Aanpak fietsersoverlast binnenstad: “Ik heb het helemaal met ze gehad”

8 september 2021 | Leestijd: 4 minuten

Om de fietsoverlast in de Venlose winkelstraten te beperken verscheen er enkele weken geleden op een paar locaties de straattekst ‘Winkels open, fietsers lopen’. Die actie wordt deze week uitgebreid. Bovendien wordt er vanaf eind deze of begin volgende week ook gehandhaafd. “De eerste paar dagen waarschuwen we nog, daarna gaan we verbaliseren.”

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Venlo Partners

De eerste vier teksten verschenen enkele weken geleden op de straten in de Venlose binnenstad, geplaatst in opdracht van Venlo Partners. De citymarketingorganisatie had al vrij snel diverse ondernemers aan de telefoon hangen met het verzoek of de tekst ook bij hun in de straat kon worden aangebracht. Dat gebeurt deze week, op twaalf locaties. Onder meer rondom het Nolensplein en de omgeving Kwartelenmarkt, Jodenstraat, Oude Markt.”

Grote mond
Een van de ondernemers die zich meldden bij Venlo Partners was Ben van Aken van Het Romerhuis Koffie-Thee-Chocolade aan de Wijngaardstraat. Hij merkt op dat de situatie tijdens de coronaperiode is verslechterd. “Ervoor was er al veel fietsersoverlast, maar afgelopen anderhalf jaar is het erger geworden.” Hij ziet vanuit zijn zaak fietsers, scooterrijders en bezorgers door de stad jakkeren. “Wat regelmatig gevaarlijke situaties oplevert. Ze rijden vlak langs de winkelgevels, tussen groepen mensen door. Ik spreek ze er soms op aan, maar meestal krijg je dan een grote mond terug.”

Fietsstalling
Dus ja, Van Aken is blij met de straatteksten. Maar weet dat er meer nodig is. “Er stonden natuurlijk al borden om het winkelgebied te markeren, maar die zien de mensen niet. Deze grote straatteksten springen al wat meer in het oog. Alles valt en staat echter met handhaving.” Hij heeft zelf ook nog wel wat aanvullende ideeën. “We moeten naar een fiets- en scootervrije binnenstad met daarnaast vaste momenten voor belevering van winkels zodat je het aantal onveilige verkeerssituaties sterk terugdringt. Wat die fietsers betreft denk ik dat we onder meer toe moeten werken naar goede fietsstallingen. Met bijvoorbeeld toiletten en een reparatieservice. Er zijn voldoende lege panden waarin dat kan. Helemaal uitbannen kun je dit probleem niet, maar ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn om het flink in te perken.”

Gevaarlijk
Een andere binnenstadondernemer die blij is met de straatteksten is Tom van der Velden, eigenaar van koffiebar en eetgelegenheid Mocca Coffee Company aan de Oude Markt. “Ik ben er namelijk helemaal klaar mee, heb het helemaal met ze gehad, die fietsers die door de stad jagen. Nog even en ik trek ze van hun fiets. Dat gejaag door de winkelstraten is namelijk niet alleen irritant, maar vooral ook gevaarlijk. Bijvoorbeeld voor kinderen, die nietsvermoedend hier van het terras af rennen. En niet alleen hier. Maar ook voor mijn personeel dat heel vaak moet oversteken naar het terras. Meer horecazaken hebben daar last van.”

Plantenbak
Hij hoopt dan ook dat de straattekst meer effect heeft dan het verkeersbord dat aan het eind van de Jodenstraat, enkele meters van zijn zaak, staat. “Dat zien de mensen niet eens.” Van der Velden beseft dat hij op een lastige plek is gevestigd. “In de Jodenstraat mag je wel fietsen. Mensen laten zich hier nog even uitrollen.” Wat als de straattekst geen of nauwelijks effect heeft? “Ik hoop natuurlijk dat er ook wordt gehandhaafd. Maar anders zet ik een plantenbak dwars op de weg. Want het moet maar eens afgelopen zijn.”

Handhaving
De handhaving waar Ben van Aken en Tom van der Velden zo op hopen komt er binnen enkele dagen, bevestigt wijk-boa Roland Valize. Hij legt uit dat er deze week enkele studenten van de opleiding Handhaving, Toezicht en Veiligheid aan hun stage zijn begonnen. “Die worden ingezet om fietsers in de binnenstad aan te spreken en te verbaliseren. We doen dat ieder jaar aan het begin van het schooljaar omdat we weten dat jongeren graag de makkelijkste weg kiezen. Dit keer gebeurt dat in nauw overleg met Venlo Partners vanwege hun campagne ‘Winkels open, fietsers lopen’.” Hij lacht: “Nee, we richten ons niet alleen op scholieren maar op iedereen die fietst waar het niet mag. De eerste paar dagen waarschuwen we nog, al noteren we wel meteen iemands gegevens. Vallen ze in herhaling, dan gaan we over tot verbaliseren. Bij scooterrijders doen we dat sowieso meteen.”

Bewustwordingsproces
Valize weet uit ervaring dat het probleem daarmee niet is opgelost. Wel verwacht hij dat heel wat mensen eerder van de fiets stappen als ze bij een winkelstraat aankomen. “Het is een bewustwordingsproces. De verkeersborden die overal staan zien mensen al niet meer. De straatteksten vallen op, daardoor de boodschap ook. En er komt dus meer blauw in de winkelstraten.” Wat hem betreft mag iedere winkelstraat van een straattekst worden voorzien. Al weet hij dat er heikele plekken blijven. “Ja, het Vleesplein bijvoorbeeld. Dat nodigt bijna uit om er te fietsen, vanwege de ruimte. Daar zou je eigenlijk iets van obstakels moeten plaatsen.”

Drukke route
Een andere hotspot is volgens Valize de as Nieuwstraat, Begijnengang, Grote Kerkstraat. “Daar mag inderdaad nu nog worden gefietst. Maar het is een heel drukke route waarop met name ter hoogte van café de Locomotief vaak gevaarlijke, onoverzichtelijke  situaties ontstaan. Wat mij betreft maken ze die fietsvrij. Daar zullen we in de toekomst zeker naar kijken. Zoals we de fietsersoverlast in de binnenstad regelmatig aandacht blijven geven. Net als nu. Zodat we de overlast deels kunnen inperken.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad