Jan Adams: jubilerend ondernemer met een sociaal gezicht

30 juni 2020

De naam Jan Adams is een begrip in Venlo en omstreken. De sociaal betrokken ondernemer viert deze week zijn 50-jarig jubileum in de modebranche. Begonnen bij Van de Wouw op de Vleesstraat en sinds 1978 het gezicht van een herenmodezaak op de Beekstraat. Een zaak die begon onder de naam Young Shop, maar sinds 2009 bekend staat als Adams Mens Fashion.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Peter Janssen en collectie Jan Adams

Het is 1 juli 1970 als de carrière van Adams in de modebranche begint. ‘Leerling verkoper gevraagd’ zo luidt de kop boven de krantenadvertentie die zeer bepalend is voor de rest van zijn leven. “Mijn eerste gedachte was direct: hierop ga ik solliciteren. En ik kan je nu 50 jaar later dit zeggen: ik heb er nog geen dag spijt van gehad.”

Hippiekapsel
De dan pas 16-jarige Adams wordt direct aangenomen en stapt een warm bad binnen. Van de Wouw is een succesvolle herenmodezaak met een unieke sfeer en veel prettige collega’s. “Het was een fantastische tijd. Op zaterdag waren er 26 personeelsleden actief. 26! Dat is tegenwoordig niet meer voor te stellen. Leo Caris, Nico de Bruin, Sjaak Peulen, Wiel Bouten, Jan Peeters en nog veel meer. Mannen die het gezicht bij Van de Wouw waren. Het was iedere dag een genot daar te mogen werken.” Dan begint Adams te lachen. “Ik moest één concessie doen voordat ze mij definitief een contract aanboden. Mijn lange haar moest er af. Van de Wouw was een keurige, traditionele zaak. Dus dat hippiekapsel paste niet bij hun stijl.”

Onschuldige geintjes
Behalve hard werken, was er tevens voldoende tijd om onschuldige geintjes uit te halen. Zo stond Adams zelf een keer in de etalage om voorbijgangers op het verkeerde been te zetten. “Sommige mensen twijfelden of er een pop stond of dat ik het echt was. Dan hoorde ik ze zeggen: ‘nae det is ech’. Hahaha. Vervolgens knipperde ik met mijn ogen en schrokken diverse mensen toch even. Maar er was meer. Zo kwam op een dag een Duitse dame de winkel binnen. Zij had de handen vol met tassen. ‘Haben sie ein fahrstuhl?’, zo vroeg ze aan ons. Zij wilde de eerste etage van de zaak bezoeken. Wij schoven het gordijn van een pashokje opzij en zeiden: ‘Bitte sehr’. Wat denk je? Ze liep ook nog echt die paskamer in en het duurde toch een tijdje voordat ze doorhad dat het geen lift was. Ja, onschuldige geintjes. Maar ze tonen wel aan hoe onbezorgd de sfeer toen was.” Het was tevens het tijdperk van communiekantjes die in het vroege voorjaar steevast speciale kleding kwamen kopen. “Dat was ieder jaar een drukke en gezellige tijd. Jongens kochten een vlinderdasje, kleding van gebreid stof en passende sokken er bij. Het is jammer dat dit feest aan glans heeft verloren. Het was altijd een bijzondere periode.”

Helmond
De vroege jaren zeventig lieten tevens een kentering zien. Het tijdperk van jeansmode deed haar intrede. Spijkerbroeken waren niet aan te slepen. Zelfs bij kinderkleding was het populair. Adams noemt een opvallende anekdote. “Vroeger was maat 40 inch de max. Tegenwoordig gaat het al tot maat 50. Ja tijden veranderen, maar de menselijke maat ook.” In 1974 werd Van der Wouw overgenomen door de firma Lichtenveld uit Deurne. Adams: “Zij openden steeds meer jeanszaken en bouwden op die wijze een heel imperium. Jan Lichtenveld was een fantastische man met oog voor de ontwikkelingen in de mode. Hij vroeg in 1976 of ik een jeanszaak in Helmond wilde beginnen. Henriette en ik waren net getrouwd en Jan Lichtenveld deed ons het aanbod om boven de winkel te gaan wonen. Die stap bleek de definitieve springplank voor de rest van mijn carrière.”

Young Shop
De jeanszaak in Helmond werd een succes, maar de periode in het Brabantse land bleek toch van korte duur. In 1978 kreeg Adams alweer een nieuw aanbod van zijn baas. Of hij oren had naar een moderne jeanszaak in Venlo? “Mijnheer Lichtenveld wist dat de tijd aan het veranderen was. Een winkel als Van de Wouw zou volgens mijn baas binnen een aantal jaren verdwijnen. Niet alleen de stijl, maar ook een zaak met een bovenverdieping zou de consument niet meer aantrekkelijk vinden. Hij wilde die ontwikkeling voor zijn, door een nieuwe zaak vol jeansproducten te beginnen. Vanzelfsprekend ging ik die uitdaging graag aan.” Het pand aan de Grote Beekstraat was eigenlijk een woonhuis, maar werd gekocht door de familie Franssen, de eigenaren van een slagerij op de Lomstraat. Zij zorgden voor de verbouwing van het woonpand tot moderne winkel. Zo ontstond de Young Shop, een trendy modezaak die al snel aan populariteit won bij de Noord-Limburgse jeugd. “Het was het tijdperk van het jeansmerk Lois. Zij zorgden iedere maand voor een andere poster met popsterren. Klanten kregen die mee bij aankoop van een spijkerbroek. Een formule die bij de jeugd enorm aansloeg. Om de nieuwe zaak te promoten, werd een wedstrijd uitgeschreven waarbij kaartjes te winnen waren voor de hitfilm Grease. Twee van die voorstellingen in het voormalige Scalatheater waren volledig gevuld met prijswinnaars van onze actie.”

Sociale aspect
De Young Shop stond dus op de kaart. Jan Adams werd het gezicht en veel mensen gingen er van uit dat hij tevens de eigenaar was. “Dit was mijn geboortegrond en veel klanten kenden mij sowieso nog uit de periode bij Van de Wouw. Met veel klanten kregen Henriette en ik een bijzondere band.” Verklaart dat ook het feit dat het sociale aspect in de loop der jaren steeds belangrijker is geworden? “Ik weet niet of ik een heel sociale jongen ben. Daar mogen anderen over oordelen. Wat ik wel weet is dat toen mijn moeder al op jonge leeftijd kwam te overlijden ik van veel mensen hulp heb gekregen. Dat is mij altijd bijgebleven en waar het kan willen wij als gezin ook de mensen helpen. Hoe dat ontstaat? Dat groeit. Ik noem je een voorbeeld. Luuk Claassens was een stagiaire in de zaak. Hij kreeg op 11-jarige leeftijd een ongeluk. Tijdens zijn stage hebben we daar samen veel over gesproken. Dat inspireerde hem om een boek over zijn leven te schrijven. De presentatie vond plaats bij de voormalige kunstgalerij in de Houtstraat. Sef Derkx schreef het voorwoord. Een andere klant was een dame die leed aan kanker. Ook zij heeft haar verhaal in een boekje verwerkt. De presentatie vond plaats op de middenstip tijdens een thuiswedstrijd van VVV. Door mijn functie als stadionspeaker had ik die mogelijkheid om dat te regelen. Die mevrouw was echt volledig onder de indruk. Dat zijn toch dingen die fantastisch zijn om te doen.”

Modeshows
Adams staat tevens bekend om de modeshows voor mensen met een beperking. Vijf jaar lang was hij daarmee uiterst succesvol. De eerste twee edities vonden plaats in De Haandert in Tegelen. De andere jaren werd het nog grootser van opzet en werden de modeshows georganiseerd in De Maaspoort. Ook dat idee ontstond door de vele gesprekken die hij in de zaak met klanten had. Jan en zijn gezin staan er nog steeds om bekend dat ze uitvoerig de tijd nemen om mensen te adviseren bij de aankoop van een nieuwe garderobe. Het is de basis voor de speciale vertrouwensband die met veel mensen in de loop der jaren is ontstaan. “Klanten vertellen over hun ziekte, hun wensen. Er ontstaat een bijzondere relatie. Ik was van mening dat mensen met een beperking op dezelfde wijze gekleed door het leven horen te gaan als ieder ander persoon. De Maaspoort was jarenlang twee avonden volledig uitverkocht. Ook daarom kreeg ik veel waardering, maar voor mij is het normaal om dat te organiseren. Ik heb de tijd, de contacten en kan blijkbaar anderen enthousiast maken. Dan is het een geschenk om dergelijke zaken te mogen organiseren.”

Adams Mens Fashion
In 2009 nam Jan Adams de zaak definitief over. De naam Young Shop verdween en maakte plaats voor Adams Mens Fashion. Waarom die naamsverandering? “Van de Wouw was begin jaren 80 ook naar de Grote Beekstraat verhuisd, maar de laatste eigenaar Sjaak Peulen besloot in 2009 met de zaak te stoppen Veel klanten bleven de winkel zoeken. Ze liepen hier voorbij, maar kwamen niet naar binnen. Door de naam Young Shop dachten ze dat wij puur op de jongste generaties gericht waren. Maar het was ons doel om ook die meer volwassen doelgroep te bedienen.” Eigenlijk waren Adams en zijn gezin van plan een nieuw pand op de Kwartelenmarkt te huren, maar de makelaar zei tegen hem: ‘Jan, doe het niet. Dat pand wordt de komende jaren een molensteen om je nek.’ Adams heeft daar waardering voor. “Het was een eerlijk advies wat niet vaak wordt uitgesproken. Daarop besloten mijn vrouw Henriette, onze dochter Anouk en ik de zaak op de Grote Beekstraat grondig te verbouwen en het assortiment uit te breiden. En met succes. Het was een volgende belangrijke stap in mijn carrière.”

Veranderend winkellandschap
In de afgelopen vijf decennia dat hij nu in retail actief is, zag Jan Adams het winkellandschap flink veranderen. Zeker in de laatste tien jaar. “De moderne consument is verwend. Winkels moeten zeven dagen per week geopend zijn. Bij voorkeur van ‘s morgens vroeg tot laat in de avond. Voor wie? Voor mensen die zelf 36 uur of minder werken. Wij redden het niet met 50 uur in de week werken. Ik klaag niet, maar het is een kentering die mij verbaasd heeft. Niemand heeft meer voldoende tijd. In het verleden was de koopavond een garantie voor succes. Op zaterdagmorgen om negen uur stond de winkel vol. Maar iedereen heeft tegenwoordig een volle agenda, Mensen hebben nergens meer tijd voor, maar wil toch op het moment dat het hun uitkomt kunnen winkelen. Ik kan er geen pijl meer op trekken wanneer de mensen komen. Aan de Duitse kooptoerist die Venlo in het weekend bezoekt hebben wij als zaak niets. Soms is de dinsdag of woensdag drukker dan de donderdag of vrijdag. Om als gezin toch een weekendgevoel te hebben, is onze zaak op zondag en maandag gesloten. Onze vaste klanten weten dat en als ze toch persé op andere uren geholpen willen worden, hoeven ze maar te bellen en maken wij de deur speciaal voor hun open.”

Moderne consument
Adams had de hoop dat het coronatijdperk bij veel mensen de ogen zou openen, maar daar is hij alweer van teruggekomen. “De mensen leven alweer als voor de lockdown. Je hoopt dat we allemaal iets geleerd hebben. Dat het ook anders kan. Maar dat zie ik nu al niet meer terug. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben blij met mijn klanten en volle winkelstraten, maar een beetje minder zou niet zo heel erg zijn. De moderne consument hoeft niet meer na te denken. Ze komen naar het centrum en de deuren zijn open. Als dat niet is, gaan sommigen klagen. De wereld is veranderd. Daar moet iedereen op zijn eigen manier mee om leren gaan.”

Een feest ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum geeft Adams niet. “Daar is het door de maatregelen rondom het coronavirus nu niet de gelegenheid voor. We kunnen door de anderhalve-meter-regeling geen tientallen mensen ontvangen. Om de klanten toch een beetje te laten profiteren hebben we een nieuwe actie bedacht: een loterij. Voor ieder gekocht artikel krijgen mensen een lootje. Hoe meer mensen kopen, hoe meer loten ze krijgen en dus hoe meer kans ze maken op bijzondere prijzen zoals een colbert, een jeansbroek, een laptoptas en meer. Zo krijgt mijn jubileum toch een bijzonder tintje.”

Terug