Een rondje langs de horeca: begrip, extra openingstijden, maar geen spontaniteit

17 juni 2020 | Leestijd: 4 minuten

Sinds 1 juni is de horeca weer geopend. Hoe bevalt het de Venlose ondernemers? Welke reacties krijgen zij van hun gasten? Hoe gedragen de mensen zich? Heeft het publiek de weg terug alweer gevonden? Nikolai Maitimu, bedrijfsleider bij De Locomotief, Paul Bremmers, eigenaar van Bikmik en Rene Mevissen, eigenaar van Eetcafé Hemingway delen hun ervaringen.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Opvallend zijn het aantal wisselende reacties. De ene ondernemer stapt af van zijn principes en opent voortaan zelfs in de avonduren zijn zaak en de ander merkt dat het spontane avondje uit verdwenen is. Nikolai Maitimu erkent dat er bij hemzelf en het team van de Loco vlak voor de heropening op 1 juni wel sprake was van enige nervositeit. “We wisten niet hoeveel mensen zouden komen en hoe ze zich zouden gedragen. Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen en toonden de gasten veel begrip voor de maatregelen waar iedereen zich aan moet houden.”

Maximale capaciteit
Inmiddels zijn we anderhalve week en dus ook twee weekenden verder. Hoe waren die stapavonden voor jullie? “Het eerste weekend was het slecht weer, dus was de omzet ook klote. Wij konden alleen mensen in het café ontvangen en niet op het terras. Je merkte echt dat er groepjes voorbij kwamen die een plek zochten. Zij vroegen: is bij jullie de maximale capaciteit van dertig personen al bereikt? Dat was meestal het geval. Over het algemeen had iedereen wel begrip voor de situatie. Alleen afgelopen weekend toen wel mensen op het terras konden zitten, merkten we dat na een paar glazen bier sommige gasten toch wel makkelijk met de tafeltjes gingen schuiven om dichter bij elkaar te zitten. Ja, dan is het onze taak om ze daar op aan te spreken. Maar eigenlijk was dat voor het coronatijdperk ook wel het geval dat je mensen die te veel gedronken hadden, even tot de orde moest roepen.”

Formulier invullen
Maitimu geeft aan dat er door de huidige situatie nog niet echt sprake is van geld verdienen. “Ik moet voldoende personeel inzetten om alles in goede banen te leiden. Zo moeten bezoekers als hier iets willen drinken, eerst een formulier invullen. Alleen daarvoor heb je al een medewerker nodig. Maar zelfs als die even weg is, wijzen de vaste gasten van onze zaak de andere bezoekers er op dat ze zich eerst moeten melden. Dat is een bijkomend voordeel van deze situatie. De saamhorigheid is over het algemeen groot.”

Open in avonduren
Paul Bremmers moest zijn principes laten varen. De eigenaar van Bikmik opent vanaf woensdag 17 juni zijn zaak ook in de avonduren. “Dat is deels ter compensatie van de gemiste omzet. Daar ben ik eerlijk in. We zijn vanaf 16 maart tot 1 juni gesloten geweest en dat hakt er flink in. De gasten kunnen de komende tijd hier iedere woensdag tot en met zondag van zes tot negen uur terecht voor cocktails en tapas. Ja, dat is aan de andere kant ook een extra stukje service.” Problemen of onbegrip van gasten heeft hij niet ervaren. “Daar is dit de zaak niet voor. We zijn in principe een dagzaak. Hier komen geen dronken gasten. Ik wil vooral niet klagen en ben blij dat we weer aan de slag kunnen. Die anderhalve meter? Daar hebben we met ons terras niet zoveel last van. Dat is groot genoeg om voldoende gasten op de vereiste afstand te laten zitten. Gelukkig krijgen we vanuit de gemeente Venlo alle medewerking. Zij denken op positieve wijze mee. Dat mag ook wel eens gezegd worden.”

Spontaan
Rene Mevissen van Eetcafé Hemingway is blij dat de maatregelen sinds 1 juni versoepeld zijn, maar hij mist vooral nog de spontane bezoekers. “De loop is er uit. We krijgen gasten die reserveren, maar mensen die door de stad wandelen en spontaan iets willen eten of drinken zijn er nu niet. Bovendien missen we de rest van het jaar de festivals en andere activiteiten in de stad. Ook dan lopen hier extra mensen naar binnen. Die blijf je de komende maanden missen”

Onduidelijkheid
Mevissen merkt dat de huidige situatie ook bij het publiek voor onduidelijkheid zorgt. “Soms krijgen we telefoontjes van mensen die vragen of ze ook voor een kopje koffie moeten reserveren. Nee, dat is niet nodig. Ik moet wel de voorzorgsmaatregelen hanteren en bijvoorbeeld de vragenlijst doornemen. Maar eigenlijk denk ik: kom op Rutte. Wij zijn geen zaak waar dronken mensen dicht bij elkaar kruipen. En wat is anderhalve meter? Van neus tot neus? Of van knie tot knie? In een vliegtuig mogen 300 passagiers zitten, maar in een trein niet. De deskundigheden hebben daar over nagedacht, dus moeten wij er vanuit gaan dat het klopt. Het zorgt vooral voor verwarring, dus misschien moeten ze die maatregel eens heroverwegen.”

Hij is vooral blij met de omzet die Hemingway in de eerste twee weken wist te halen. Mevissen baalt echter nog steeds gigantisch over de weken dat zijn zaak op slot moest terwijl de vaste lasten bleven. “Door te kiezen voor afhalen en bezorgen via InVenlo hebben we vooral het contact met de vaste klanten proberen te onderhouden. Veel geld verdien je daar niet aan. Mijn vrouw en ik gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en we overwegen om voor het eerst met Kerstmis de deuren te openen. Het kan niet anders. Iedereen moet zich aanpassen, maar het verdienmodel klopt niet. Ik heb minder omzet, maar moet wel voldoende personeel op een avond inzetten. Tevens lopen de vaste huurlasten gewoon door. Net zoals de belastingen. Ik heb alles tot nu toe kunnen betalen, maar hopelijk blijft die tweede golf achterwege. Als die komt, zijn wij gezien.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Kulinaire: Goed nieuws?

Kulinaire: Goed nieuws?

Een beetje vreemde kop boven deze column wellicht, in een tijd dat goed nieuws schaars is. Maar net zoals ik zijn er ongetwijfeld een hoop andere mensen wel eens aan toe, aan goed nieuws. Maar waar moet je dan aan denken als je het over goed nieuws hebt. Dan zul je...