“Ik voel me momenteel naast adviseur ook sociaal werker”

2 april 2020 | Leestijd: 3 minuten

Sebastian Galjaard is adviseur van INretail, de belangenbehartiger van de schoenen-, mode-, sport- en woonbranche. Hij is onder andere actief in Limburg en komt dan ook regelmatig in Venlo. Nu zit hij thuis, noodgedwongen, maar minder druk heeft hij het niet. “Zeker na een persconferentie van de regering staat de telefoon roodgloeiend.”

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Patrick Siemons Fotografie

Hij deed afgelopen zaterdagavond iets wat hij niet zo vaak doet, een dansje door de woonkamer. De aanleiding: het feit dat de overheid besloten had de TOGS-regeling – 4.000 euro eenmalig voor gedupeerde bedrijven – uit te breiden naar, zeg maar, zijn branche. “In eerste instantie was die regeling alleen bestemd voor ondernemers die op directe wijze door de coronacrisis waren getroffen en hun deuren moesten sluiten, zoals horeca en kappers – daar heb ik wel even slecht van geslapen. Maar omdat mensen aangeraden wordt thuis te blijven, is er dus bijna geen winkelend publiek en leveren de winkels die open kunnen en willen blijven ook 60 tot wel 90 procent omzet in. Dat hebben we bij de overheid neergelegd en toen afgelopen zaterdag bekend werd dat de maatregel is uitgebreid wist ik hoe belangrijk dit voor veel van onze leden is.”

Rustig slapen
Even kort iets over Koninklijke INretail, zoals de brancheorganisatie officieel heet. Die bestaat inmiddels 102 jaar en behartigt de belangen van zo’n 5.000 leden. Die belangenbehartiging bestaat normaal uit adviseren, het onderzoeken van collectieve voordelen, kennisvergaring en lobbywerk. “Je begrijpt dat die laatste tak momenteel de meeste aandacht krijgt”, glimlacht Galjaard. “Normaal is mijn werk heel breed, zijn we bezig met promotie, met verbinden, met adviseren over zaak en personeel, met samen met de ondernemer te bekijken hoe zijn of haar zaak zo goed mogelijk te profileren. Alles wat hem of haar rustig laat slapen.”

Luisterend oor
Nu is dat, zegt hij, vooral zoeken naar mogelijkheden om de financiële nood zo goed mogelijk te ledigen. En een luisterend oor te bieden. “Ondernemers hebben momenteel, begrijpelijk, veel zorgen. Die willen naast allerlei praktische zaken hun verhaal, hun emoties kwijt. Mijn collega’s en ik voelen ons nu dan ook vaak meer sociaal werker dan adviseur.” Galjaard kreeg zo’n 3,5 week geleden de eerste verontruste telefoontjes. Daarna volgden twee weken angst, onbegrip en onduidelijkheid. INretail, zegt hij, ging meteen aan de slag met lobbyen. “Toen de enorme impact van de coronacrisis duidelijk werd, zijn we meteen gaan kijken hoe we voor onze leden ademruimte konden creëren zoals uitstel van bepaalde betalingen en het regelen van compensatiemaatregelen.”

Compenserende maatregelen
Een van de aandachtspunten vanaf het begin was de huur. INretail stelde zelf een brief op en was ook mede-ondertekenaar van een brief van meerdere belangenbehartigers aan vastgoedeigenaren en –beheerders. “Met dat overleg zijn we overigens nog steeds bezig, dat heeft momenteel de hoogste prioriteit.” Inmiddels zijn er mede dankzij de inzet van INretail al een aantal compenserende maatregelen gerealiseerd, zegt Galjaard. Hij noemt onder meer de al eerder aangehaalde TOGS-regeling, de TOZO-regeling waarmee gedupeerde ondernemers eveneens tegemoet worden gekomen, de NOW-regeling waarbij tot 90 procent van de loonkosten van het personeel wordt gecompenseerd, en de BMKB-regeling die het aanvragen van een lening moet vergemakkelijken. “Voor nu richten we ons vooral op het verbeteren van de liquiditeit, zover dat mogelijk is.”

Kansen
Daarnaast is INretail al bezig met hoe het verder moet na de coronacrisis. Wat natuurlijk heel lastig is, geeft Galjaard aan. “Er is nog veel onzekerheid over hoe lang dit gaat duren. En dan? Hoe krijgen we onze ondernemers er zo snel weer bovenop. Daar denken we al over na. We moeten vooral kijken naar welke kansen er komen. Ik hoop dat de consument door deze situatie inziet hoe leuk winkelen eigenlijk is; die is dat wellicht wat te gewoon gaan vinden. En dat de winkeliers daar op in spelen door de klant nog meer dan voorheen centraal te stellen. Dan kunnen we als deze vreselijke periode voorbij is er toch een positieve draai aan geven.”

Voor meer informatie zie ook: https://www.inretail.nl/special/corona/

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

‘Op de pens’

‘Op de pens’

Column: Jac Buchholz / Beeld: Peter Janssen Wandelend door de Venlose binnenstad kom ik tot mijn verbazing nog met enige regelmaat grote groepen zogenaamde Duitsers tegen. Twaalf, veertien man bij elkaar, vermoedelijk allemaal voorzien van een roze bril of oogkleppen....