Eerste duurzame deelauto voor ondernemers Venlose binnenstad

16 september 2020

Woensdagmorgen 16 september werd de eerste elektrische deelauto voor ondernemers in de Venlose binnenstad gepresenteerd. Diverse winkeliers hebben al aangegeven er gebruik van te gaan maken. “We hopen snel meer auto’s nodig te hebben.”

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Venlo Partners, Venlostad.com

Hij kijkt wat verbaasd, binnenstadwethouder Erwin Boom: in plaats van één deelauto staat er een heel wagenpark bij de Venlose haven. Uiteindelijk blijkt dat ze in Venlo gewoon met één auto beginnen. Maar met de ambitie om er snel meer in te kunnen zetten.

Concreet
‘”Eindelijk”, merkt Boom op. “Ik ben al zo’n tweeënhalf jaar wethouder en over dit project is veel gepraat. Mooi dat het nu concreet is.” Het deelautoproject, vertelt hij, moet bijdragen aan de energietransitie in de binnenstad. Tevens moet het zorgen voor minder, beter gecontroleerde logistieke bewegingen in de binnenstad.

Aantrekkelijk
Erik Manders, voorzitter van winkeliersplatform Venlostad.com, is eveneens zeer tevreden dat het project nu daadwerkelijk van start gaat. “Het is belangrijk dat de winkeliers in de binnenstad adequaat beleverd worden. Maar de binnenstad moet ook aantrekkelijk blijven en dan probeer je toch het aantal verkeersbewegingen dat daar bij hoort te beperken.”

Eerste stap
Manders en Boom geven aan dat één auto slechts het begin is. Dat er naast kleine auto’s in de toekomst ook duurzame deelvrachtauto’s en deelbusjes moeten komen. “Dit is een eerste stap.” Mede-initiatiefnemer Freek Boele van EAZER bevestigt dat. “Ja, we willen natuurlijk naar een wagenpark en zo veel mogelijk deelnemende binnenstadondernemers toe. Met wellicht in de toekomst aan de rand van de stad distributiecentra van waaruit de verkeersstromen worden aangestuurd.”

Logistieke vraagstukken
Hij noemt het deelautoproject onderdeel van een oplossing die meer elementen kent. “Denk ook aan bijvoorbeeld pakketkluizen.” Boele geeft aan met plezier mee te werken aan het project. “Ik adviseer over logistieke vraagstukken. Omdat ik zelf in Venlo woon, vond ik het belangrijk dat er ook in mijn eigen stad iets van de grond kwam. Samen met de gemeente Venlo, Venlo Partners en Venlostad.com zijn we met ondernemers uit de binnenstad aan de slag gegaan, om te komen tot een werkbaar model. Dat we nu van start kunnen, is een belangrijke eerste stap.” Ook hij denkt dat bij de zes ondernemers die nu al gebruik maken van de deelauto zich snel anderen zullen aansluiten.

Ideaal
Banketbakker Jos Lamers is een van de ondernemers die het voordeel van de elektrische deelauto al hebben ontdekt. “Ik zocht al een tijdje naar een duurzame oplossing voor mijn bezorgingen. Wij zijn vooral ’s morgens onderweg en het zijn allemaal korte afstanden. Een elektrische deelauto is dan ideaal. Ik ben blij dat Freek Boele van EAZER zo hard aan deze oplossing heeft getrokken en dat we nu van start kunnen. De rest volgt wel, daar ben ik van overtuigd.”

SHAREeuregio Unplug&Co
Twee jaar geleden sloegen de steden Venlo en Roermond, Kreis Viersen en Mönchengladbach de handen ineen om een duurzaam en grensoverschrijdend e-car en e-bikesharingsysteem te realiseren. Het doel van het project is dat gebruikers in de gehele euregio rijn-maas-noord probleemloos en grensoverschrijdend met elkaar elektrische auto’s en fietsen kunnen delen en laden. . De service – een initiatief van EAZER en SHAREuregio Unplug&Go – moet bijdragen aan duurzame mobiliteit in de Euregio.

Terug