“Toiletpapier ging vanaf de sorteerband zo de vrachtwagen in”

14 mei 2020 | Leestijd: 2 minuten

Geen drastische ingrepen vanwege de coronacrisis bij logistiek dienstverlener GEBA Trans in Venlo. Er is weliswaar een lichte omzetdaling te zien, maar omdat het bedrijf voor uiteenlopende partijen rijdt die vooral voorzien in primaire levensbehoeften is er van paniek geen sprake. Wel is de groei gestagneerd.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: GEBA Trans

Wisselend, zo noemt directeur Fred Spijksma de huidige situatie. De ene dag is de omzet ouderwets, de dag erna zakt het weer in. Voordeel volgens Spijksma is dat hun klanten uit verschillende branches komen en voor een belangrijk deel primaire levensbehoeften produceren. Transport daarvan mag gewoon doorgaan. Hij lacht: “Ja, daar hoort bijvoorbeeld dierenvoer ook bij. En toiletrollen. Vooral in de beginperiode was daar in heel Europa een run op en gingen ze vanaf de sorteerband zo de vrachtwagen in.”

Files
GEBA Trans, met naast de vestiging in Venlo (26 medewerkers) ook een vestiging in Tilburg (5 medewerkers) vervoert door heel Europa en doet dat grotendeels door externe partijen in te schakelen. “We hebben eigen opleggers, maar daar hebben we voorlopig op afgeschaald”, geeft Spijksma aan. Belangrijkste bestemmingen zijn de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Engeland en Polen. Aan onder andere de Poolse grens lagen in de eerste week na de lockdown wat problemen, zegt hij. “Werden er controles gehouden, werd bij chauffeurs de temperatuur gemeten. Daardoor ontstonden lange files. Dat is inmiddels opgelost en er kan, los van de gewone controles, weer gewoon worden doorgereden.”

Distributiecentra
Zoals gezegd heeft GEBA Trans met fluctuaties te maken, de ene dag is beter dan de andere. Dan is het volgens Spijksma zoeken naar compenserende ritten. Als voorbeeld noemt hij de distributiecentra van een grootwinkelketen die zes weken dicht gingen. “Voor ons was dat even lastig omdat het één van de klanten is. Maar er zijn ook vervoerders die voor een belangrijk deel van die ene klant afhankelijk zijn voor ritten. Die hebben het heel wat moeilijker gehad.”

Schommelingen
Voor GEBA Trans is de belangrijkste consequentie van de crisis momenteel dat de groei is gestagneerd. Spijksma: “We groeiden behoorlijk hard, maar daar is een einde aan gekomen. Met als gevolg dat we afscheid moesten nemen van mensen die nog in hun proefperiode zaten. Het meeste vaste personeel hebben we gelukkig kunnen behouden.” Blijft dat zo? Met andere woorden: wat verwacht hij voor de komende periode? “Ik denk dat het komende tijd blijft zoals het nu is, dat je dagelijks schommelingen zult zien.”

Omvallen
Denkt hij dat ze het ergste achter de rug hebben? “Ja, wat ons betreft wel. Wij verwachten voorlopig geen groei en hopen te kunnen stabiliseren. Maar er zijn bedrijven die zich op specifieke branches focussen, neem de automotive, die het lastig kunnen krijgen. Vervoerders in de supermarktbranche daarentegen hebben het heel druk. Er zullen in de diverse sectoren echter bedrijven gaan omvallen. Wat dat voor het goederenvervoer in z’n algemeen zal betekenen, zal zich op de langere termijn uitwijzen.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad