‘De coronacrisis heeft de toekomst van dit bedrijf veilig gesteld’

9 december 2020 | Leestijd: 4 minuten

Bezorgdienst InVenlo is een online winkelcentrum waar zowel dagelijkse boodschappen te bestellen zijn als ook vele verschillende maaltijden van diverse restaurants. En juist dankzij die laatste productgroep maakte het bedrijf van eigenaar Tom Terhaag sinds maart een enorme vlucht door. “De laatste negen maanden lijken slechts twee maanden geduurd te hebben.”
Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen & Stein van Grunsven
Voor de start van de coronacrisis waren er dagelijks 15 bezorgers voor InVenlo onderweg. Op dit moment is dat aantal opgelopen tot 40. Een prachtige groei, maar Terhaag kijkt liever naar de lange termijn en hoopt dat de situatie zich snel stabiliseert. “Natuurlijk ben ik blij met dit succes. Het was ook nodig. Want na de start in 2017 hebben we toch 2.5 jaar lang de eindjes aan elkaar moeten knopen. Veel investeren, lange werkdagen en het was soms best lastig om klanten voor je te winnen. Door corona is het bezorgen van maaltijden voor steeds meer mensen een gewenning geworden. Dat merkten we afgelopen zomer toen de restaurants weer open gingen. Veel nieuwe klanten die we tijdens de eerste coronagolf erbij hadden gekregen, zijn ons trouw gebleven. En daar zetten we ook op in als deze situatie eenmaal voorbij is. Want we leven op dit moment natuurlijk in een absurde situatie.”
Geen verwachting
Nee, Terhaag wist na afloop van de befaamde persconferentie van premier Mark Rutte op zondag 15 maart niet direct wat hem te wachten stond. “Ik wist niet eens zeker of restaurants hun keukens open mochten houden. Als die op slot hadden gemoeten, was ook mijn handel ingestort.” Terhaag was echter bekend met de situaties in Italië en België waar de lockdown eerder was ingegaan. Daar bleek afhalen en bezorgen nog gewoon toegestaan. Een echte verwachting had hij echter niet. “Het duurde een paar dagen, maar vervolgens is het snel gegaan. Heel snel. Met een absolute piek na een week of vijf, zes. Zo rond Moederdag. Toen steeg het aantal online bestellingen echt heel hard. Ik durf gerust te stellen dat corona de toekomst van dit bedrijf heeft veilig gesteld. Want zoals gezegd: zowel restaurants als klanten zijn nu gewend aan het online bestellen van maaltijden en maken steeds meer gebruik van deze mogelijkheid.”

Investeren
Een groot succes dat ook diverse uitdagingen met zich meebracht. InVenlo groeide in recordtijd en dat betekende vanzelf dat er tevens flink geïnvesteerd moest worden in materialen. Dat bleek iets meer te zijn dan alleen een aantal e-bikes bestellen. Terhaag lacht. “Absoluut. Jassen, bezorgtassen en niet te vergeten de bandbreedte van ons internetsysteem. Die is zelfs door de drukte een keer vastgelopen. Dus moest ik meer serverruimte inkopen voor het aantal boekingen. Dat regel je niet binnen één dag. En vergeet niet het aantrekken van meer personeel. Een goede koerier vind je niet zomaar. Daar komt bij dat ik wel meer e-bikes moest aanschaffen, maar die niet altijd hoef in te zetten. Op maandag en dinsdag staan de meeste stil. Maar in het weekend moeten we met een volledige bezetting kunnen werken. Dat vraagt om een slim beleid. Kortom, de nodige uitdagingen. Dit werk houdt meer in dan maaltijden of boodschappen bezorgen.”
Ervaring
Doordat de horeca in maart voor de eerste keer verplicht de deur moest sluiten, werden ook zij aangewezen op bezorgen. “Deze mensen kunnen prima koken, maar met bezorgen en de hele planning erom heen hebben ze minder ervaring,” zo weet Terhaag die sinds de eerste lockdown ook het aanbod van restaurants op zijn website enorm zag toenemen. “Kijk alleen al naar dat bestelsysteem en de bandbreedte waar ik het net over had. Dat vraagt om investeren in tijd en geld. Daar hebben veel restauranthouders geen behoefte aan. Daar komt bij dat het ook belangrijk is om de bezorger op het juiste tijdstip in te plannen. Daarin schuilt ook voor ons de uitdaging. Een koerier is afkomstig van een eerdere afspraak, maar dan kan er om meerdere redenen toch iets misgaan. Bereiding van het gerecht kostte meer tijd, drukte, langer onderweg. Dat houdt in dat deze dus ook later bij het volgende restaurant is om daar de bestelling op te halen. Daarom werken wij met een speciale app. Normaal houden wij een tijdsspanne van vijf tot tien minuten aan wanneer een bezorger aanwezig moet zijn. Bij drukte kan dat oplopen richting twintig minuten. Dankzij de app is precies duidelijk wanneer de koerier bij het vorige adres vertrekt. Het volgende restaurant krijgt daarvan een melding en kan daar met de bereiding van de gerechten rekening mee houden. Die kennis van planning vormt eveneens een essentieel onderdeel van het ontzorgen voor de klant. Het restaurant maakt het gerecht, wij verzorgen de rest.”
Trouwe klanten
Behalve de nieuwe klanten zijn ook de meeste restaurants InVenlo trouw gebleven. Ze waarderen de kennis en service van de bezorgdienst. “Wij merkten het bij de tweede lockdown die in oktober is ingegaan. We hebben inmiddels ervaring en de middelen om in te spelen op toenemende drukte. Dat is voor horecaondernemers wel zo prettig. En de klant heeft meer te kiezen. Dus komen ze vaker terug. Het bezorgen van maaltijden is uitgebreider dan alleen shoarma of pizza. Mensen weten inmiddels dat ze thuis ook kunnen genieten van Carpaccio, stoofgerechten, en veel meer. Die diversiteit is gezond en spreekt veel klanten ook aan. Dus blijven ze de website bezoeken en gaan dus meer thuis uit eten.”
Lokale behoefte
Terhaag hoopt toch vooral dat deze situatie zich snel weer normaliseert, maar hij weet dat het bezorgen van maaltijden voor steeds meer mensen een gewoonte zal worden. “In Amerika bouwen ze al appartementen zonder keuken. Dat zal in deze regio niet zo snel gebeuren, maar de mens krijgt het wel steeds drukker en kiest bij bepaalde zaken voor gemak. Daarom is een bezorgdienst als Picnic zo succesvol. Het speelt in op een behoefte. Dat doen wij ook. Daarom zijn we in samenwerking met Sligro inmiddels ook in Den Bosch en Nijmegen met deze service begonnen. Het is goed om in te spelen op lokale situaties. Er zijn voldoende landelijke bezorgdiensten die veel geld verdienen en dat vooral stoppen in marketingacties. Wij denken liever met de plaatselijke ondernemer mee en denken dan aan andere acties waar iedereen baat bij heeft.”
De meeste ideale situatie is volgens Terhaag als de restaurants straks weer gewoon open zijn, maar een bepaalde groep er voor blijft kiezen om een lekkere maaltijd gewoon thuis te laten bezorgen. “Waarom? Omdat ze het inmiddels gewend zijn. En dan is deze coronacrisis voor ons in ieder geval positief geweest.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

VenloVanvruuger: SJINGELE-BOEM!

VenloVanvruuger: SJINGELE-BOEM!

Op een zondag voor de pandemie stond Geert Driessen van Sounds voor de deur met iets bijzonders: het hoesje van de allereerste Venlose vastelaovesplaten. Hij deed zijn opmerkelijke vondst op een internationale platenbeurs in Neerkant. Philips bracht rond het midden...