Pilot restaurant Valuas: Yumou, de contactloze menukaart

22 juni 2020

Eric Swaghoven van Hotel-Restaurant Valuas was de afgelopen periode bezig met in te spelen op de gevolgen van het coronavirus. Zo introduceerde hij La Vie by Valuas. Toen hij op een dag werd benaderd door het onder meer in Venlo gevestigde Domani Business Solutions om mee te denken over een contactloze menukaart was hij meteen geïnteresseerd.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Het coronavirus dwingt ertoe na te denken over dingen die vroeger heel gewoon waren. Neem de anderhalve meter afstand. Of het afzien van de hand schudden. Zo zijn er meer van dat soort zaken, zeker in de horeca. Eric Swaghoven: “Denk aan het inschenken van de wijn. Dat doet de gast vooralsnog zelf. De menukaart was ook zo’n aandachtpunt. Op de normale manier – dezelfde menukaarten steeds aan andere gasten overhandigen – is nu niet wenselijk.”

Contactloze horeca
Printen dus maar, was de oplossing die Swaghoven had bedacht. “Mensen krijgen een geprinte menukaart die ze mee kunnen nemen of die we na gebruik weggooien.” Toen kwam hij in contact met Domani Business Solutions. Katja Heurckmans en Luc van Alphen van Domani vertellen dat tijdens een bijeenkomst van hun partner softwarebedrijf SAP de contactloze menukaart ter sprake kwam. “Nee, er werd op dat moment nog niet over concrete oplossingen gesproken. Het ging over de contactloze horeca en hoe daar zo klantvriendelijk mogelijk op in te spelen.”

Advies
Heurckmans en Van Alphen besloten er mee aan de slag te gaan en Eric Swaghoven te benaderen. “Ik wist dat hij met een nieuw concept bezig was”, vertelt Van Alphen, “als reactie op het coronavirus. Wij hebben veel ervaring met software en in dit geval halen we de beste input over horeca binnen door het advies in te winnen bij de eigenaar van een sterrenzaak”, voegt hij er lachend aan toe. Ook Venlonaar Dick Evers werd volgens Van Alphen bij het project betrokken. “Om de Feng Shui of gelukskant van het geheel te dekken.”

QR-code
Die kennisuitwisseling tussen de diverse partijen leidde binnen de kortste keren tot Yumou, de digitale menukaart. Het werkt heel eenvoudig, legt Katja Heurckmans uit: “Op de tafels bij Valuas staan nu houdertjes met een QR-code. Een voor de menukaart, een voor de wijnkaart en een voor de ontbijtkaart. Je scant de QR-code met je telefoon en meteen heb je daar de gewenste kaart of kaarten op staan.” Contactloos dus, maar hoe zit het met de privacy? “Daar is zorgvuldig op ingespeeld door SAP, onze partner. Dat bedrijf is wereldwijd actief en weet precies aan welke eisen veilige oplossingen moeten voldoen.”

Andere toepassingen
Luc van Alphen geeft aan dat het bij Valuas om een pilot draait, voor de Benelux. “Zodra we merken dat alles functioneert zoals het hoort te functioneren, gaan we Yumou ook elders introduceren. Gaan we tevens bekijken welke andere toepassingen mogelijk zijn. Als mensen nu de QR-code voor de menukaart scannen worden hun gegevens gevraagd. Die hoeven ze niet in te vullen. Maar mocht er onverhoopt toch een medebezoeker geïnfecteerd zijn met het coronavirus, dan ontvangen de betrokken gasten een melding. De gegevens worden volgens de privacywetgeving beschermd en na 4 weken vernietigd.”

Registreren
Andere toepassingen, zegt hij, worden dus momenteel onderzocht. “Denk aan contactloos registreren bij aankomst, wat momenteel in de horeca verplicht is als je binnen gaat zitten. De QR-code is niet nieuw, maar met Yumou zoeken we nu hoe we die efficiënt in de horeca kunnen inzetten. En in andere sectoren.”

Enthousiast
Eric Swaghoven, die nu enkele weken ervaring met de contactloze menukaart heeft, is er zeer over te spreken. “En de gasten ook, ik hoor vooral enthousiaste reacties. De gasten begrijpen dat we vanwege het coronavirus bepaalde zaken anders moeten doen. De contactloze menukaart speelt daar op in. Op een passende manier. We komen nog wel aan tafel, kunnen onze vertrouwde gastvrijheid tonen, maar beperken wel het contact. Dat is, zeker nu, wel zo veilig.”

Terug