“Heel benieuwd hoe Venlo zal reageren als het kunstvenster wordt ‘uitgepakt’”

10 september 2020

Het sloop-, strip- en saneringswerk zit er bijna op. Over enkele weken gaat de transformatie van het voormalig Venlose postkantoor tot museumgebouw voor museum Van Bommel van Dam een nieuwe fase in. Het monumentale pand blijft zeker aan de buitenzijde heel herkenbaar, maar wel met twee enorme nieuwe eyecatchers.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Van Bommel van Dam, Nico de Bont, BiermanHenket, VenloVanbinnen

Het voormalige postkantoor aan de Keulse Poort in Venlo werd kort voor de Tweede Wereldoorlog, in 1938, gebouwd. Het ontwerp was afkomstig van Rijksbouwmeester Hoekstra die een gebouw bedacht in de stijl van het Traditionalisme, een verzamelnaam voor enkele vooral in de eerste helft van de twintigste eeuw populaire architectuurstromingen. Met het onderbrengen van Museum van Bommel van Dam – dat tot 2017 even verderop aan de Deken van Oppensingel was gevestigd – in het monumentale pand, moet aan de Keulse Poort, een museumkwartier ontstaan. Op die plek bevindt zich namelijk ook het Limburgs Museum.

 

Impressie met het kunstvenster

 

Kunstwerk
De bouwwerkzaamheden vinden alleen in het oorspronkelijke gebouw plaats; de twee in de jaren zestig gebouwde zijvleugels blijven de komende jaren in gebruik door KPN. Hetzelfde geldt voor de binnenplaats. Werkvoorbereiders Marieke Hanegraaf en Jörgen Wijnen van Aannemingsbedrijf Nico de Bont vertellen dat zeker aan de buitenzijde van gebouw veel hetzelfde zal blijven. Jörgen Wijnen: “Het kunstwerk bij de oorspronkelijke entree blijft, net zoals het Nederlandse wapen; beide knappen we op, evenals de drie afbeeldingen van Goltzius, Mercator en Puteanus.”

Nieuwe hoofdentree
Toch zal het gebouw volgens Marieke Hanegraaf een heel andere aanblik krijgen dankzij twee essentiële ingrepen. “Architectenbureau BiermanHenket voegt twee bijzondere elementen toe. Op het dak komt een kunstvenster van 7,5 bij 3,5 meter. En er komt een nieuwe hoofdentree, aan de kant van het park. Waardoor er een meer vanzelfsprekende verbinding met het park en het even verderop gelegen Limburgs Museum komt.”

De nieuwe hoofdingang

 

Onorthodox
Beide elementen krijgen een niet alledaagse uitstraling, merkt ze op. “Het kunstvenster is heel onorthodox, een soort vergroot balkon, een grote dakkapel met een heel dynamische, niet vierkante vormgeving. Dat inbrengen in het verder statische pannendak is een bijzondere uitdaging, onder meer qua maatvoering.” Het kunstvenster krijgt een brons-goudachtige kleur, evenals de nieuwe entree. “Dat wordt eveneens een kunstwerk, opgebouwd uit envelopachtige vormen, als verwijzing naar het vroegere postkantoor.” Een andere grote ingreep is het inrichten van een deel van het dak als terras.

Verbinding
Het interieur krijgt uiteraard een ander aanzien. Toch zal er volgens Jörgen Wijnen in het toekomstige museum net als in het postkantoor sprake zijn van veel grote open ruimtes. “Het interieur is bovendien minder monumentaal dan je zou verwachten. Die monumentale onderdelen die erin zitten – zoals glas-in-lood, gietijzeren elementen en het trappenhuis – houden we in stand.” Een deel van dat interieur, het entreegedeelte met winkel, restaurant en dependance van de Bonnefanten kunstuitleen, wordt vrij toegankelijk voor iedereen. Het wordt een soort verbinding tussen stad en park.

Het strip- en sloopwerk is nagenoeg afgerond

 

Oprichters
Vrij toegankelijk zal ook een deel van de kelder zijn. Daar komt een grote glaswand zodat in het depot opgeslagen werken deels  zichtbaar zijn. Tevens wordt er een stijlkamer ingericht waarin de oprichters van het museum, Maarten en Reina van Bommel van Dam in de vorm van een digitale projectie hun verhaal vertellen. Mensen kunnen ook zonder kaartje naar de zolderverdieping. Naar het kunstvenster, de educatieruimte of om een ‘artist in residence’ aan het werk te zien.

Geschenk
De doelstelling is dat de bouwwerkzaamheden voorjaar 2021 kunnen worden afgerond. Omdat het gehele traject digitaal – in BIM – is uitgewerkt, verwachten Hanegraaf en Wijnen dat het aansluiten van bestaande op nieuwe elementen weinig problemen zal opleveren. “Mede omdat veel informatie van het bestaande gebouw bewaard is gebleven.” Beiden kijken uit naar een bijzonder moment, geven ze tot slot aan. “Het kunstvenster staat nu nog in de steigers, is ingepakt, als een geschenk. We zijn benieuwd hoe de Venlonaren op dat opvallende element zullen gaan reageren als het wordt ‘uitgepakt’.”

Terug