Johan Hauser: ‘Zonder Sounds was ik misschien nooit programmeur geworden’

7 november 2019 | Leestijd: 7 minuten

Wat is het belang van Sounds voor Venlo? Niet alleen als toeristische trekpleister, maar als verspreider van een essentieel stukje cultuur. Met het enorme aanbod en een eindeloze dosis aan kennis hebben Geert, Leo en al hun medewerkers Venlo mede kleur gegeven. Diverse Venlonaren die actief zijn binnen de muziekbranche vertellen de komende dagen over hun ervaringen met Sounds, maar geven tevens antwoord op de vraag: wat is het belang van Sounds voor Venlo? Johan Hauser, programmeur bij Poppodium Grenswerk, trapt af.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Janneke Michels en Johan Hauser

We gaan eerst terug in de tijd. Begin jaren negentig. Johan Hauser woont in Maasbree, brengt zijn middelbare schooltijd door op het Blariacum in Blerick en is muziekliefhebber. Maar Sounds? Daar had hij nog nooit van gehoord. “Het was het tijdperk van Guns n’ Roses, U2, Bon Jovi en Pearl Jam. Ik kocht mijn cd’s voornamelijk bij Free Record Shop, maar veel verder ging ik de stad niet in. Daar kocht je een product. Een muzikaal advies vragen? Nee, dat zat er niet in. Met schoolvriendjes sprak ik wel eens over muziek en tijdens die gesprekken vroeg iemand mij: kom je wel eens bij Sounds? Nee dus, ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Ik had geen oudere broer die mij adviseerde. Mijn ouders waren niet heel erg met muziek bezig. Alleen met een buurman kletste ik vaker over muziek. Ik waardeerde zijn smaak, hij volgde met plezier mijn muzikale ontdekkingsreis. Maar Sounds was nog niet ter sprake gekomen.”

Chaos
Johan’s nieuwsgierigheid was door de vraag voldoende geprikkeld. Na schooltijd fietste hij vanuit Blerick iets verder het centrum in en liep bij het eerste pand op de Jodenstraat naar binnen. De jeugdige muziekliefhebber was verbijsterd. “Ik dacht alleen maar: Wow! Wat is dit? Chaos, maar dan op positieve wijze. Ik proefde het direct. Daar heerste een andere vibe dan de zaken die ik gewend was. Het leek niet zo georganiseerd, met allemaal die nisjes, maar je voelde de oprechte liefde voor muziek. Het enorme aanbod en waanzinnige diversiteit aan stijlen. Het stond er allemaal. En dan was er ook gewoon tweedehands vinyl te koop.” Johan had de zaak inmiddels een aantal keren bezocht, toen hem een nieuwe verrassing stond te wachten. “Ik vroeg naar een bepaalde punk-cd. Het nuchtere antwoord luidde: dan moet je hiernaast bij de andere zaak zijn. Ik wist niet wat ik hoorde. Hoezo een andere winkel? Er was dus nog zo’n paradijs? Te bizar voor woorden. Nee echt, mij was dat andere pand, een paar deuren verder, nooit opgevallen. Ik was als tiener echt aan het ontdekken en dan krijg je in korte tijd te horen dat er twee van dergelijke winkels in Venlo zijn. Niet te bevatten.”

Rare vogels
Ook het eerste bezoek bij het andere pand op de Jodenstraat maakte diepe indruk. “Er werkten heel uitgesproken figuren als Herman Poels en Hans in ‘t Zandt. Voor een jongetje van dertien waren dat hele rare vogels, maar ik vond het geweldig. Ik kon er mee lachen en hield wel van hun uitgesproken mening. Daar schaamde niemand zich voor.” Zo liep Johan als trotse 18-jarige met de lp Almost Blue van Elvis Costello naar de balie en kreeg direct een duidelijk advies. ‘Die man heeft maar drie goede platen gemaakt en daar hoort deze zeker niet bij’, zo klonk het vanaf de andere kant van de balie. ‘Dit is een kutplaat.’ Vanzelfsprekend kan ook Johan een voorval met Herman Poels benoemen. “Ik dacht met Tom Waits een veilige, muzikaal verantwoorde keuze gemaakt te hebben. Totdat ik Herman bij de kassa trof. Hij was natuurlijk altijd de overtreffende trap als het ging om het uiten van een muzikale mening en ook toen was hij direct heel duidelijk: ‘die bagger ga ik je niet verkopen. Als je dat persé wilt hebben, reken je maar bij Leo af, maar niet bij mij.’ Hij wilde het album zelfs niet aanraken. Prachtig toch. Herman was Captain Beefheart-adept en vond Tom Waits maar een slap aftreksel van The Captain.”

 

Sounds Johan 2

 

Uitstekend advies
Vanzelfsprekend kreeg Johan ook uitstekende adviezen; zeker tijdens zijn speurtochten bij de afdeling Punk. “Het begon bij mij met Dookie van Green Day, maar al snel zocht ik door, hardcore- of garage-punk. Sounds had het bijna allemaal. Zelfs de meest obscure dingen. Daarbij was een goed advies onontbeerlijk. Hennie en Jean-Paul tipten mij over bands als New Bomb Turks, The Hellacopters, The Hives. Als ze het niet op voorraad hadden, konden ze het altijd direct bestellen. En juist dat is nu nog steeds hun kracht. Kom je als klant een paar keer bij een winkel binnen en ze hebben niet staan wat je zoekt, dan keer je daar niet snel meer terug. Dat risico lopen muziekliefhebbers bij Sounds niet. Bovendien ontdek je er altijd weer iets nieuws. Hoe gaaf die twee zaken op de Jodenstraat ook waren; de verhuizing naar dit grote pand op de Parade is zo essentieel geweest voor de toekomst van de winkel. Ze hebben zich daarmee perfect voorbereid op een nieuwe tijd. Waar veel andere zaken de laatste tien jaren het loodje legden, is Sounds juist gegroeid en is de waardering vanuit het hele land toegenomen, juist omdat ze overeind zijn gebleven. Het is echt een megazaak en om een dergelijke stap te zetten, moet je lef hebben. En dat hadden ze.”

Ontmoetingsplek
Daarmee keert Johan terug bij de beginvraag: Wat is belang van Sounds voor Venlo? Zijn antwoord is duidelijk. “Venlo had Sounds zeker gemist. De inwoners uit de regio hebben niet alleen een directe toegang tot zoveel verschillende soorten muziek, maar krijgen er een enorme dosis informatie bij cadeau. Zelfs in veel grote steden, nationaal en internationaal, bestaat dit niet meer. Of het aanbod en de kennis is enorm versplinterd over een groter gebied. Sounds is een ontmoetingsplek waar mensen elkaar tips geven. Niet alleen de medewerkers, maar ook andere klanten. Het werkt twee kanten op. Het is een dialoog. Een katalysator van alle muziekkennis die in de stad aanwezig is. Hier wordt alles gedeeld en je kunt de tips vaak direct kopen. Thuis een pakketje ontvangen kan best leuk zijn, maar het haalt het bij lange na niet bij de persoonlijke passie die bij Sounds voelbaar is. Het is toch prachtig om in een platenzaak door de bakken te snuffelen, nieuwe dingen te ontdekken en ondertussen vragen te kunnen stellen aan echte kenners. Je helpt elkaar als liefhebbers. Dat maakt een echte speciaalzaak als Sounds zo bijzonder. Je kunt er altijd naar toe en vindt er altijd iets tofs. Natuurlijk heeft het ook met loyaliteit te maken. Koop je als Venlonaar bij de eigen plaatselijke ondernemer of kies je voor de meest simpele, maar wel onpersoonlijke weg door op een paar knopjes te drukken? Iedereen bestelt wel eens iets via internet, maar ik denk dat 85% van mijn collectie bij Sounds is gekocht. Gelukkig floreert de zaak bij dit jubileum als nooit eerder. Geert, Leo en hun hele team staan open voor hun publiek en zijn begaan met hun klanten. Dit moeten we koesteren in Venlo”

 

Sounds Johan prikker

 

Vinyl
In de platenkast van Johan huist een prikker waarop alle bonnetjes van Sounds rusten. “Dat idee deed ik een jaar of tien geleden op bij Café De Klep. Daar krijg je het bonnetje op dergelijke wijze aangeboden. Ik vond dat een grappig idee en prik nu bij thuiskomst iedere kassabon op die prikker. Het geeft een perfect overzicht van mijn aankopen bij Sounds.” Bonnetjes waar tegenwoordig overigens vooral de namen van vinylaankopen op te vinden zijn. “Klopt. Eigenlijk ben ik in 1995 al begonnen met het aanschaffen van elpees, maar dat was natuurlijk niet de meest gunstige periode om te starten. Het waren de jaren dat veel werk niet eens op vinyl werd uitgebracht. Het cd-schijfje heerste. Veel punklabels deden dat wel en die lp’s waren in die tijd goedkoper dan de cd’s. Daarom kocht ik veel vinyl. Ik denk dat in 2005 een omslagpunt ontstond. Toen kregen steeds meer platenmaatschappijen lucht dat vinyl weer in opkomst was en verschenen meer en meer albums weer standaard op elpee. Ik koop zowel nieuw als tweedehands en mijn collectie is daardoor heel breed. Hiphop, Indie, Jazz, Electronisch, Wereldmuziek, oude Soul en Blues maar ook klassiekers van Dylan, Neil Young, Fela Kuti, Talking Heads, Marvin Gaye en Elvis Costello. Het is toch een prachtig moment als je thuiskomt met versgekocht vinyl. Twee weken terug bijvoorbeeld de nieuwe Thom Yorke en Billy Eilish. Je verwijdert het cellofaan, snuift een bepaalde geur op; de nieuwe Thom Yorke ruikt heel lekker! Dan haal je die binnenhoes tevoorschijn en tenslotte zet je de plaat zelf op. Dat verliest nooit z’n charme.”

Overigens is Sounds voor Johan Hauser meer dan een plek waar hij platen koopt en andere muziekliefhebbers treft. Met Leo en Geert heeft hij inmiddels een bijzondere relatie opgebouwd. “Klopt, wij werken veel samen. Natuurlijk door mijn functie als programmeur bij Grenswerk, maar ook door alles wat ik doe en gedaan heb voor het Zomerparkfeest. Daar zijn zij met hun enorme dosis aan muzikale kennis ook enorm belangrijk voor. Door onze gedeelde interesses is het meer dan een klantrelatie. Maar daardoor ben ik mij nog meer bewust van het belang van deze zaak voor een stad als Venlo. Hoe vaak zijn zij afgelopen jaren niet in landelijke kranten of tijdschriften genoemd. Ook dankzij bekende Nederlanders en belangrijke spelers in de muziekbranche. Dat is pure promotie voor Venlo. Ik hoop dan ook dat zij voor de verdere toekomst een goede weg weten te vinden. Want als ik verder vooruit kijk, zeg een jaar of tien, dan zie ik die toekomst wel met enige zorg tegemoet. Wie gaat dit stokje van hun overnemen? Wie durft daarin te investeren en hoe ziet een platenzaak er over tien jaar uit? Dat is best een lastige vraag. Sounds heeft in ieder geval een enorm belangrijke factor in de loop van mijn leven gehad. Ik werk nu in de muziek, dus heb ik van een liefhebberij mijn beroep kunnen maken. Daarvoor is een brede, open blik op muziek nodig. Alles door elkaar luisteren is bij Sounds volstrekt normaal; dat is de norm. Voor een punkertje van achttien jaar was dat nieuw. Die luisterde alleen naar punk. Sounds heeft me in die zin op weg geholpen. Puur door hun enthousiasme en aanbod. Misschien is het terecht om de vraag te stellen: was ik ooit programmeur bij Grenswerk of het Zomerparkfeest geworden als we het al die jaren met alleen een Free Record Shop hadden moeten stellen? ”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad