“Overname rond, verbouwing gepland en toen moesten we dicht”

12 juni 2020 | Leestijd: 3 minuten

Zo’n twee jaar had Libby Bastiaans de overname van De Salon Kapsels en Meer aan het Gelreplein voorbereid. Die zou gekoppeld worden aan een verbouwing. Besloten was om de zaak niet te sluiten maar tijdelijk uit te wijken naar de voormalige Kappersacademie. Daar zijn zij en haar team precies één dag actief geweest.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Ja, ze kent De Salon op haar duimpje, glimlacht Libby Bastiaans. Niet alleen knipt ze alweer zo’n drie jaar in de kapsalon, ze heeft ook de kennis voor de andere afdelingen in huis: de schoonheidssalon, pedicurepraktijk en spray tan studio. Een jaar of twee geleden ging ze met toenmalig eigenares Monique van Knippenberg – die de zaak 30 jaar geleden was gestart – in gesprek over een overname. “Monique hinkte een beetje op twee gedachten. Maar er was een verbouwing nodig en die wilde ze niet zelf doen.”

Thuisgevoel
Dus werd er een overnametraject gestart. Waarin uitgebreid naar de verbouwing werd gekeken, geeft Libby aan. “Ik wilde moderniseren, het interieur naar deze tijd brengen op een manier die bij mij, als nieuwe eigenaar, past. Maar niet te kil. Warm en thuisgevoel waren twee kernbegrippen. Met daarnaast het vertrouwde team en het bekende concept.” Vervolgens werd een overnamedatum geprikt en werd gezocht naar een alternatieve, tijdelijke locatie waar de activiteiten konden worden voortgezet. “Dat werd De Kappersacademie, niet ver van hier. Die was in februari dichtgegaan. Een ideale plek om door te kunnen werken.”

Verrast
Dat gebeurde precies één dag. Toen bleek dat ook alle kapsalons moesten sluiten vanwege het coronavirus. Ze werd er door verrast, geeft Libby aan. “Mijn eerste gedachte was: waar heb ik dit nu aan te danken? Op het meest slechte moment. Natuurlijk, na die persconferentie van de 15e maart over de lockdown had ik wel een raar gevoel, maar ik had zoiets van: de kapsalons, die zullen ze toch niet sluiten? Dus wel.”

Onzeker
Haar eerste gedachte was de vraag of ze de verbouwing wel door moest laten gaan in zo’n onzekere tijd. Het antwoord was ja, lacht Libby. “Ik ben eigenwijs, positief ingesteld ook. Mijn gevoel zei dat ik het moest doen. Omdat ik dan kon heropenen in een gloednieuwe zaak.” De overeenkomst met de verhuurder van De Kappersacademie kon ze niet meer opzeggen. Ze haalt haar schouders op. “Vervelend, maar ik wist op dat moment niet wanneer we weer open konden en voor hetzelfde geld was de verbouwing dan nog niet afgerond.”

Open huis
Want die liep inderdaad uit, door vertraagde leveringen. De geplande drie weken werden er uiteindelijk zes. Open mocht ze op dat moment, eind april, niet. Een openingsfeest zou er voorlopig niet komen, wist ze. Wel besloten Libby en haar team dagelijks open huis te houden, met inachtneming van alle maatregelen. Zonder behandelingen dus. “De deur stond open en we waren altijd met een paar medewerkers aanwezig. Gewoon, voor een praatje. We merkten dat veel klanten daar behoefte aan hadden. Een deel daarvan komt wekelijks, voor die mensen hebben we tevens een sociale functie.”

Moeite waard
Een flinke dip had ze toen bleek dat kappers geen onderdeel waren van de eerste versoepelingsronde. “Dat was balen ja.” Maar toen kwam 11 mei, de dag dat ook de kapsalons weer open mochten. En Libby besefte dat het allemaal de moeite waard was geweest. En nu? “Ja, wie zal het zeggen. We hebben de zaak afgestemd op de geldende voorschriften. Zoals de anderhalve-meter-maatregel. Nee, geen schermen. Wel mondkapjes en handschoenen als de klant dat wenst. We desinfecteren na iedere klant de stoelen. Zijn voorlopig ook op maandag open om de druk op de zaterdag wat te ontlasten. Op vrijdag zijn we langer open. Ik denk dat we het zo voorlopig moeten doen.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad