“Coronaperiode heeft me geleerd rustmomenten te pakken”

24 december 2021

Een terugblik op de vorige Kurhaus Kerstconcerten afgelopen zondag bij AvroTros, meer zat er wat de kerstconcerten betreft dit jaar niet in voor zanger Sef Thissen. Het Kerstconcert in de Martinusbasiliek gaat overigens wel door, maar voor een lege kerk. En al twee jaar op rij geen Viva Classic Live op de Venlose Markt. Maar Thissen kijkt positief vooruit. “Volgend jaar is de jubileumeditie en we zijn volop bezig met de voorbereidingen want die gaat wat ons betreft zeker door.”

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Hugo Thomassen (portretfoto), Opera Compact

De krant ligt opengeslagen op tafel, de krant met daarin de kabinetsplannen van het kabinet voor de lange termijn wat coronabeleid betreft. Net als menig ander heeft Sef Thissen het met ongeloof gelezen. Zo moet de restauranthouder in de toekomst zijn geld maar in de zomer verdienen en cateren in de winter. Waarbij totaal voorbij wordt gegaan aan het gastvrijheidsaspect. Ook voor Thissens eigen sector, de cultuur, lijken de druiven zuur. “Als ik dit zo lees zijn grote producties in de winter niet meer mogelijk. Dus bijvoorbeeld geen Weihnachtsoratorium meer. Hoe denken ze dat cultuurinstellingen dat vol gaan houden? Of is het slechts een uiterste noodplan?”

Euforie
Eigenlijk zou Thissen vandaag (vrijdag 24 december, red.) voor publiek optreden. Tijdens het kerstconcert in de Martinusbasiliek, voor 150 bezoekers. Maar vanwege de lockdown blijft de kerk net als vorig jaar leeg. “Ja, dat is een wat rare gewaarwording. Al is het fijn dat de mensen het thuis wel op tv kunnen zien, dat we ze op die manier een plezier kunnen doen.” Thissen heeft er inmiddels ervaring mee, al went het niet, zegt hij. “Eerder dit jaar speelde ik in een operaproductie van Opera 2.0. Ik herinner me de eerste keer dat we die op het podium brachten nog goed. Het publiek – beperkt tot 180 bezoekers – reageerde euforisch. Uit die euforie sprak ook het gemis aan theaterbezoeken.”

Dialoog
Die opera over corona, Lijf Live, samen met de Philharmonie Zuid-Nederland was volledig klaar, maar touren bleek niet mogelijk. “We kregen vervolgens de vraag van L1 of ze de opera konden opnemen voor een tv-uitzending. Dat hebben we gedaan. Sta je in een theaterzaal met alleen zes camera’s. Dan mis je de interactie met het publiek enorm. Als podiumkunstenaar geef je je bloot, is er de spanning, de emotie. Je hebt publiek nodig om de dialoog mee aan te gaan. Dus nee, van lege tribunes, daar knap je niet van op.”

Industriële machines
Toch is hij blij dat er ook allerlei dingen wel kunnen, zij het met beperkingen. Zoals afgelopen zomer de opera Rusalka van Antonin Dvořák waarin hij de rol van de watergeest speelde. Die werd opgevoerd bij het Maasconsortium in Thorn. “Prachtig decor van grote industriële machines midden in de natuur. Hebben we zeven uitvoeringen van gedaan. Verder studeer ik nu aan de rol van Don Pizarro in de opera Fidelio van Beethoven die ik in 2022 bij Opera Compact ga spelen en heb ik twee liedercyclussen ingestudeerd. Dus ja, ik ben behoorlijk bezig gebleven.”

Uit de opera Rusalka

Musical
Bovendien zit er heel veel in de pijplijn. Zo staat er voor volgend jaar een bijzonder groot en aansprekend evenement gepland, maar daar mag hij verder nog niets over vertellen. Hij lacht: “Nee, dan bedoel ik niet Viva Classic Live. Ja, dat staat uiteraard op het programma, in september. Ik geloof oprecht dat het dan weer kan, dus we zijn volop met de voorbereidingen bezig. Het wordt de tiende editie, dus daar willen we iets bijzonders van maken. Met inderdaad de uitbreiding naar twee weekenden. En tussen die twee weekenden in allerlei andere optredens op het hoofdpodium. Zoals opera-karaoke, dat we grootser gaan aanpakken. En tijdens Viva Classic Live zelf bijvoorbeeld een bijzondere lichtshow. ” Hij noemt daarna een musical-avontuur. “Een vriend van mij, een groot Nederlands componist en tekstdichter, heeft deze geschreven. We hebben nu een nieuw bedrijf opgericht om het zelf te gaan produceren. Een heel spannend avontuur.”

Concertgebouw
Dat musical-avontuur en het grote evenement, zegt Thissen, zouden er zonder corona wellicht nooit zijn gekomen. Want ja, het is een vreselijke ziekte die zorgt voor veel ellende en beperkingen, maar hij heeft er ook iets van geleerd. “De coronaperiode heeft me geleerd rust te pakken. Dat heb ik lang niet gedaan. In 2009 ben ik met dit avontuur begonnen. Sindsdien heb ik alleen maar gewerkt, alles aangepakt omdat ik geen ‘nee’ durfde te zeggen. Het waren tropenjaren. Met prachtige momenten hoor. Wandel je door Wenen in de wetenschap dat je daar ’s avonds optreedt; dat doet wat met je. Of je loopt de trap naar het podium van het Concertgebouw in Amsterdam af – niet zo maar een trap. En al die andere dingen, ik heb ze met plezier gedaan. Maar was soms wel maanden onderweg. Zoals ook de planning was in 2020: van voorstellingen in Bologna naar een optreden in Madrid, vervolgens een in Ankara, een tournee met Marco Bakker en vervolgens de kerstshows. Maar toen kwam corona en viel opeens alles stil.”

Bezinning
Het was een moment van bezinning voor Thissen, hij nam de tijd om na te denken. “Ik herinnerde me 2018, een volledig volgeboekt jaar. Eind december liep ik de Martinuskerk in om te zingen tijdens de heilige mis voor kerst. Trompettist Jacq Sanders stond daar ook. We spraken kort en aan het eind zei hij: ‘let je wel een beetje op’. Pas later begreep ik die opmerking.” Dus heeft hij de afgelopen periode zijn momenten van rust genomen. Al moet dat niet doorslaan, zoals nu, merkt Thissen op. Want de mens heeft ritme nodig. “Nu zitten we met z’n allen in een kramp over hoe eruit te komen, de overheid inclusief, dat zie je wel aan hun lange-termijn-plannen.”

Drieluik
Om in dat ritme te komen, of te blijven, is Thissen dus met allerlei toekomstige projecten bezig. Ook heel bijzonder wordt volgens hem een project samen met Toneelgroep Maastricht en Philharmonie Zuid. “Samen met Servé Hermans onderzoek ik de mogelijkheden om een drieluik te maken over drie componisten: Verdi, Rossini en Puccini. Een voorstelling over hun leven en hun muziek. Ieder theaterseizoen staat een van de drie centraal. Na drie jaar gaan we evalueren: is het een succes en zetten we het voort of is het mooi geweest?” Thissen, zo blijkt dan, is van de ins en outs van de drie componisten al behoorlijk goed op de hoogte. Zoals van de luie Rossini die alleen werkte als er iets verdiend moest worden en zich verder vooral bezig hield met wijn drinken en koken. “De tournedos Rossini is daadwerkelijk van hem.” Of de tragiek in het leven van Verdi die onder meer in enkele jaren tijd zijn gezin verloor.

Wagner
Zijn persoonlijke favoriet is overigens Richard Wagner, aldus Thissen. “De allergrootste, daar staat voor mij persoonlijk niets boven. Hij was meer dan alleen een groot componist. Hij is van veel hedendaagse zaken binnen de muziek de absolute grondlegger. Er leven echter veel misvattingen over hem.” Zou het dan niet mooi zijn om juist hem één van de hoofdrolspelers van het drieluik te maken? Thissen schudt zijn hoofd. “Te complex, dat zou te vroeg zijn. Maar als het drieluik aanslaat kunnen we de ervaringen die we hebben opgedaan wel gebruiken om hem in een volgend drieluik een van de hoofdrolspelers te maken.”

Files
Er zit dus het nodige in wat zo mooi de pijplijn wordt genoemd. Is Thissen niet bang dat hij in zijn oude routine vervalt en vergeet die o zo belangrijke rustmomenten te nemen? Hij glimlacht. “Voorlopig niet, maar laat ik het zo zeggen: tijdens de lockdowns is het rustig op de snelweg, maar na afloop ervan staan er snel genoeg weer overal files.” Waarmee hij maar wil zeggen dat mensen geneigd zijn hun oude gewoontes op te pakken. “Maar dat hoeft niet slecht te zijn. Wellicht hoeven we ons dan ook niet zo druk te maken over de coronagerichte toekomstplannen van het kabinet. Hopelijk praat daar over een tijdje niemand meer over.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hol-ogig egoïsme

Hol-ogig egoïsme

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Het is op momenten chaos troef op de belangrijkste tweewielerverkeersader door de Venlose binnenstad. Die loopt van de Martinusstraat via de Grote Kerkstraat, Begijnengang en Nieuwstraat naar de Koninginnesingel. Fietsers...

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

De Venlose burgemeester Antoin Scholten liet in een interview met De Limburger weten dat hij vreest voor een invasie aan ongevaccineerde Duitsers die in Venlo willen winkelen. Hij pleit daarom voor invoering van 2G. Voorzitter Erik Manders van winkeliersvereniging...