Deelauto’s rijden er al door heel Nederland, maar met een elektrische deelauto voor binnenstadondernemers had Venlo ruim een jaar geleden de primeur; nog steeds is het de enige Nederlandse gemeente met een dergelijk initiatief. De Renault Zoë van toen is nu vervangen door een model met een groter laadvermogen, de Renault Kangoo. Op verzoek van diverse ondernemers, vertelt initiatiefnemer Freek Boele (foto).
Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen
Vorig jaar september werd de elektrische deelauto voor de Venlose binnenstadondernemers geïntroduceerd. In ruim een jaar heeft hij veel geleerd, geeft Freek Boele aan. Hij lacht: “over allerlei details, vaak kleine dingen. Maar een ding werd op een gegeven moment wel duidelijk, de vierzitter was niet voor iedereen even praktisch. Dus was er de wens voor een tweezitter met meer laadvermogen, de grotere Kangoo. Ook elektrisch, ja.”
Binnenstadbewoners
Ook deze auto kan per uur worden gehuurd. Het laadstation blijft aan de Lohofstraat. Wat gebeurt er met de Renault Zoë? “Dat kijken we even aan. Er is al een vraag vanuit de binnenstadbewoners of de Zoë voor die doelgroep kan worden ingezet. Dat is een optie. Maar het kan ook zijn dat we ‘m als tweede auto gaan inzetten.” Want, zegt Boele, hij hoopt dat er op termijn meer deelauto’s voor de middenstand komen. “Kijk naar de voordelen. Venlo streeft naar een emissieloze binnenstad in 2025; daar draagt deze elektrische auto aan bij. De deelauto mag ook 24 het pollergebied in en uit. En het is natuurlijk veel efficiënter als meerdere ondernemers van één auto gebruik maken, dan dat ze er allemaal een hebben die grotendeels stil staat.”
Restaurants
Alle ondernemers in de Venlose binnenstad kunnen er nog steeds gebruik van maken, geeft Boele aan. Voor nu ziet hij een doelgroep waarvoor de deelauto heel geschikt is. “Veel restaurants bijvoorbeeld gaan zich weer richten op bezorgen vanwege de maatregelen. Die kunnen er dus ook gebruik van maken. Zoals komend weekend bijvoorbeeld café-restaurant Central. Mocht de belangstelling groot zijn dan hebben we, zoals gezegd, de Zoë nog altijd achter de hand.”
Klimaatneutraal
Erik Manders, voorzitter van winkeliersvereniging Venlostad.com, gaf eerder al aan enthousiast te zijn over het initiatief en is blij met het grotere model. “Als Venlostad.com ondersteunen we dit initiatief van harte. We denken dat deelauto’s en elektrisch vervoer dé oplossing zijn voor een klimaatneutrale binnenstad. Wij werken daar als belangenorganisatie voor de binnenstadondernemers graag aan mee. Deelvervoer heeft veel voordelen.”
Klant van de toekomst
Hij noemt eveneens het streven naar een emissieloze binnenstad in 2025 en wijst op het beleid van de gemeente Venlo om de binnenstad autovrij of –luw te maken. “De deelauto is dan een goed alternatief. Uiteraard zullen de vervoersbewegingen niet meteen verminderen, wel het aantal ‘vervuilende’ voertuigen in de binnenstad. Net als Boele hoopt Manders dat het aantal deelauto’s voor binnenstadondernemers in de komende jaren zal toenemen. “Ondernemers moeten mobiel zijn om de klant van de toekomst te kunnen blijven bedienen; het online winkelen speelt hierin een grote rol.” Venlostad.com, zegt hij tot slot, zal dan ook haar uiterste best doen dit project waar mogelijk te versnellen en stimuleren.