“Creëer beleefplekken in de binnenstad en leg daar verbindingen tussen”

30 maart 2020 | Leestijd: 3 minuten

Bijna geen winkelend publiek in de binnenstad. Dat betekent ook weinig Duitse klanten. En dat merken ze nadrukkelijk aan de noordzijde van het centrum, in de volksmond Duitse hoek genoemd. Zoals bij Drogisterij en Parfumerie Seuren. Waar toch ook, voorzichtig, een beetje vooruit wordt gekeken.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Het is nog een echt familiebedrijf, begonnen door Frans en Marij Seuren in 1977 aan de Vleesstraat, oftewel Vleesplein. In 1983 werd er naar de huidige locatie aan het Nolensplein verhuisd. Of ze al eerder een situatie als deze hebben meegemaakt? Ja, bevestigt het echtpaar. “Natuurlijk niet zo heftig als nu, met wereldwijd veel zieken en doden, maar wel wat nauwelijks klanten in de winkel betreft. Dat was in 2001, tijdens de mkz-crisis, toen bleven de Duitsers uit angst ook weg.” Dochter Nicole, samen met haar broer Frens de tweede generatie, noemt eveneens de watersnoden in de jaren negentig. “Evenmin met nu te vergelijken maar ook een periode zonder klandizie.”

Omvangrijker
De impact van de crisis van nu is echter veel en veel omvangrijker, geven ze aan. Zowel wat betreft de volksgezondheid als de economische gevolgen. Dus zit ook bij Seuren het merendeel van het personeel thuis en is alleen de drogisterij geopend. Ze hebben zich wel verdiept in de compenserende maatregelen, maar gaan die nu pas aanvragen. “Omdat er weliswaar een en ander was aangekondigd, maar de maatregelen nog niet uitgewerkt waren. Dat gebeurt vanaf nu. Dus hebben we onze accountant ingeschakeld om te kijken waarvoor wij in aanmerking komen.”

Geen markt
Frans verwacht dat het omzetverlies over de maand maart, die nog twee goede weken kende, rond 30 procent zal komen te liggen. “Maar als dit lang gaat duren, gaan we naar een omzetverlies van 99 procent in de winkel. Gelukkig hebben we nog de bestellingen via onze internetwinkel.” Dat er opeens nu op zaterdag geen markt meer is gaat volgens Frans de hele familie aan het hart. “Voor het eerst sinds we hier geopend zijn, heel onwezenlijk.”

Parfumerie
Hij noemt het jammer dat de Venlose consument niet naar de Duitse hoek komt. Had dat niet verwacht toen hij naar het Nolensplein verhuisde. “Op de Vleesstraat hadden we heel veel Venlose klanten. Maar op een of andere manier willen die niet deze kant uit komen. Dat zal ook wel niet veranderen. Terwijl we een heel breed en divers assortiment hebben.” Met dat laatste is dochter Nicole het niet eens, al begrijpt ze de opmerking wel. “We hebben tegenwoordig een vestiging van Eyelove Brillen in de winkel. Dat weten veel mensen niet. Al zien we gelukkig wel dat die ook Venlose klanten trekt. Daarnaast hebben we onze parfumerie fors uitgebreid.”

Positieve invloed
Nicole denkt dat de niet-Duitse klant wel kan worden verleid naar het Nolensplein te komen. Maar dan zal er wel het een en ander moeten veranderen. “Wij liggen toch wat afgezonderd van de rest van het centrum, zeker hier aan de westkant van het plein. Dankzij Beej Benders is er meer loop naar dit gebied gekomen, maar die stroom loopt aan de andere kant van het plein.” Volgens Nicole zouden beleefplekken een positieve invloed kunnen hebben. “Creëer zo’n beleefplekken in het centrum en zorg die op een goede manier worden verbonden. Ik weet dat het een beetje een rare vergelijking is, maar zoiets zie je ook in bijvoorbeeld de Efteling.”

Details later
Het houdt in, zegt ze, de beleving van de diverse plekken in de binnenstad beter te benutten en versterken. Dat laatste is zeker bij het Nolensplein noodzakelijk, vindt ze. “Dat betekent allereerst dat wij als ondernemers hier met goede plannen moeten komen en de samenwerking gaan zoeken met bijvoorbeeld de gemeente en Venlo Partners.” Hoe dat er precies gaat uitzien weet Nicole nog niet. “Het is een eerste idee, over de details moeten we in gesprek gaan. Maar het begrip Duitse hoek kun je ook op een positieve manier benutten.”

Gastvrijheid en service
Dan nog even de nabije toekomst. De zaak is gezond, geven vader en dochter aan, zal niet meteen omvallen. “Al moet deze crisis niet te lang gaan duren.” Wat moet er gebeuren als er straks weer gewoon mag worden gewinkeld, hoe de consument te verleiden naar de Venlose binnenstad te komen?  Ze glimlachen: “voorlopig vrij parkeren, dat zullen meer middenstanders zeggen. En verder, als ondernemers moeten we laten zien waar we goed in zijn: gastvrijheid en service verlenen. Acties zou kunnen, maar dan met de gehele binnenstad. We gaan dat tegen die tijd zeker met elkaar en met Venlo Partners bespreken.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad