Herinneringen aan Ideedokter Peter van de Ven: vaderfiguur en woordkunstenaar

1 september 2020

Op 15 augustus overleed Peter van de Ven, slechts 55 jaren jong. Peter was bekend als de Ideedokter. Zijn creatieve geest maakte hem geliefd bij veel bedrijven, organisaties en zzp’ers. Op hem zijn veel omschrijvingen van toepassingen. Vader van broedplaats Q4, woordacrobaat, vreemde eend in de bijt, trouwe vriend, creatieve denker en geliefd vanwege zijn eigen humor. In twee delen vertellen vrienden, kennissen en voormalig collega’s over hun dierbare herinneringen aan Peter.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Richard Fieten

“Een woordkunstenaar met een ongelooflijk goed gevoel voor humor die door zijn klankkleur kleurloze woorden kleurrijk maakt,” zo laat Martin Frankort weten. De Venlose ondernemer leerde Peter een jaar of tien geleden kennen. “Als je zijn teksten terugleest en hoe hij woorden aan elkaar wist te koppelen. Dat was briljant. Daarnaast had Peter een geweldig gevoel voor humor waarmee hij mensen telkens weer wist te verrassen.”

Team Venlo
Juist die combinatie van creativiteit en humor bleek de basis van zijn succes. In een interview aan WijLimburg Achtergrond van begin 2017 vertelde Peter zelf hoe het concept van de Ideedokter was ontstaan. Hij belandde vanwege reorganisaties bij Philips op een zijspoor. Bovendien werd zijn vrouw ernstig ziek. De zorg voor twee kinderen viel volledig op zijn schouders, terwijl hij zelf door alle tegenslag ook allesbehalve lekker in zijn vel stak. Dankzij Team Venlo – een initiatief van de gemeente Venlo, Rabobank, Universiteit Maastricht plus Fontys Hogeschool – verscheen er licht aan het einde van de tunnel en begint zijn carrière als creatief denker.

Zelfstandig professional
Van de Ven kreeg de kans een Hbo-opleiding voor creatieve ondernemers te volgen. “Ik koos bij mijn businessplan bewust voor het grijze gebied. Op de snijlijnen gebeuren namelijk de leukste dingen. Door creatief bezig te zijn, wilde ik weer op stoom komen. Iedere dag bedacht ik één idee en zocht daar de meest passende klant bij.” Zo kwam hij in contact met belangrijke mensen bij DSM, Unilever, Agis Zorgverzekeringen, DSB, SNS Bank et cetera. Peter van de Ven noemde zichzelf bewust ZP’er. “Ik ben zelfstandig professional, bewust gekozen om alleen te opereren, maar kan in no-time een heel team genereren; van fotograaf tot grafisch ontwerper tot websitebouwer.”

Q4
In diezelfde periode dat Peter een nieuwe start maakt, krijgt hij een werkplek in Q4 in de loods van kunstenaar Dick Evers. “Boven in die hal was een hok bevestigd waar in het verleden de baas over zijn personeel uitkeek. Ik gebruikte die ruimte niet,” zo herinnert Evers zich. “Ik bood Peter die ruimte aan en hij was de koning te rijk. Dat hok was in die eerste jaren echt zijn domein. Als ik te streng was geweest voor één van mijn stagiaires gingen ze altijd even naar boven. Naar Peter. Bij hem vind iedereen een luisterend oor en konden ze even stoom afblazen.”

Oneindige creativiteit
Marijn Bouten, nu coördinator marketing en communicatie bij VVV-Venlo, was in die jaren een van de medewerkers van Dick Evers. Zij herkent het verhaal en herinnert Peter van de Ven inderdaad als een vaderfiguur. “Hij wilde iedereen in Q4 overal bij betrekken. Het was een man die hield van samenwerken en verbindingen. Iedere middag gingen we met alle creatieve ondernemers in de wijk samen lunchen. Daar was Peter vanzelfsprekend ook altijd bij aanwezig. Ik herinner hem vooral vanwege zijn aparte eigen humor die telkens weer met verrassende ideeën voor de dag kwam. Zijn creativiteit leek oneindig. Bovendien was hij een meester in netwerken. Vraag me niet hoe hij het deed, maar regelmatig zat hij met belangrijke CEO’s of directeuren aan tafel om zijn plannen voor die bedrijven te presenteren. Ik weet uit eigen ervaring dat het voor creatieve geesten vaak lastig is om gestructureerd te werken, maar ook daarin was hij uiterst begaafd. Peter leek al die kwaliteiten te bezitten.”

Op handen gedragen
Volgens Evers werd Peter door zijn kwaliteiten op handen gedragen in Q4. “Waarschijnlijk had dat ook te maken met zijn zelfspot en humor. Als hij mij vertelde met de directeur van Unilever om tafel te hebben gezeten, vroeg ik hem: hoe flik je dat? De nuchtere reactie van Peter was dan: ‘Dat komt door mijn knapheid.’ Die zelfkritische humor maakte hem charismatisch. Of iemand het gevraagd had of niet. Hij ging gewoon nadenken over een andere werkwijze voor je bedrijf. Peter had de gave om andere concepten onzichtbaar te vertalen naar zijn eigen creatieve ideeën.”

Rijk mens
Martin Frankort onderschrijft de visie van Evers. “Peter belde op als hij weer iets nieuws bedacht had. Dan wilde hij mijn visie horen. Als je hem zelf vroeg: Peter hoe zou jij dat doen dan kwam hij soms met wel vijf verschillende ideeën. Hij was ook altijd voor anderen bezig. Vaak onbezoldigd. Zo heeft Peter belangeloos meegewerkt aan mijn boek vol reisverslagen. De netto-opbrengst ging naar Kidzbase, een stichting die zich inzet voor kinderen afkomstig uit een verstoorde thuissituatie. Ja, ook dat was Peter. Een man met een groot hart. Een prachtige vent die ik enorm ga missen.” Volgens de Ideedokter zelf was geld alleen niet zaligmakend. “Zoals Henry Ford al zei: only money’s business is a poor man’s business. Als iedereen ook op social vlak actief is, creëren we vanzelf een betere wereld. Ik ben in de gelegenheid om de dingen te doen, die ik het leukste vind. Dan ben je een rijk mens.”

In deel 2 komen Richard Fieten, Henriette Stroucken, Laura Schipaanboord plus Roger Vromans aan het woord. Mensen met wie hij in de laatste jaren veel samenwerkte of een bijzondere relatie had opgebouwd.

Terug