Coronacrisis: veel creativiteit én mondigheid in Venlose binnenstad

26 maart 2020 | Leestijd: 4 minuten

De coronacrisis heeft de wereld en dus ook Venlo en de Venlose binnenstad in zijn greep. De horeca moest dicht, een aantal winkels sloot vervolgens ook de deuren, anderen houden stand. Met de nodige maatregelen, creativiteit en mondigheid.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen, Facebook Kaas & Kaasjes

De zorgen zijn er nog steeds, strijdbaar zijn de binnenstadondernemers die op hun post blijven ook. En creatief, zo blijkt uit verhalen van de straat en uit de (social) media. Zo toont Jan Adams van Adams Men’s Fashion zich onverschrokken op de site van WijLimburg. Daarop laat hij weten dat als zijn leveranciers van de recent ingekochte collecties hem het mes op de keel zetten qua betaling, hij alles in dozen stopt en terugstuurt. Met zijn huurbaas heeft hij al over uitstel gesproken voor komende maand.

Kop in het zand
Dat laatste is Anita Thijssen van Carrièra Damesmode nog niet gelukt. Althans niet bij haar vestiging in Venlo – ze heeft ook winkels in Panningen en Tegelen, maar die zijn momenteel dicht. “Mijn Venlose huurbaas steekt zijn kop in het zand, reageert niet. Ik heb nu de voorzitter van Venlostad.com, Erik Manders, gevraagd te bemiddelen.” Wat de inkoop en haar collecties betreft kan ze zich helemaal in de opmerkingen van Jan Adams vinden, zegt ze. “Als leveranciers te veel druk gaan uitoefenen krijgen ze hun spullen in een mooi ingepakte doos terug. Kijk, een deel is al betaald; we betalen normaal binnen tien dagen. Verder zijn er periodieke automatische incasso’s. Die boek ik terug. Kreeg ik al een telefoontje op hoge poten over. Er zijn leveranciers die zich niet kunnen of willen verplaatsen in onze situatie. Anderen zet ik op een langere betaaltermijn, daar vraagt de situatie nu om.”

Saamhorigheid
Zolang dat kan, blijft Thijssen open. Ze wil service kunnen bieden. “Ik wil er voor de klanten zijn, al is de situatie heel onwerkelijk. De ene dag voel ik me mismoedig, de andere, als er enkele klanten zijn geweest, dans ik ’s avonds bij wijze van spreken door mijn huis. Wat ik wel fijn vind is dat ik mijn verhaal bij collega-ondernemers uit de straat kwijt kan, dat we elkaar kunnen oppeppen. Ik zie veel saamhorigheid.”

Overlevingspakket
Die saamhorigheid lag ook aan de basis van de samenwerking tussen Anne de Lauw van Kaas & Kaasjes en Gijs Lina van Vinoteca Lina. Zij bedachten het Kaas-wijn overlevingspakket: een pakket met enkele kaasjes, worstjes en een fles wijn. Gijs Lina legt uit hoe de samenwerking tot stand kwam. “Eigenlijk is het iets dat bij ons beiden al langer speelt. We kregen van onze klanten signalen dat er interesse voor zo’n pakket was. Nu de mensen thuis blijven, hebben we dat idee verder uitgewerkt.”

Anne de Lauw en Gijs Lina

 

Voorziet in vraag
In eerste instantie, zegt Lina, hebben ze er nog even over nagedacht meer partijen bij het initiatief te betrekken. “Maar met hoe meer je bent, hoe lastiger het wordt. Bovendien wilden we snel handelen.” Dat het pakket, dat 15 euro kost en gratis wordt bezorgd, voorziet in een vraag, is wel duidelijk. Gijs Lina lachend: “We hebben het bericht woensdag om 1 uur op Facebook gezet en nu, een dag later, zijn er al 150 pakketten besteld. Boven verwachting.”

Extra verkooplocatie
Ook slager Toine Schreinemachers liet zijn gedachten de vrije loop over hoe om te gaan met de huidige situatie. Hij legde onder meer contact met Ben van Aken van Het Romerhuis Koffie – Thee – Chocolade. “Dat gebeurde op het moment dat we nog niet wisten of de winkels open mochten blijven.” Schreinemachers bood Van Aken een plek in winkel aan voor zijn chocoladeproducten. “Wij zijn een vitale winkel, blijven sowieso open. Maar het Romerhuis blijft dat nu ook.” Toch gaat het plan door. Schreinemachers: “Wij krijgen de nodige mensen in de zaak, dus Het Romerhuis heeft nu twee verkooplocaties.”

Ben van Aken (l), Toine Schreinemachers

 

Huurperikelen
Ben van Aken geeft aan inderdaad open te blijven zo lang dat kan. “Ik ben qua openingstijden solidair met de rest van de Jodenstraat en heb die aangepast naar 12 tot 5 uur. Al zou ik net zo lief ’s morgens ook gewoon open zijn.” Over de huurperikelen heeft Van Aken, een van de ambassadeurs van winkeliersvereniging Venlostad.com, wisselende geluiden gehoord. “Er zijn inschikkelijke en minder inschikkelijke huurbazen. Zelf heb ik meteen contact gelegd met mijn verhuurder Vereniging Hendrick de Keyser. Die gaven aan wel open te staan voor een gesprek.”

Tegoedbon
Terug naar Toine Schreinemachers die naar aanleiding van de huidige omstandigheden een Sweet Home Family Pakket heeft samengesteld met voor 30 euro aan diverse soorten vlees, enkele gratis extraatjes ter waarde van 12 euro en een tegoedbon van 5 euro. “Ik hoop dat mensen die na de crisis komen inleveren zodat ik zo weer de loop terug in de winkel krijg.” Een idee dat al door meer binnenstadondernemers is opgepakt.

Communicatieplatform
Om die binnenstadondernemers op haar manier te ondersteunen heeft citymarketingorganisatie Venlo Partners eveneens enkele initiatieven ontwikkeld. Zo heeft ze enkele dagen geleden versneld het online communicatieplatform Chainels voor de binnenstad geïntroduceerd. City Manager Marcel Tabbers: “Chainels is een platform dat in veel binnensteden en winkelcentra wordt gebruikt om ondernemers te informeren en met elkaar te laten communiceren. In het hele land wordt het kanaal op dit moment heel intensief en dankbaar gebruikt, vandaar dat we besloten hebben om het nu meteen uit te rollen.”

Gratis bezorgservice
Sinds woensdag 25 maart is er daarnaast een gratis bezorgservice voor Venlose winkeliers en hun collega’s in Blerick en Tegelen opgezet. Koeriers van het Venlose bedrijf ‘Demarrage’ bezorgen producten van winkeliers bij klanten en halen tevens producten voor reparatie of onderhoud op. Volgens Tabbers geldt de gratis service zolang de coronamaatregelen van kracht zijn.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad