‘In deze pepernotenfabriek worden de meeste selfies gemaakt’

8 september 2020

Ieder jaar komt het weer op social media voorbij: wie heeft de eerste pepernoten in de winkel zien liggen en waar? Sinds een week zijn ze weer verkrijgbaar. En dus opent ook pepernotenfabriek Van Delft in het karakteristieke pand op de hoek Vleesstraat en Klaasstraat weer de deuren. “Mensen vragen zomers al: wanneer gaan jullie weer open? Ze kijken er echt naar uit.”

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Voor storemanager Jos Caniëls is deze winkel niet alleen een fantastische verkoopervaring in de gezelligste tijd van het jaar, het sluit bovendien perfect aan bij zijn reguliere werk als eigenaar van Barbecue aan Huis. “We zijn nu voor de vierde keer in Venlo geopend en dit is de derde keer in dit pand. In het eerste jaar waren we op de Maasstraat gevestigd, maar dit authentieke pand met die historische uitstraling past natuurlijk perfect bij ons traditionele product.”

Pepernotenkoning
In totaal zijn er twintig pepernotenspeciaalzaken van Van Delft in Nederland gevestigd. Een winkel die zo typisch Nederlands lijkt, bleek in eerste instantie echter helemaal niet zo succesvol te zijn. Zeven jaar geleden werd dit plan voor de eerste keer gelanceerd. Maar Van Delft kreeg het niet van de grond. Tot het moment dat directeur Oscar de Lange het idee van de verschillende smaken lanceerde. Zijn aanpak om van strooigoed een luxe product te maken, werkte en sindsdien staat De Lange bekend als de Pepernotenkoning.

Uitdaging
Vier jaar geleden zag Jos Caniëls een advertentie voor verkopers in de krant staan. “Zoals gezegd: het sloot perfect aan bij het einde van het barbecueseizoen. Bij het eerste gesprek kreeg ik al te horen: ‘jij bent zelfstandig ondernemer, dan ben je waarschijnlijk ook een perfecte storemanager voor ons.’ Nog diezelfde middag belde Van Delft op dat ze met mij in zee wilden. Er was één uitdaging: het was vrijdagavond en ze wilden de daaropvolgende woensdag al open gaan. Tot mijn verbazing zijn we daarin geslaagd. Zij zorgden voor de inventaris, ik mocht mijn eigen personeel regelen.”

Wow-ervaring
De komst van de pepernotenwinkel was een noviteit, maar werd direct door zowel de Venlonaar als kooptoeristen omarmd. De vele verschillende smaken zorgden ervoor dat iedereen zijn eigen favoriete pepernoot kon kopen. “Ik denk dat het te maken heeft met de lancering van chocolade pepernoten, een jaar of tien geleden. Wij kunnen bijna alle chocoladesmaken maken die je maar kunt verzinnen. Venlo had dit echter nog nooit gezien. Het zorgde bij veel mensen voor een echte wow-ervaring. We kregen reacties als: ‘hoeveel verschillende smaken verkopen jullie wel niet?’ Ik denk dat we na dat eerste jaar al een begrip waren.”

Stukje gezelligheid
Sinds afgelopen zaterdag is de winkel dus weer geopend. Tijdens dat eerste weekend was het direct druk. Wanneer de verkoop echt op gang komt, heeft volgens Caniëls ook deels met het weer te maken. “Soms hoor je tijdens de eerste dagen wel reacties als: moet dat nu al weer? Maar zo snel de temperatuur een beetje daalt en het iets frisser wordt, krijgen mensen een najaarsgevoel en daar horen pepernoten bij. Het is een stukje gezelligheid. Eigenlijk kun je pepernoten het hele jaar eten, maar ze zijn alleen maar een beperkt aantal maanden verkrijgbaar.”

Duitse toeristen
Favoriete smaken zijn karamel, zeezout, appeltaart en stroopwafel. Duitse klanten hebben weer een eigen voorkeur die willen cappuccino, kokos en truffel. Die laatste smaak roept bij onze oosterburen het gevoel van Kerstmis op. Zijn Duitsers bekend met de pepernoot. “De mensen die direct over de grens wonen, die kennen het wel. Tegen anderen zeggen we dat dit Nederlands oudste koekje is, gemaakt van een soort speculaas. Het voordeel van onze winkel is dat klanten altijd kunnen proeven. En dit jaar gebeurt dat vanwege de coronamaatregelen natuurlijk op extra veilige wijze.” Dan begint Caniëls te lachen. Voorbeelden hoe positief de toeristen op het product reageren, kan hij zeker noemen. “Een Duitse klant kocht een keer voor zeker 120 euro aan pepernoten. Alleen, hij was de zakken vergeten mee te nemen. Ook wij hadden dat door de drukte niet gemerkt. Toen hij terugkwam bleek dat ze verdwenen waren. Wat denk je wat hij deed? Hij kocht opnieuw voor 120 euro aan pepernoten. Haha, prachtig.”

Cadeauproduct
Maar het kan nog gekker. Na de Sinterklaasperiode verandert de winkel van pepernotenspeciaalzaak, naar meer kerstgeoriënteerde lekkernijen. “Tijdens een koopavond kwamen twee Chinezen de winkel binnen. Ze waren dolenthousiast en kochten 21 cadeauverpakkingen vol koekjes en andere producten. Zelfs de pepernoten werden boven weer uit het magazijn gehaald. Een dag later kwamen ze weer terug en kochten voor nog zes personen aan snoepgoed. Volgens mij was het in totaal voor wel 800 euro. Ja, dit is echt een heel populaire zaak. Volgens mij is het de winkel waar de meeste selfies van heel Nederland worden genomen. Mensen vinden dit echt fantastisch. Het is ook echt een cadeau om te geven. Er zijn steeds vaker bedrijven die dit voor hun personeel komen kopen. Tevens zien we tijdens de weken voor Sinterklaas mensen met verlanglijstjes binnenkomen. Ilse wil die smaak, Mike wil die pepernoten en Lotte heeft weer een andere voorkeur. Wij zorgen dat alles op juiste wijze als cadeau verpakt wordt.”

Maatschappelijke discussie
À propos. Sinterklaas. De pepernoot is natuurlijk het strooisnoepgoed bij uitstek, maar nergens in de winkel zien we versieringen van Sinterklaas of Zwarte Piet. Jos Caniëls lacht met een zucht. “Dat is bewust. Om alle maatschappelijke discussies te vermijden. Het ligt allemaal zo gevoelig. Ik zal je een voorbeeld noemen. Een paar jaar geleden had Van Delft ook een pepernoot in het assortiment die gemaakt was van speciale VOC-kruiden. Op sommige plaatsen in Nederland zorgde dat voor discussies. Nee gelukkig niet in Venlo.”

Volgens Caniëls genieten de kinderen toch wel van de sfeer van deze winkel. “Als ze vragen waar al die pepernoten gemaakt worden, zeggen wij dat boven de pepernotenfabriek is. Maar daar mag niemand naar binnen. Dat vinden ze dan spannend. En om het af te maken, geven we ze dan stiekem een paar pepernoten. De ouders mogen dat niet zien. Al staan die er naast, dat hoort bij de spanning die kinderen geweldig vinden. Hahaha. Om al die redenen is het zo leuk om in deze winkel te werken.”

Terug