Heeft de koopavond in Venlo nog toekomst?

24 september 2020

Het lijkt inmiddels een fenomeen uit lang vervlogen tijden. De koopavond. In Venlo geïntroduceerd in 1978, volle winkelstraten tijdens de jaren 80 en 90, maar ergens in de 21e eeuw ging het mis. Online shoppen en het sterk veranderende koopgedrag van de consument lijken er voor te zorgen dat de koopavond een stille dood sterft.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Open tot negen uur is al bijna geen optie meer. Tot acht of zeven uur? Of definitief een streep er door? “Als iedereen meedoet, wil ik er best weer zelf gaan staan,” aldus Anita Thijssen. De eigenaar van Carrièra Damesmode op de Klaasstraat nam begin dit jaar al het besluit om de deur op donderdagavond gesloten te houden.

Achterhaald fenomeen
Thijssen: “De koopavond is een achterhaald fenomeen. Het is jammer, maar de zondag is de nieuwe donderdag. Dan komen mensen massaal naar de stad om te shoppen. En zeg nu zelf: wanneer je als consument door een centrum loopt waar de helft van de winkels gesloten is en bijna geen mensen op straat zijn, dan blijf je de volgende keer toch thuis. Ik weet dat vooral dames het niet fijn vinden om vanuit een parkeergarage door donkere straten te lopen. Dan voelen ze zich niet prettig.”

Enquête
Erik Manders, voorzitter van winkeliersvereniging Venlostad.com zag het graag anders. “Corona heeft het proces versneld. In die stille maanden hebben steeds meer winkeliers besloten om de zaak op koopavond te sluiten. Of het nog toekomst heeft? Ik zou er best de schouders onder willen zetten, maar dan wel gezamenlijk met alle ondernemers. Venlo Partners heeft nu een enquête de deur uitgedaan om te peilen hoe de winkeliers denken over extra koopavonden in aanloop naar de feestmaanden. Dat is een ideale periode om met meer sfeer in het centrum de consument weer te prikkelen tijdens de koopavond naar de stad te komen. Zo’n koopavond is toch ideaal om eerst een hapje en een drankje te nuttigen en vervolgens lekker te gaan shoppen. Noem het maar funshoppen. Daar stond de koopavond ooit garant voor. Het is een ideaal moment voor de lokale en regionale consument om op een relaxte wijze te gaan winkelen.”

Meer promotie
Volgens Manders kiezen veel Venlonaren er bewust bewust voor om op dinsdag en woensdag het centrum te bezoeken. Hij is van mening dat de donderdagavond daar perfect bij zou aansluiten. “Ik zeg daarom ook: we hebben die mogelijkheid om open te zijn. Probeer er daarom gezamenlijk nieuw leven in te blazen. Misschien dat we door middel van meer promotie en eventueel wat beleving in het centrum dit in het najaar nog een keer kunnen proberen. Veel Venlonaren weten vaak precies waarvoor ze naar stad gaan. Kleding, een boek, een fles wijn of wat dan ook. Als ze zien dat er meer zaken open zijn, nemen ze mogelijk ook nog een aantal impulsaankopen mee, worden ze enthousiast en komen ze nog een keer terug. Maar we moeten het vooral samen doen. Samen maken we de stad. Ik ben benieuwd wat uit de enquête van Venlo Partners komt. Als ondernemers tot negen uur te lang vinden, dan kan het ook tot acht uur. Er zijn meerdere mogelijkheden.”

Speciale events
In de Jodenstraat hebben veel ondernemers al besloten dat de winkel op koopavond niet meer geopend is. “Voor corona waren wij nog tot zeven uur geopend,” zo laat Sandra Peters van modezaak Endless weten. “Tijdens de coronaperiode hebben we dat teruggebracht naar half zes. En dat bevalt ons prima. Zo blijft het wat mij betreft ook.” Overbuurman Gijs Lina van Vinoteca Lina is eveneens gesloten tijdens de koopavond. “Er zijn geen mensen in de straat, dan heeft het ook weinig zin om open te blijven. De online verkoop neemt wel enorm toe. Dat is heel mooi, maar geloof mij als ik zeg dat ik liever persoonlijk contact met mensen in de winkel heb dan een internetbestelling. Het is helaas niet anders. Als er plannen zijn om tijdens het cadeauseizoen weer met meer ondernemers de deuren te openen, zal ik echt niet dwars gaan liggen. Ook als er speciale events zijn, zoals verleden jaar met Halloween doe ik mee, maar dan moeten andere ondernemers wel dezelfde visie hebben. De decembermaand is de wijnmaand bij uitstek. Dus extra uren open prima. Maar niet met een klein groepje. De koopavond zoals die was, zie ik echter niet meer terugkomen. Het veranderende koopgedrag van de consument is één van de meest opvallende trendbreuken van de afgelopen tien jaar. Dat is een feit waar wij als ondernemers op slimme wijze mee om moeten gaan.”

Terug