VenloVanvruuger: Wie was de raadselachtige ‘Maske’?

6 februari 2020 | Leestijd: 3 minuten

Het is de periode van het jaar van de Venlose vastelaovend op vinyl. We draaien de onvergankelijke vastelaovesleedjes in de oerversies. Dus op 45 en 33 toeren, in enkele gevallen zelfs op 78 toeren. Traditiegetrouw staan mede-vinylist Jos Deenen en ondergetekende op de zaterdag van ’t Pronke in de Klaosstraot in café Take Five. Ook dit jaar staat het weer op onze vastelaoveskalender.

Tekst: Sef Derkx | Beeld: Leon Vrijdag en collectie Sef Derkx

In ons beider collectie is een heel bijzonder plaatje, dat een kleine zestig jaar geleden op de markt kwam. Er staan vier Venlose vastelaovesleedjes op. ‘Blauwe Auge’ en ‘Wao doon we det van’, worden vertolkt door een man die zich bedient van de schuilnaam ‘Maske’. Hannelore Roggeveen, die we beter kennen als Hannelore Winter, zingt ‘Meuderke leef’ en ‘Zo’n maedje’.

 

Het orkest dat de vocalisten begeleidt heet de Venlo Boys. Het bestaat uit Willy Caron (bas-saxofoon), Piet Holthuysen (slagwerk), Peter van Horick (trompet), Gotje Schuurmans (accordeon) en Harry Bodde (bas). De leider van het muziekensemble is Dré Flos, hij speelt klarinet en saxofoon. Het plaatje is een uitgave van de Europese Fono Club die een hoofdvestiging had in Amsterdam en een bijkantoor in Venlo aan de Hoogstraat 11. Het label richtte zich oorspronkelijk alleen op natuurliefhebbers. Het bracht platen op de markt met vogelgeluiden. In de kringloopwinkel van Doortocht hebben we drie van dergelijke ‘gevleugelde’ uitgaven gevonden. Die draaien we af en toe voor onze katten.

‘Vastelaovend in Venlo’ heeft een opvallend hoesje. In een tekening zijn de portretfotootjes van de artiesten gemonteerd. Een heel jonge Hannelore staat in het midden. Het plaatje is niet in een studio opgenomen. Daarvoor klinkt het te iel. Ik heb me laten vertellen dat het een registratie is van een optreden in de Citybar, toentertijd geëxploiteerd door Giel Aerts. Zo te horen is er weinig techniek aan te pas gekomen, maar dat is natuurlijk juist de charme.

Even iets over de liedjes. ‘Meuderke leef’ is van de vastelaovend van 1960. ‘Zo’n maedje’ was nummer één in 1961. In het begin van de jaren zestig was het nog zo, dat de artiesten die op de Leedjesaovend gewonnen hadden, niet per definitie op de plaat van Jocus kwamen. Het Venlose vastelaovesgezelschap liet de liedjes in de studio inzingen door steeds dezelfde, geprivilegieerde vocalisten: de zogenaamde Hofzangers. Zo kon het gebeuren dat Hannelore met ‘Meuderke leef’ op de Leedjesaovend een derde prijs in de wacht sleepte, maar dat Lieske van Wessel het opnam. Hetzelfde overkwam Hannelore met ‘Blauwe Auge’. Zij won ermee, maar het werd op de plaat gezet door Felix Peters. Met deze uitgave van de Europese Fono Club kreeg Hannelore de eer die haar als vocaliste toekwam. Buiten Jocus om natuurlijk!

‘Blauwe Auge’ wordt op dit plaatje door een mystery guest vertolkt. Net als ‘Wao doon we det van’ wordt het gezongen door een persoon die zich verschuilt achter ‘Maske’. Een toepasselijke artiestennaam voor de vastelaovend. Nu zoveel jaren verstreken , wordt het tijd het mysterie te onthullen. ‘Maske’, zo vertelde Hannelore Winter, is niemand minder dan Willy Caron. De Venlose Caruso stond in 1961 onder contract bij Philips. Als aanstormend talent nam hij voor het Eindhovens label drie 45-toeren plaatjes op. Een met een koor en orkest onder leiding van Jack Bulterman, de kundige musicus en arrangeur die we ook kennen van de Jocusplaatjes uit de jaren zestig. Er was geen denken aan dat hij voor een ander label mocht werken. Met ‘Maske’ omzeilde hij dit verbod.

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad