“Even bijtanken, ook goed voor binnenstadondernemers”

15 april 2020 | Leestijd: 3 minuten

Het dagelijkse leven vreet energie, zeker doordat we door de toenemende digitalisering steeds langer ‘aan’ staan. En dan komt er nu die stressvolle coronacrisis bovenop. Om dagelijks voldoende energie te hebben is het belangrijk regelmatig bij te tanken. Dat kan, bij het Tankstation voor Mensen. Madeleine Kremers, tegenwoordig eigenaar van het concept, weet uit eigen ervaring dat het werkt.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: privé

Nee, ze heeft het Tankstation voor Mensen niet zelf ontwikkeld, legt Madeleine Kremers uit. Bedenker is Theo Driessen, voormalig eigenaar van het Venlose reïntegratiebureau Drive, vertelt ze. “Hij noemde zijn bedrijf destijds een garage voor mensen. Hij had een heel eigen methode ontwikkeld om samen met een team specialisten mensen die waren uitgevallen weer aan het werk te krijgen. Kort gezegd ging het bij die methode om het leegmaken van het hoofd. Maar het viel Theo op dat zijn cliënten steeds jonger waren en ook vaker terugkeerden met nieuwe problemen.”

Helemaal leeg
Madeleine maakt duidelijk dat het voor Theo Driessen aanleiding was na te denken over een tankstation voor mensen, een methode om mensen nieuwe energie te geven. “Daar is hij jaren en jaren mee bezig geweest, met onderzoek, met gesprekken met anderen.” In 2013 besloot Driessen Drive te verkopen en zich volledig op zijn nieuwe concept toe te leggen. Vier jaar later kwam Madeleine hem bij toeval tegen. Juist op het moment dat ze zelf was uitgevallen. “Ik was jarenlang HR-directeur bij APG, reed van hot naar her, maakte lange dagen en alles moest perfect zijn. In 2017 ging het mis. Ik was helemaal leeg, had totaal geen energie meer. Toen was daar Theo, die me vroeg wat ik deed. Niets, zei ik, want ik had me ziek gemeld.”

Vijf stappen
Driessen wees haar op het Tankstation voor Mensen en zo leerde Madeleine het concept kennen waar ze sinds januari 2019 zelf mee aan de slag is gegaan. Ze legt in het kort uit wat het inhoudt. “Het is een methode op basis van vijf stappen: ontspannen, leeg worden, herinneren, verstillen en innerlijk luisteren. Die stappen begeleiden je terug naar je basis, je gevoel.” Bij Madeleine werkte het. Vooral de rust en inspiratie die onderdeel van de methode uitmaken, spraken haar aan. “Je hoeft niet te praten, zoals bij veel methodes, maar moet juist luisteren, kijken. Zo keer je naar binnen. Dat gebeurt met behulp van muziek, verhalen en beelden. Dan komt er altijd een moment dat je raakt.”

‘Tankguides’
Na weer voldoende energie te hebben getankt, besloot Madeleine het concept in de markt te gaan zetten. “Ik had plannen voor een eigen bedrijf en dit sprak me bijzonder aan.” Al snel had ze uiteenlopende bedrijven als klant. Ze vertelt dat ze inmiddels samenwerkt met meerdere ‘tankguides’ die workshops geven aan kleine of wat grotere groepen op basis van de vijf stappen, of mensen individueel begeleiden in het leren tanken. Zelf begeleidt ze bijvoorbeeld ervaringssessies, zodat mensen kennis kunnen maken het concept.

Binnenstadondernemers
Dat was in ieder geval zo tot half maart, toen de coronacrisis vol toesloeg. In die periode erna had ze een gesprek met de Venlose wethouder Erwin Boom over het Tankstation voor Mensen, vervolgens ook met city manager Marcel Tabbers. “Onze activiteiten stonden op een laag pitje en ik ben met hun gaan kijken hoe we met het concept de ondernemers in de binnenstad kunnen ondersteunen. Op digitale wijze. Om ze voldoende energie te geven om door deze crisis te rollen. Waarbij preventie en in balans blijven twee belangrijke sleutelwoorden zijn.”

Tankmomenten
Zowel Boom als Tabbers was enthousiast, waarop Madeleine een speciaal pakket besloot samen te stellen, in eerste instantie gericht op binnenstadondernemers. Dat is afgelopen dinsdag, 14 april, via Chainels, waar de Venlose middenstanders op zijn aangesloten, verspreid. “De komende vier weken willen we ze zo twee keer per week een tankmoment aanbieden. Dat kan een filmpje zijn, een spreuk, muziek. Iets wat inspireert en uitnodigt tot nadenken, op een positieve manier. De bedoeling is dat mensen als ze geen energie hebben, ze even bijtanken. Dat is goed voor iedereen en in deze crisistijd zeker ook voor binnenstadondernemers.”

Voor elkaar
Alle ondernemers, zegt ze, hebben een introductievideo en een handleiding gekregen. Daarnaast kan de tankguide op bepaalde momenten worden ingeschakeld. “Ik hoop dat we zo de Venlose middenstand op onze manier een stukje ondersteuning kunnen bieden. Dat we iets voor elkaar kunnen betekenen. Want dat is toch vooral de boodschap van deze tijd.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

‘Op de pens’

‘Op de pens’

Column: Jac Buchholz / Beeld: Peter Janssen Wandelend door de Venlose binnenstad kom ik tot mijn verbazing nog met enige regelmaat grote groepen zogenaamde Duitsers tegen. Twaalf, veertien man bij elkaar, vermoedelijk allemaal voorzien van een roze bril of oogkleppen....