Na enkele malen uitstel is deze week dan toch begonnen met de sloop van de Julianaflat aan de Deken van Oppensingel. Maandag arriveerde een speciale kraan om de hoogste verdiepingen af te breken. Opdrachtgever woningcorporatie Woonwenz geeft aan de overlast zo beperkt mogelijk te houden.
Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen
Een forse ingreep, de sloop van de 40 meter hoge Julianaflat. Toch verwacht een woordvoerster van Woonwenz dat de overlast vooral beperkt zal blijven tot geluid en stof. “We hebben voor de sloopwerkzaamheden een zeer ervaren bedrijf ingeschakeld, A. Van Liempd Sloopbedrijven. Zij doen de meest uiteenlopende projecten.” Ze merkt op dat de omwonenden wel is geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. “Maar niemand hoeft het huis uit.”
Vaste route
Ze geeft aan dat de Deken van Oppensingel gewoon in gebruik blijft. “Er zullen wel vrachtauto’s af en aan rijden om het puin op te halen, maar die rijden volgens een vaste route, via de Krefeldseweg en rotonde bij de Beerendonck. De parkeercapaciteit blijft gehandhaafd, er worden geen parkeerplaatsen afgesloten, ook niet in de buurt van de sloopwerkzaamheden.”
Hergebruik
Met de speciale, hoge kraan die maandag 5 december arriveerde worden de bovenste zeven à acht verdiepingen gesloopt. Die werkzaamheden duren ongeveer drie weken. Met een reguliere kraan worden de sloopwerkzaamheden dan voortgezet. Naar verwachting kan het werk eind februari worden afgerond. Tijdens de kerstperiode, van 24 december tot en met 8 januari, vinden er geen werkzaamheden plaats. Zo veel mogelijk puin wordt volgens de woordvoerster verwerkt om te worden hergebruikt. “Dat was een heel specifieke wens van ons.”
Nieuwe toren
Op de plek van de Julianaflat komt een nieuwe, hogere woontoren met 18 verdiepingen en tussen de 55 en 60 meter hoog. Met daarin naast sociale huurappartementen tevens woningen in het hogere segment. Op het eigen terrein is eveneens parkeerruimte voorzien. “Momenteel wordt nog gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe toren waarbij rekening wordt gehouden met de huidige omstandigheden als sterk gestegen bouwkosten. De verwachting is dat we in de tweede helft van 2023 kunnen starten met de bouw. Oplevering staat nu gepland voor ergens in 2025.”