Dat er in winkels en horecazaken ook hard gewerkt wordt buiten de reguliere openingstijden om, is vaak onbekend. Niet alleen door de ondernemer zelf, maar ook de andere leden van het team voeren veel meer werkzaamheden uit dan waar klanten en gasten zich van bewust zijn.
Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Peter Janssen
De redactie van VenloVanbinnen sprak met Ronald Verlinden (foto boven) – mede-eigenaar van de keten die bestaat uit Change kapper & beautysalon, Les Artistes en Preade – en Jessica Steegh, salonmanager van het Change-filiaal in Venlo. Zij vertellen over de vele extra taken die nodig zijn om de kwaliteit te blijven bieden die de klanten gewend zijn, maar ook over de enorme diversiteit aan werkzaamheden van het team. En dat is meer dan alleen het knippen en verzorgen van trendy coupes.
Verhuizing en nieuwe naam
Ronald en zijn compagnon Maurice Vervoort staan aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk. In februari of maart van dit jaar keert het filiaal van Change terug naar het voormalige pand op de hoek Vleesstraat/Kleine Beekstraat. Niet veel later zal de kappersketen – bestaande uit zes filialen onder de namen Change, Les Artistes en Preade – een naamsverandering ondergaan. “Waarom wij teruggaan naar dat pand? Het biedt meer mogelijkheden om de medewerkers te trainen en op te leiden en de locatie is gewoon beter. Nee, ik ben met de inrichting en verbouwing niet echt bezig. Dat is grotendeels in handen van Maurice. Hooguit als het gaat om esthetische zaken zoals de materiaalkeuze, maar verder is dat zijn specialiteit. De naamsverandering is een volgende logische stap.”

Team Change met 2e van rechts in de bovenste rij Jessica Steegh
Vaktechnische ontwikkeling en opleiden
Het is een uitgebreid takenpakket voor Ronald. Zes dagen in de week is hij druk met de zaak en het opleiden van het team . Op de vraag hoeveel uur hij wekelijks aan zijn werk spendeert, volgt een korte overpeinzing. “Hou het maar op zestig uur per week. Ja, het gaat om meer dan knippen. Dan heb ik het over vergaderingen met de leiding, overleg met de trainers, werkbesprekingen, zelf trainingen verzorgen, coachingsgesprekken met de salonmanagers, et cetera.” Ondanks al die taken beschouwt hij zichzelf niet als een traditionele baas of leidinggevende. Het team staat altijd centraal. “Ik ben verantwoordelijk voor de uitkomst van alle vakinhoudelijke kwaliteiten van de medewerkers, maar ze doen het toch vooral zelf. Ook zij stoppen veel extra tijd, naast het reguliere knipwerk, in de ontwikkeling van hun beroep. Niet alleen om vaktechnisch te groeien, maar ook om de klanten een optimaal advies te geven.”
Meer dan knippen
Jessica Steegh is sinds oktober 2021 werkzaam bij Change. Dankzij de ervaring die ze had opgebouwd bij een andere salon, kreeg ze al snel de functie van salonmanager. “Bij mijn vorige werkgever had ik de verantwoordelijkheid voor een compleet filiaal. Op het moment dat ik hier begon werkten er veel jongere meiden en nadat een collega vertrok werd ik benaderd om de rol van salonmanager te vervullen.” Een besluit waar de 29-jarige kapster geen spijt van heeft. “Je komt op een leeftijd dat je gaat nadenken: wat wil ik nog meer dan alleen knippen? Dit was een mooie uitdaging. Ik heb een contract van 30 uur, maar ben bijna dagelijks met het werk bezig. Wat ik dan allemaal extra doe? Vergaderingen bijwonen, bestellingen plaatsen, als een collega zich ziek meldt snel een vervanger regelen, het geven van trainingen. Al is dat laatste niet heel uitgebreid. Dat is meer één op één. Dus advies geven over föhnen of wassen. Bovendien ontlast ik Ronald voor een deel. Ik kan er volledig mijn eigen visie op loslaten, maar wil altijd midden in het team blijven staan. Ondanks die naam van salonmanager ben ik niet meer of minder dan een ander. We doen het samen en de collega’s mogen alles tegen mij zeggen. Het is vooral de afwisseling in werkzaamheden die het zo leuk maakt, maar verder blijf ik gewoon mijzelf. Dat past ook bij deze zaak.”
Andere activiteiten
Binnen het team van Change (in totaal zestig personen, waarvan zeven in Venlo) zijn altijd een aantal medewerkers actief die doorgroeien naar de rol van trainer of salonmanager. “Hoe hoger hun ambities en mogelijkheden, hoe meer tijd en energie ze moeten stoppen in het volgen van extra trainingen,” aldus Ronald Verlinden. “De ene medewerker verzorgt één training per week, de ander één per maand en weer een ander doet het één keer per kwartaal. Daarnaast komt het een aantal keren per jaar voor dat mensen uit het team betrokken zijn bij evenementen als bruids- of modeshows. Tevens worden ze gevraagd om de styling te verzorgen bij presentatoren of gasten van lokale tv-programma’s. Ook kiest een aantal medewerkers er voor om met landelijke kapperswedstrijden mee te doen. Dat is intensief, vereist veel extra inspanning en kost tijd. Vaak zijn ze wekenlang met een dergelijke opdracht bezig.”
Vertrouwen
Voor Ronald zelf start iedere dag om zeven in de morgen met een vast ritueel. Eerst sporten, dan tijd voor zijn gezin en dan naar de zaak. Trainings- en koopavonden zijn een vast onderdeel van de week. “Zo kom je al snel aan zestig uur in de week. Het is prettig als medewerkers doorgroeien en trainingen van mij kunnen overnemen. Ook dat heeft te maken met vertrouwen. Indien nodig huren we externe trainers in. Dat gebeurt vooral als het gaat om geheel nieuwe vaktechnische werkzaamheden, ter inspiratie of om specifieke vaardigheden die we zelf niet in huis hebben te demonstreren. Die trainingen vinden altijd op één locatie plaats. Op dit moment doen we dat nog in Kessel, maar na de opening van het nieuwe pand in Venlo, wordt dat de centrale plek. Om de eenvoudige reden dat daar dan alle voorzieningen optimaal aanwezig zijn.”
Jessica is niet bekend met de locatie, maar kijkt wel uit naar het moment dat de salon de deuren opent en de nieuwe naam onthuld wordt. “Tijdens vergaderingen met de diverse salonmanagers van alle filialen zijn we druk bezig om een eenduidig beleid te ontwikkelen. Op persoonlijk vlak, maar ook op vaktechnisch gebied. De nieuwe zaak is aan één kant compacter en overzichtelijker, maar biedt tevens meer mogelijkheden om trainingen te verzorgen en te volgen. Het is een moment waar vanzelfsprekend iedereen naar uit kijkt.”