Appèl aan de Venlonaar: koop lokaal, ook online

21 september 2020

Afgelopen vrijdag 18 september ging ‘Koop lokaal, het nieuwe normaal’ van start, een campagne die consumenten uit de verschillende Venlose stadsdelen moet verleiden bij lokale ondernemers te kopen. Want of het nu om beleving of gemak gaat, lokaal shoppen biedt het allebei.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Venlo Partners

Nogal wat consumenten hebben in de loop der tijd de gang naar het winkelcentrum vervangen door shoppen vanuit de luie stoel, ook de Venlose consument. En vragen zich vervolgens dan af waarom er leegstand is of bepaalde winkels er niet of nauwelijks meer zijn. Steeds meer winkeliers zijn door die ontwikkeling in hun winkel nog meer beleving en een hoge mate van service gaan bieden. En zijn daarnaast ook online actief of actiever geworden.

Handen ineen
Daar speelt de campagne ‘Koop lokaal, het nieuwe normaal’ op in, geeft city manager Marcel Tabbers van Venlo Partners aan. Hij vertelt dat een groot deel van de Venlose retailers vanwege de coronacrisis een moeilijke tijd achter de rug heeft. Sommigen van hen verkeren nog steeds in zwaar weer. Door de handen ineen te slaan, willen de initiatiefnemers van de campagne consumenten uit de regio stimuleren om zoveel mogelijk lokaal te kopen, zowel online als offline.

Warm hart
Maar hoe krijg je het voor elkaar om mensen die gewend zijn automatisch naar Amazon, Bol.com of Zalando te gaan te laten kiezen voor een Venlose winkelier? Tabbers: “Door ze te wijzen op het persoonlijke karakter en de hoge servicegraad in de winkel. Daar krijg je als consument veel meer aandacht van de winkelier. “Bovendien, stelt hij, geven lokale ondernemers – in tegenstelling tot landelijke of internationale bedrijven – hun geld ook weer lokaal uit, bijvoorbeeld als sponsor van verenigingen. “Nee, daar zal niet iedereen gevoelig voor zijn, maar wij richten ons met de campagne op de Venlonaar die de Venlose middenstand een warm hart toedraagt, die het belang van een prettige en diverse binnenstad onderkent en even een aansporing nodig heeft.”

Uitgebreid assortiment
Tabbers begrijpt dat er altijd mensen zijn die toch liever voor online winkelen kiezen. Maar ook die kunnen lokaal prima uit de voeten, geeft hij aan. “Veel lokale winkeliers hebben net zo’n uitgebreid assortiment als de grote namen. Bovendien heb je bij online bestellen eveneens het voordeel van de goede service. Vaak komt de winkelier of een van zijn of haar medewerkers het zelf bezorgen.”

Kansen
Hij erkent echter dat het tijd zal kosten en zegt dat de campagne een eerste stap is. “Je moet ergens beginnen. Dat is dit appèl aan de Venlonaar om lokaal te winkelen en zo de lokale middenstand te ondersteunen.” En ja, bevestig Tabbers, het zal ook inspanningen van de winkeliers zelf vragen. “Daarin zullen we eveneens een stukje begeleiding gaan bieden. Hoe? Bijvoorbeeld door wat het online deel betreft te kijken of die internetwinkel goed op orde is. En vervolgens te bekijken hoe dat te optimaliseren. Verder zien we dat ondernemers vanwege de coronacrisis zijn gaan samenwerken. Ook op dat vlak liggen er kansen.”

Bewustwording
De campagne is een initiatief van Venlo Partners, BIZ Tegelen en Taskforce Blerick (richt zich behalve op de binnenstad tevens op andere stadsdelen) en wordt ondersteund door de gemeente Venlo. Wethouder Erwin Boom laat weten dat de gemeente graag haar steentje bijdraagt. “De winkelstraten van de verschillende Venlose stadsdelen maken onze gemeente levendig en daarmee aantrekkelijk. Dit willen we graag zo houden, maar daarvoor is hulp nodig van lokale consumenten. De eerste stap hierin is bewustwording over het belang van lokaal kopen. Met de feestdagen in aantocht is dit het perfecte moment om aandacht te vragen voor de plaatselijke schoenenzaak, opticien, drogisterij, kledingwinkel, woonwinkel en alle andere ondernemers om de hoek.”

Thema-koopavond
Hoe met de campagne op de aanloop naar de feestdagen wordt ingespeeld is nog onderwerp van onderzoek, maakt Marcel Tabbers duidelijk. “We bekijken het verruimen van de openingstijden met bijvoorbeeld een thema-koopavond. Daarmee speel je in op de gevoelens van veel mensen die liever niet door al te drukke winkelstraten lopen, maar wel een gezellige binnenstad willen bezoeken.”

Nauw overleg
Over andere acties wordt nog nagedacht, besluit Tabbers. “Natuurlijk gaan we de winkelstraten weer sfeervol aankleden, waarschijnlijk wat eerder dan anders. En voor de rest? We moeten natuurlijk rekening houden met de coronamaatregelen. Dus we gaan in nauw overleg met de gemeente bekijken wat wel en wat niet mogelijk is.”

Zie ook de website www.venlokooptlokaal.nl.

Terug