Afsluiten Spoorstraat maakt Museumkwartier aantrekkelijker en veiliger

23 januari 2020 | Leestijd: 3 minuten

Plannen om het westelijk deel van de Deken van Oppensingel, de Keulsepoort en Spoorstraat in Venlo aan te pakken zijn er al jaren. In de plannen voor de verbouwing van het postkantoor tot museum Van Bommel van Dam krijgt de omgeving ook alle aandacht. Nu de gemeente gaat ingrijpen door de Spoorstraat af te sluiten is er verzet. De medaille heeft echter twee kanten.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Dat met de Keulsepoort en omgeving iets moest gebeuren werd jaren geleden al aangegeven door Jos Gadet, hoofdplanoloog van de gemeente Amsterdam. Hij deed in opdracht van de provincie en de gemeente Venlo onderzoek naar de aantrekkelijkheid van de stad Venlo en had daarbij specifiek aandacht voor bovengenoemde straten, nu vaak aangeduid als Museumkwartier.

Geen visitekaartje
Hij schrijft in zijn rapport: ‘Met het westelijk deel van de Deken van Oppensingel is van alles mis. Ten eerste de overdaad aan ruimte, de foute verhoudingen in het straatkamerprofiel (te brede straat met te lage bebouwing ernaast), de blinde gevel of dode wanden van het Limburgs Museum en de aanbouw van het postkantoor, de ongedefinieerde groenstrook langs het LM en het verschillend materiaalgebruik van het plaveisel, maken de straat unheimisch. De Keulsepoort en de Deken van Oppensingel vormen allesbehalve een visitekaartje voor de musea en het aangrenzende Julianapark.’

Hoofdrol
Volgens Gadet zou een transformatie van het gebied zeker voor een positieve impuls zorgen, ook richting Julianapark. Een van de voorwaarden die hij noemt is een goede invulling van het even verderop gelegen Raad van Arbeid-gebouw. Dat is met de komst van de Universiteit Maastricht inmiddels gerealiseerd. Hij stelt in dat rapport ook voor om Van Bommel van Dam een ingang aan de parkzijde te geven. Dat is in het huidige ontwerp terug te zien. In die plannen voor vestiging van Van Bommel van Dam in het voormalig postkantoor is verder een groene buitenruimte voorzien. Veel groen, kunst en zitgelegenheid op het plein voor het gebouw. Een gebied waar meer dan nu voetganger en fietser een hoofdrol krijgen en de auto ‘te gast’ is.

Hardrijders
Een autoluw gebied dus. Door de Spoorstraat aan de kant van de Keulsepoort af te sluiten wordt daar een begin mee gemaakt. Maar plannen en ontwerpen of niet, iedereen die het gebied regelmatig bezoekt – voor- en tegenstanders van de afsluiting – zal erkennen dat er iets moet gebeuren. Door het ontbreken van een stratenpatroon verrijden chauffeurs die de situatie niet kennen zich regelmatig. Komend van de Deken van Oppensingel slaan ze of te vroeg rechtsaf en eindigen voor de deur van het voormalige postkantoor. Of te vroeg linksaf om voor het Limburgs Museum te stranden. Er zijn automobilisten en scooterrijders die keurig een zigzagpatroon rijden om in de Spoorstraat terecht te komen, maar het gros snijdt de weg af. En dan zijn er nog de hardrijders, het merendeel. Je dient er, want woonerf, stapvoets te rijden. Maar dat lukt veel gemotoriseerde rijders niet, met onveilige situaties tot gevolg.

Hoek Spoorstraat/Koninginnesingel

Noodgang
Onveilig is het zeker een stuk verderop, aan het einde van de Spoorstraat, hoek Koninginnesingel. Ook dat zal iedereen beamen. De hoeveelheid ongelukken en vooral bijna-ongelukken is groot. Op die plek moet verkeer voorrang geven aan voetgangers van beiden kanten, aan fietsers van beide kanten en, komend uit de Spoorstraat, aan verkeer op de Koninginnesingel. Dat gaat regelmatig mis, mede omdat fietsers en scooters niet alleen op het fietspad rijden, maar ook met een noodgang over de brede stoepen komen aangereden. Op die plek, hoek Spoorstraat/Koninginnesingel was overigens lange tijd geen doorgang voor auto’s, alleen voor fietsers.

Tegenvaller
Dat er verzet is tegen het afsluiten van de Spoorstraat is begrijpelijk. Dat was er ook toen ooit de afrit van het Stationsplein richting Keulsepoort werd afgesloten, zeker voor binnenstadondernemers aan die kant van het winkelcentrum een forse tegenvaller destijds. Maar dat is vrijwel iedere infrastructurele ingreep om een binnenstad autoluwer te maken. Ingrijpen op die plek is echter noodzakelijk. Het maakt het Museumkwartier aantrekkelijker en veiliger. Met als keerzijde dat het gebied per auto minder goed bereikbaar zal zijn.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad