Cadeaus kopen bij Venlose ondernemers: leuker, persoonlijker en meer service

28 oktober 2020 | Leestijd: 5 minuten

Veel winkeliers doen een oproep aan de consument om zo vroeg mogelijk te beginnen met de Sinterklaas- en kerstinkopen. Hoe meer spreiding in de Venlose binnenstad, hoe beter. Hoe is de situatie op dit moment? Is de verkoop voor het cadeauseizoen al begonnen? De reacties zijn wisselend. Volgens een aantal ondernemers is er in ieder geval geen sprake van funshoppen. De klant komt vooral heel gericht naar het centrum. Ondertussen doen Venlose winkeliers er alles aan om de consument optimaal te bedienen.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Dé cadeauwinkel bij uitstek blijft natuurlijk de speelgoedzaak. In Venlo is dat al sinds 1904 Langen-Driessen, tegenwoordig onder de vlag van Intertoys. Maar die legendarische naam blijft overeind. Huidige eigenaar Luc Langen is van de vierde generatie en kent de branche plus het gedrag van de consument als geen ander. “Nee, er is zeker geen sprake van een eerdere piek. Er komen, zeker ook door de coronamaatregelen, niet meer mensen naar de winkel, maar het bestedingspatroon is wel goed. De omzet blijft niet veel achter bij dezelfde periode van eerdere jaren. Ik merk vooral dat de klant weet wat hij wil. Het is kijken, kopen en wegwezen.”

Goed voorbereid
De echte kritische weken moeten volgens Langen nog komen. ”Dat zullen toch de laatste drie weken voor Sinterklaas blijven, maar ook de week voor Kerstmis. Wij zijn in ieder geval goed voorbereid voor als het druk wordt. Vóór in de zaak heb ik meer ruimte gecreëerd zodat klanten goed kunnen doorlopen en er voldoende afstand blijft met de mensen die aan de kassa willen afrekenen. Verder heb ik een teller bij de ingang geplaatst. Officieel mogen er 73 personen in de zaak aanwezig zijn, maar om helemaal zeker te zijn, heb ik dat aantal bijgesteld naar 63. De klant moet vooral een veilig gevoel hebben.”

 

Gunnen
Behalve de coronamaatregelen blijven veel cadeauwinkels natuurlijk ook opboksen tegen de concurrentie van internetwinkels. “Eigenlijk wil ik daar helemaal niet naar kijken,” aldus Langen. “Mensen zeggen: op internet is altijd alles te koop. Ja, in principe klopt dat. Maar ze vergeten dat wij een zaak zijn met een beperkte aantal meters om goederen op te slaan en te laten zien. Op internet staan duizenden aanbieders waar het door de klant gewenste product altijd wel direct is te vinden. Maar ook wij kunnen dat product gewoon leveren. Soms heeft een Intertoys-collega uit de regio het op voorraad en sturen ze het naar onze zaak, of andersom. Check daarom altijd onze website. Daar is precies te zien wat wij op voorraad hebben of hoe snel het artikel te bestellen en te leveren is. Gun het die lokale ondernemer. Zeker nu! Mensen mogen hier zelfs hun lijstjes afgeven en wij ontzorgen ze volledig. Wij zoeken de cadeaus uit, indien nodig bestellen we het artikel, pakken het netjes in en zorgen dat het totaal op een door de klant gewenst moment is af te halen. Het kan allemaal, maar vraag het ons. Wij staan altijd klaar om iedereen te helpen. Net zo eenvoudig als online, maar het is wel leuker, persoonlijker en met meer service.”

Service, beleving en gemak
Bij Boekhandel Koops merken ze dat langzaamaan de eerste boeken voor het cadeauseizoen moeten worden ingepakt. “Het is goed dat mensen tijdig komen,” aldus eigenaar Rogier Knipscheer. “In tegenstelling tot online winkels, hebben klanten bij ons de mogelijkheid om cadeaus tot 10 januari te ruilen. Op internet bedraagt die termijn vaak slechts vier weken. Koop je nu al een cadeau voor de decembermaand, dan is ruilen bij internetwinkels niet meer mogelijk.” Service, beleving en gemak, dat is waar ook Knipscheer zich sterk voor maakt. “Afgelopen jaar merkten wij dat mensen vlak voor Sinterklaas of Kerstmis nog binnen kwamen omdat hun online bestelde pakketje niet tijdig geleverd kon worden. Dan komen ze snel naar de lokale ondernemer. Het is daarom beter nu al naar de stad te komen en tijdig dat boek te kopen. Is het niet op voorraad, dan hebben wij een eigen bestel- en bezorgservice. ”

Gebruikelijke piek
Net zoals Luc Langen merkt Knipscheer dat de conversie hoog is. Dat betekent dat klanten dus heel gericht naar de winkel komen. “Voor corona zagen we veel mensen echt rondneuzen. Nu komen ze naar binnen, pakken het gewenste boek, rekenen af en gaan weer weg. Bovendien informeert de consument zich beter voor ze naar de winkel komen. De telefoon rinkelt de hele dag. Ze willen weten of het gewenste boek op voorraad is. Ook dat is prima. Dan leggen wij het aan de kant en kunnen ze het op een afgesproken tijdstip ophalen.” Hoewel de verkoop voor het cadeauseizoen dus al is begonnen verwacht Knipscheer toch de gebruikelijke piek in het laatste weekend voor Sinterklaas en tijdens de laatste paar dagen. “Mensen die echt de drukte willen vermijden, raden wij echter aan om de komende weken al naar stad te komen. Het is rustig en dus veilig. Hopelijk beseft de lokale consument dat. Wij hebben elkaar nodig. Plaatselijke ondernemers zorgen voor sponsoring van verenigingen, evenementen en meer. Het sociale aspect is belangrijk voor beide kanten. Gun ons de verkoop, dan kunnen de winkels blijven bestaan en blijft het leuk om naar een stad te gaan.”

Persoonlijke benadering
Bij Recordstore Sounds is nog geen sprake van de start van het cadeauseizoen. Ze zijn er echter wel klaar voor. Geert Driessen: “Sporadisch moeten we wel eens een cd of lp inpakken, maar die echte piek moet nog komen. Funshoppen zal door alle maatregelen tijdens de komende twee maanden lastig zijn, maar een persoonlijke benadering bij het kopen van een cadeau blijft toch altijd het leukste.” Het sluiten van de horeca is volgens Driessen een bijkomend nadeel. “Mensen gaan de stad in voor een stukje beleving. Daar hoort een kopje koffie, een broodje of lunch bij. Dat zal zeker invloed op het koopgedrag hebben, maar de komende maanden biedt het koopcentrum zeker voldoende andere aspecten zodat de sfeer optimaal is.”

 

Geen cadeauseizoen zonder pepernoten. Toch moet Jos Caniëls van Pepernotenfabriek Van Delft toegeven dat de verkoop op dit moment ettelijke tientallen procenten achterblijft in vergelijking met eerdere jaren. “Corona heeft gewoon invloed op het koopgedrag van de mensen. Ze komen minder snel winkelen. Wel merken we dat de persoon die eenmaal een voorraad pepernoten gekocht heeft, een tijdje later weer terugkomt. Dan willen ze nieuwe zakken of andere smaken proberen. Hoe het er de komende weken uit gaat zien? Ik heb geen idee. Het zal mede afhankelijk zijn of er volgende week extra maatregelen komen. Als de mensen weer vertrouwen hebben, komen ze vanzelf.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

‘Op de pens’

‘Op de pens’

Column: Jac Buchholz / Beeld: Peter Janssen Wandelend door de Venlose binnenstad kom ik tot mijn verbazing nog met enige regelmaat grote groepen zogenaamde Duitsers tegen. Twaalf, veertien man bij elkaar, vermoedelijk allemaal voorzien van een roze bril of oogkleppen....