Twee Venlose horecabedrijven hebben dit jaar een plek veroverd in de Café Top 100 van magazine Misset Horeca. Café-Restaurant Central staat op plek 55, Café De Klep scoort met een tiende plek voor het vierde jaar op rij een top-tien-notering.
Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Café De Klep, Café-Restaurant Central
Café De Klep doet voor het vierde jaar op rij mee aan de Café Top 100 en pakt voor de vierde keer een plek in de top tien. Eigenaar Louis Klaassens, die het café samen met zijn vrouw Eef runt, zet daarom de bescheidenheid maar even aan de kant. “We, en dan bedoel ik het complete team, doen het gewoon goed. Want er wordt tot op het detail naar allerlei aspecten gekeken: de binnenkomst, begroeting, advies, het serveren en presenteren, noem maar op.”
Perfect getapt
Dat beoordelen gebeurt door mystery guests: juryleden en specialisten. Het magazine van Misset Horeca meldt over De Klep onder meer dat ‘er alleen maar perfect getapte bieren voorbijkomen, die kundig uitgeserveerd worden’. En over de bediening: ‘Tot slot nog een groot compliment voor de medewerkers… ze zijn attent, verzorgd en hebben oog voor detail’.
Leerzaam
Klaassens noemt de tiende plaats een mooie prestatie. “We zijn met vrijwel het gehele team naar de uitreiking geweest. Dat is enorm motiverend. Maar ik vind deelname ook om een andere reden belangrijk. Zo’n juryrapport vertelt niet alleen wat goed gaat, maar vermeldt eveneens wat minder goed is. Dat is, zo hebben we gemerkt, ieder jaar anders. En voor ons heel leerzaam.” Levert zo’n topnotering nog extra klandizie op? “Voor de winnaar zeker, zo heb ik begrepen. Die trekt de maanden na de verkiezing tot 20 procent meer bezoekers. Maar ook wij merken dat we door zo’n plek in de top tien meer mensen trekken.”
Central
Café-Restaurant Central doet eveneens al een aantal jaren mee aan de Café Top 100 en weet ieder jaar een plek bij de eerste 100 te bemachtigen. Eigenaar Arno Hendericks is tevreden met plaats 55 en complimenteert zijn team met de prestatie. “Een plek in de Top 100 betekent dat je je zaken op orde hebt. We zetten bewust in op klantvriendelijkheid, op service en dat wordt door een goede notering ondersteunt.” Hendericks merkt op blij te zijn dat in de verkiezing dit jaar voor het eerst onderscheid is gemaakt tussen café en grand-café. “Want het is toch wat anders, een café met vijf dagen de eigenaar achter de tapkast of een zaak als de onze, met een groot team.”
Ook hij geeft aan lering te trekken uit de bevindingen van de jury. “Binnenkort ontvangen we het juryrapport en daar zullen ongetwijfeld dingen in staan die beter kunnen en waar we aandacht aan gaan besteden. Daarbij kan het om allerlei details gaan. Maar het feit dat we in de Top 100 staan betekent dat we het in grote lijnen heel goed doen.”