om het zo vertrouwde theezakje te willen vervangen? Hendrikx: “Tja, dat gebeurt. Ik zat op een gegeven moment met zo’n theezakje in de hand en dacht, als zo vaak, waar moet ik dat ding laten. Wat veel mensen niet weten is dat er nog zo’n 40 procent plastic in zit. Omdat plastic over enkele jaren uit producten verdwenen moet zijn, zal er ook iets met het theezakje moeten veranderen. Zo begon ik er over na te denken.” Lachend voegt hij er aan toe: “Bovendien, het is ook zo’n geklieder steeds, dat kan anders.”

Patent
Met de gecombineerde kennis van Hendrikx en Gipmans ging het tweetal aan de slag. Wat volgde was een periode van research en experimenteren. Zo kwamen ze tot een aantal prototypes. Veel wil Hendrikx er nog niet over kwijt. “We hebben patent, maar willen in deze fase andere partijen niet wijzer maken. Belangrijk was dat we tot een product konden komen dat ook daadwerkelijk machinaal geproduceerd kan worden, waar de juiste machine voor kan worden ontwikkeld.”

In de markt zetten
Want dat is juist waar het bij de grote producenten knelt, weet Hendrikx. Als die bedrijven zouden overstappen op andere machines zou hun productie gigantisch teruglopen. “Daardoor lukt het ze niet een transitie te maken. Wij hebben dat probleem niet.” Maar, zegt hij, het is niet zo dat ze met de juiste machine meteen aan de slag kunnen. “We bekijken nu hoe we het product gaan valideren, het in de markt gaan zetten. Gaan we zelf produceren, laten we anderen dat doen of komen we tot een tussenvorm?”

Boost
Hoewel de thee-stick van Faeïg dus nog niet op de markt is, won het product afgelopen donderdag wel al de juryprijs tijdens BL.INC, de accelerator van de Brightlands Campus Greenport Venlo voor ondernemers die willen innoveren op het gebied van gezonde en veilige voeding, future farming of biocirculaire economie. “Dankzij BL.INC heeft ons project een behoorlijke boost gekregen, we hebben er veel van geleerd, onder andere over het validatieproces.”

Internationaal
Wanneer en op welke wijze de thee-stick, die zowel in warm als koud water kan worden gebruikt, op de markt komt durft Hendrikx nog niet met zekerheid te zeggen. “We hadden gehoopt volgend jaar zomer, maar het word denk ik 2022.” Hij gaat ervan uit dat de thee-stick internationaal de aandacht zal trekken. Dus in Engeland drinken ze dan hun ‘tea’ uit Venlo? Glimlachend: “Wie zal het zeggen.” En daarna, is het product ook op andere manieren in te zetten dan voor thee. “Ja, je moet dan denken aan vitaminen, voedingssupplementen en medicijnen. Maar ook daar ga ik nog niet te veel over zeggen. Voorlopig concentreren we ons op het in productie brengen van de thee-stick.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad