Hedendaagse kunst in een historische omgeving

25 november 2019 | Leestijd: 3 minuten

Sinds april 2018 is aan de Venlose Klaasstraat Luna Art gevestigd, een galerie met hedendaagse kunst. Bijzonder onderdeel van de collectie is momenteel de tijdelijke, nog tot en met 7 december durende expositie Dreamings over Aboriginal Art. Wie binnen loopt, kan ook genieten van veel vroegere details van het eeuwenoude pand.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen

Nee, galeriehoudster Birgitte Heijnen heeft geen achtergrond in de kunsten. Ze doorliep onder meer de Hogere Hotelschool en werkte vervolgens in Amsterdam bij het Marriott Hotel en Hotel Krasnapolsky. Daarna trok ze de wijde wereld in en woonde en werkte onder andere in Dubai, Engeland, Koeweit en China. “Ik heb bijvoorbeeld op de Nederlandse ambassade in Koeweit gewerkt en in Dubai was ik onder andere country manager voor een Libanees bedrijf in bedrijfskleding voor met name de horeca.

A-locatie
Een nieuwe liefde bracht haar terug naar Venlo. “Het is een fijne stad om in te wonen.” En die kunst, hoe begon dat? “De kinderen zijn het huis uit en ik zocht een nieuwe uitdaging. Mijn man en ik zijn allebei kunstliefhebbers, komen geregeld in galeries en dat zorgde bij mij voor een gevoel van ‘dit is wat ik wil’. Ik heb me vervolgens verder in de materie verdiept, heb onderzoek gedaan en ben met een gericht plan aan de slag gegaan.” Dat begon in het najaar van 2017 met de zoektocht naar een geschikt pand. “Ik wilde per se in de binnenstad, op een A-locatie zitten. Ik ben een perfectionist en als ik iets doe, doe ik het goed.”

Hedendaagse kunst
Op het monumentale pand aan de Klaasstraat 39* was Birgitte, zegt ze, meteen verliefd. “De schots en scheve muren, de eeuwenoude details, heel bijzonder.” In dat pand vindt de bezoeker van Luna Art een diverse collectie hedendaagse kunst. Kunst die aansluit bij haar eigen visie, maar die uiteraard ook is afgestemd op de wensen van de klant. Ze omschrijft de collectie als kleurrijk, divers, toegankelijk en van zowel Nederlandse als internationale kunstenaars. “In begin heb ik heel actief naar specifieke kunstenaars gezocht, maar dat hoef ik niet meer; er melden zich geregeld nieuwe aan.”

Krachtige kunstwerken
Naar de Aboriginal Art ging ze wel heel specifiek op zoek. “Tijdens diverse reizen naar Australië heb ik die kunstvorm ontdekt. In Nederland is er maar één galerie met Aboriginal Art, in Rotterdam. Daar heb ik contact mee gezocht. Zo kwam ik uit bij het werk van de zussen Sarrita en Tarissa King; zij maken heel krachtige kunstwerken met de Aboriginal-historie als inspiratiebron.” Birgitte heeft gemerkt dat er zeker in Duitsland veel interesse is in Aboriginal Art. De klantenkring die ze inmiddels heeft opgebouwd telt dan ook veel Duitse klanten. En de Venlonaar, is die kunstminnend? Ze glimlacht. “Jazeker. En voor de mensen die dat nog niet denken te zijn, loop eens binnen, vertel uw wensen en ik geef graag advies. Proefplaatsingen kunnen ook.”

Eeuwenoude details
Als ze dan binnen zijn kunnen ze zeker ook de eeuwenoude details van het pand bekijken? “Inderdaad, die zijn deels zichtbaar. De galerie beslaat momenteel twee verdiepingen. Daar zie je oude plafonds, oude balken, historische bevestigingen, het is een soort kunstwerk op zich.”

*Klaasstraat 39
De Klaasstraat is een zijstraat van de Parade, een van oudsher belangrijke uitvalsweg. Het vermoeden is dat er al rond 1300 bebouwing stond. Belegeringen in 1473 (door hertog Karel de Stoute van Bourgondië) en 1511 (in opdracht van regentes Margaretha van Oostenrijk) hebben echter de nodige schade veroorzaakt.
Het pand Klaasstraat 39 is in vergelijking met de voorname, diepe panden aan de Parade, smal en bescheiden van opzet. De oorsprong gaat terug tot de vijftiende eeuw. Het pand telt vier niveaus en is drie balkvakken diep. Waarschijnlijk had het in de beginperiode een verdieping minder. De dakconstructie is dan ook niet oorspronkelijk maar stamt vermoedelijk uit de periode rond 1600.
De voorgevel was oorspronkelijk van hout. Of die al in de beginperiode of later, rond 1600 is vervangen door steen is niet geheel duidelijk. Het oudste, zichtbare onderdeel van het pand is de bepleisterde achtergevel.Het lessenaarsdak op het voorste deel is waarschijnlijk eind achttiende of begin negentiende eeuw aangebracht.
Om tot een groter (winkel)oppervlak te komen is in de 19de of vroege 20ste eeuw het achterste gedeelte van de begane grond en de eerste verdieping van het pand Parade 60 afgescheiden en bij Klaasstraat 39 gevoegd. De onderliggende kelder en de bouwlagen erboven zijn onderdeel van het pand aan de Parade gebleven. In de vroege 20ste eeuw is de voorgevel voorzien van een nieuwe pui, nieuwe vensteropeningen en is de gepleisterde afwerking aangebracht.
(Bron: gemeente Venlo, BAAC-rapport)

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad