Bert van den Bergh: ‘Sounds diende na Vastelaovend voor mij als apotheker’

7 november 2019 | Leestijd: 6 minuten

Samen met zijn voormalige band The Waltons speelde Bert van den Bergh tijdens de opening van Sounds in 1984 voor de deur van het pand op de Koninginnesingel. Anno 2019 is Bert als eigenaar van muziekcafé Take 5 bijna de buurman van Geert en Leo. “Wat Venlo zonder Sounds is? Ik denk dat het sowieso in deze hoek een stuk stiller zou zijn. Ik zie de mensen hier met tassen voorbij komen en op het terras zitten. Ja inclusief bekende Nederlanders als Johan Derksen en Ron Jans die de zaak bezoeken. Als Derksen ook maar even in het zuiden hoeft te zijn, rijdt hij altijd via Venlo om bij Sounds zijn collectie uit te breiden.”

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Janneke Michels

Voor de inmiddels 58-jarige zanger werd de schoonheid van muziek echt duidelijk op de middelbare school. “Iedereen mocht een plaat meenemen en een vriend kwam met Harvest van Neil Young aanzetten. Ik was direct volledig in de ban van dat album. Sterker, die hele plaat leek voor mij gemaakt. Die melancholie. Die pure liedjes. Niet veel later heb ik de plaat zelf gekocht. Op lp en later ook cd. Harvest loopt als een rode draad door mijn leven.” Dan verschijnt een korte lach op zijn gezicht. “Ik zal het met een voorbeeld duidelijk maken. Na Vastelaovenddinsdag blijf ik altijd boven het café slapen. Gewoon een paar uurtjes en begin dan vervolgens al vroeg in de morgen met opruimen. Na vijf dagen Vastelaovendmuziek heb ik iets sterks nodig om te ontgiften van de hoempa. Die woensdagmorgen had ik de enorme behoefte om Harvest op te zetten, maar helaas: ik kon de plaat nergens vinden. Sounds was nog niet open, maar ik zag wel dat Geert al aanwezig was. Ik klopte op de deur en zei: Sorry, maar ik moet echt dringend een exemplaar van Harvest hebben. Geert begon te lachen en begreep mijn probleem. Hij gaf me een cd en zei: hier hou die maar. Hahaha. Sounds als een soort apotheker na vijf dagen Vastelaovend. Ik was er in ieder geval hartstikke blij mee.”

Tijdmachine
De ontdekking van Harvest zorgde ervoor dat Bert ook ander werk van Neil Young kocht. Tevens maakte hij kennis met andere acts als Buffalo Springfield en Crosby, Stills, Nash & Young. Muziek die nog steeds voor hem van belang zijn. “Het was een mooie periode om muziek te ontdekken. Vooral ook een heel andere tijd. Een plaat kreeg echt de kans om in te dalen, om een deel van jezelf te worden. Je sprak er over met vrienden en moest moeite doen om iets te ontdekken. Platenzaken als Dom van den Bergh en Satisfaction waren een spannende en inspirerende plek om te verblijven. Als je ouder wordt gaat alles veel sneller. Zeker in deze tijden met het enorme aanbod. Er zijn nog steeds goede liedjes, maar na een paar weken is het weer verdwenen. Hoe prachtig je iets ook vindt, het wordt geen deel van jezelf. Het verdwijnt. Ja, misschien heeft het iets met het fenomeen jeugd te maken. Je bent in die jonge jaren aan het ontdekken. Er zijn gaatjes in je ontwikkeling die gevuld moeten worden. Een ideale tijd om liedjes en platen een deel van jezelf te laten worden. Een liedje uit je jeugd kan je daarom zo maar terug in de tijd brengen. Als een soort tijdmachine. Geuren hebben dezelfde kracht. Een aantal jaren geleden maakte ik een ritje met de motor en passeerde een zwembad. Ik rook die typische geur van het bad en die ervaring bracht prachtige jeugdherinneringen naar boven. En dergelijke belevenissen overkomen je ook met muziek. De klanken van een liedje kunnen je terugvoeren naar een bijzonder moment uit het verleden. Inclusief alle gevoelens. Dat is toch prachtig.”

Gouden tip
Toen Sounds op 1 september 1984 de deuren opende, had de muzikale smaak van Bert zich verder ontwikkeld. Ook voor hem bleek de winkel van Geert en Leo een paradijs. “Een plaat als Rum Sodomy & The Cash van The Pogues heb ik dankzij Leo leren kennen. Ja, dat is aan één kant andere koek dan Neil Young, maar er zijn zeker overeenkomsten: de melancholiek, het pure, de oprechtheid en eerlijkheid. Dat voelde ik ook weer bij dit album. Dit voorbeeld toont aan hoe goed Geert en Leo hun klanten kennen. Het was een gouden tip. Ze weten precies welke stijl of sfeer je raakt. Datzelfde gevoel heb ik bij de stem van Ryan Adams en het oude werk van Leonard Cohen. Zijn werk vind ik vanaf de jaren tachtig overigens een beetje goedkoop worden; te makkelijk. Zijn stem paste niet bij dat andere geluid. Het vormde geen eenheid meer. An sich was met de liedjes niet zoveel mis. Meer met de uitvoering. Er bestaan namelijk covers die beter zijn dan het origineel.” Bert weet vanzelfsprekend waar hij over spreekt. Hij treedt regelmatig in het theater op met het programma Songs of Leonard Cohen en vertolkt de liedjes dan op voor hem treffende wijze. “Weet je dat dat de basis van deze show al in een ver verleden ligt. Voor een speciale avond in de voormalige Jongerenkerk van Blerick speelden mijn toenmalige bandje het nummer Suzanne van Cohen. Ik speelde gitaar en mocht het liedje zingen.”

Sounds bERT 2

Weggeven
Bert biecht eerlijk op dat hij voor zichzelf niet veel geluidsdragers meer koopt. Toch stapt hij nog regelmatig bij Sounds naar binnen, maar dan om cd’s voor Take Five te kopen. “Ooit heb ik al mijn elpees weggegeven. Hetzelfde heb ik later met de cd’s gedaan. Of dat raar is? Weet ik niet. Ik kan op pure wijze van muziek genieten en dat hoeft niet persé vanaf een geluidsdrager te zijn. Alles staat op mijn laptop. Het moet natuurlijk wel perfect klinken. Ik heb vrij recent een nieuwe Dragonfly koptelefoon gekocht. Als ik intensief van muziek wil genieten, ga ik op bed liggen, zet de koptelefoon op en laat het geluid binnenkomen. Nee, daar heb ik geen hoes of boekje met songteksten bij nodig. Soms geef ik zelfs cd’s van Take Five weg. Boven het café liggen hele stapels waarvan ik echt geen idee meer heb voor welk nummer ze ooit gekocht zijn.”

Jacques Brel
Toch loopt hij dus nog regelmatig bij Sounds naar binnen. Een nieuwe plaat die Bert op het moment erg gaaf vindt, is het album Run Down Slow van The Teskey Brothers. En soms koopt hij bij Sounds toch nog iets bijzonders voor zichzelf. Dan kan dat dan weer tot een aangename verrassing leiden. “Een tijdje geleden kocht ik de box Brel in Nederland van Jacques Brel; ook een echte held van mij. Daarin zaten alle Nederlandse opnames, dus ook clips van tv-optredens. Tevens was er een hardcover boek aan toegevoegd. Tijdens het luisteren, bladerde ik door dat boek en plotseling viel mijn oog op de hoes van de plaat die ik ooit heb gemaakt met werk van Brel. De titel is verzameld en de hoes is getekend door mijn zoontje, toen mijn vrouw, hij en ik op een dag in Den Bosch waren. Toen de tekening klaar was, zei hij: ‘kijk, dit zijn wij in de stad. Mooi he. Dan is het geweldig om bij de aankoop van een cd-box zo verrast te worden, want ik wist het echt niet. Ja, dat zijn dan weer de voordelen van een fysiek product.”

Alle windstreken
Het oprechte genot van een fysieke aankoop ziet Bert ook regelmatig bij hem op het terras of in het café gebeuren. Klanten van Sounds die op hun gemak het gekochte waar bestuderen en oprecht blij zijn. “Het is een zaak waar heel muziekminnend Nederland voor naar Venlo komt en ze zetten daarmee de stad op bijzondere positieve wijze op de kaart. Mensen komen echt van alle windstreken, dat hoor ik aan de accenten. In de afgelopen jaren heeft iedereen de waardering voor Sounds van alle kanten zien toenemen. Maar daarvoor waren er ook moeilijke jaren. Ik heb in het verleden wel eens gedacht: hoe houden ze het vol? Maar ze zijn erin geslaagd. Chapeau. Nu denk ik meer: wie gaat dit ooit overnemen? Maar dat is een vraag voor de toekomst. Laat ze eerst van alle aandacht rondom dit jubileum genieten.”

Sounds - Bert

Als het lukt, wil Bert zaterdag het optreden van The Slow Show bezoeken. “Dat juist die band tijdens het jubileum weer bij Sounds optreedt, heeft voor mij een speciale betekenis. Ze deden een aantal jaren geleden ook een instore optreden. Ook toen wilde ik ze absoluut zien. Terwijl ik naar Sounds wandelde, trof ik een oude vriend. We hadden elkaar in geen jaren meer gezien. Ook hij was onderweg naar dat optreden. Maar die oude vriend bleek echter ernstig ziek te zijn. We wandelden bij Sounds naar binnen en genoten samen van The Slow Show. Later bleek het de laatste keer te zijn dat ik hem in levende lijve had gezien. Ja, helaas is hij overleden. Dus zaterdag sta ik daar met een bijzonder gevoel. Juist die bijzondere ontmoeting toont de kracht en schoonheid van muziek aan. Je koppelt een band aan een bijzondere ervaring in je leven. En dat moment verdwijnt gelukkig nooit meer.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Kulinaire: Goed nieuws?

Kulinaire: Goed nieuws?

Een beetje vreemde kop boven deze column wellicht, in een tijd dat goed nieuws schaars is. Maar net zoals ik zijn er ongetwijfeld een hoop andere mensen wel eens aan toe, aan goed nieuws. Maar waar moet je dan aan denken als je het over goed nieuws hebt. Dan zul je...