“Hadse las van ein snótterbel…”

26 mei 2021 | Leestijd: 2 minuten

Als eerste restaurant in Venlo maakt Brasserie Basiliek aan de Jodenstraat gebruik van het door de Venlose tiener Luuk Aerdts (zie artikel) ontwikkelde digitale registratiesysteem voor de horeca. Dat kan de gast in verschillende talen invullen, ook in het Venloos dialect.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Wae zich veur ’t Venloos geneert is nog genne scheut polver waerd’. Generen voor het Venloos doet Chantal van Hoorn van Brasserie Basiliek zich zeker niet. Vandaar de registratie in het Venloos. “Ik ben een Venloos ‘maedje’, onze zaak heeft een Venlose uitstraling. Dus ik vond het wel een leuk idee om het QR-registratiesysteem ook van en Venlose vragenlijst te voorzien.” Zodoende krijgen gasten die voor het Venloos kiezen vragen als ‘Hadse las van ein snótterbel in de aafgelaupe 24 oor?’ en ‘Hadse las van weinig aom in de aafgelaupe 24 aor?’.

Uitkomst
Chantal geeft aan dat meteen toen ze van het QR-codesysteem hoorde, ze Luuk Aerdts benaderde. “Bleek dat ik de eerste was. Maar ik denk dat het systeem voor veel zaken een uitkomst kan zijn.” Waarom? “We werkten eerst met papieren formulieren, maar dit systeem is overzichtelijker. Hygiënischer ook. De klant hoeft alleen maar de QR-code met zijn of haar telefoon te scannen. Vervolgens kunnen ze rustig plaatsnemen en de vragenlijst op hun gemak invullen. Er komt geen pen of papier meer aan te pas.”

Geen gemakkelijke opgave
De gast kan die vragenlijst in het Nederlands, Duits, Engels en dus Venloos invullen. Het was een idee dat als vanzelf bij Chantal opkwam. “Zoals gezegd, we hebben een echte Venlose zaak, dat zie je op allerlei manieren terug, zoals in de fotowand met Venlose artiesten. Veel gasten komen ook uit Venlo. Gasten van buiten de regio of uit het buitenland zijn uiteraard ook welkom, vandaar de diverse talen.” Ze lacht. “Die lijst in het Venloos was overigens geen gemakkelijke opgave; we hebben het zo zorgvuldig mogelijk aangepakt, hopelijk zonder al te veel fouten.”

Optimale gastvrijheid
Dat registeren ziet Chantal, geeft ze aan, als een noodzakelijk kwaad. “Leuk is het niet, het past niet bij ons streven naar optimale gastvrijheid. De gast bij binnenkomst welkom heten en naar een tafel begeleiden, dat vinden we fijn, dat ze zich moeten registreren is minder. Maar ik denk dat het wel goed is, zeker als we daardoor weer mensen kunnen ontvangen.” Hoe lang denkt ze dat te moeten doen, het registreren? “Geen idee, eerlijk gezegd. We zijn blij met iedere versoepeling, kijken uit naar het moment dat we ook weer mensen binnen mogen ontvangen. Maar ik vermoed dat bepaalde maatregelen, zoals afstand houden, nog wel een tijdje zullen blijven bestaan. Registeren hoort daar ook bij. Maar als we daardoor aan de slag kunnen blijven nemen we het graag voor lief.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad