John van der Sterren en Bart Gubbels maken Xie Eyewear klaar voor de toekomst

6 november 2019

De binnenstad van Venlo kent diverse pareltjes; winkels met een regio-overschrijdende functie waarbij de eigenaren lef tonen en zich onderscheiden middels een gedurfde collectie van internationale allure.

Tekst : Rob Buchholz | Beeld: Leon Vrijdag

Xie Eyewear is een goed voorbeeld van een zaak die in de afgelopen twintig jaar een reputatie van faam wist op te bouwen. John Van der Sterren besloot in 1999 de zaak van Berry Locht op de Venlose Klaasstraat over te nemen. Met een eigentijdse en tevens eigenwijze collectie maakte Xie een bewuste keuze en zette in op klanten die zich willen en durven te onderscheiden. Van der Sterren toonde afgelopen jaar opnieuw lef en durfde in een nieuw pand te investeren om daarmee zijn zaak nog meer cachet te geven, maar vooral klaar te stomen voor de toekomst.

Passie voor het vak
Behalve de opening van de nieuwe winkel is inmiddels ook de 32-jarige Bart Gubbels benoemd tot mede-eigenaar van de zaak. Daarmee is de toekomst van Xie Eyewear voor Venlo veilig gesteld. Waarom kiest een frisse jongen met muzikale aspiraties voor het vak van opticien? Bart Gubbels begint te lachen. “Ik studeerde aan het Conservatorium in Maastricht, maar beken heel eerlijk: ik was geen typische student. Stadsgenoot en beroepsmuzikant Sjoerd Rutten zei tegen mij: om in dit vak te slagen moet je de allerbeste zijn of geluk hebben. De beste was ik zeker niet en op geluk alleen wilde ik niet varen, dus besloot ik te stoppen en goed over mijn toekomst te gaan nadenken. Jeroen van den Ham zocht in die periode iemand om brillen te slijpen bij Pearle. Ik nam mijzelf voor dat maximaal een half jaar te doen. Uiteindelijk bood Jos Baggen, eigenaar van Pearle, mij zoveel fantastische mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen, dat ik ben gebleven en een passie voor het vak van opticien heb gekregen.”

 

 

Plafond bereikt
Bart kreeg echter een jaar twee geleden het gevoel dat hij bij Pearle het plafond had bereikt. “Ik was gegroeid van werkplaatshulp tot bedrijfsleider en dacht na om een eigen exclusieve brillenzaak te starten. Maar in Venlo bestond een dergelijke zaak al. Een tweede speciaalzaak van dat niveau zou niet realistisch zijn, dus besloot ik bij John aan te kloppen. Op zakelijk gebied hadden we al vaker ideeën uitgewisseld en we wisten dat we beiden op dezelfde golflengte zaten. John was eigenlijk overdonderd, maar liet dat niet blijken.” Van der Sterren knikt bevestigend: “Ik was in die periode bezig een nieuw pand te zoeken, maar dacht gezien mijn leeftijd tevens na over de toekomst van de zaak. Eigenlijk kwam Bart net iets te vroeg, dus zei ik tegen hem: kom over een tijdje maar eens terug, dan hebben we het er nog wel eens over. Dat is gebeurd en sinds augustus 2018 is Bart hier in dienst en per 1 januari van dit jaar tevens mede-eigenaar.”

Speurtocht
De speurtocht door Venlo centrum naar een nieuw pand nam een jaar of drie in beslag. Uiteindelijk leek de oplossing letterlijk om de hoek te liggen. “Twee deuren verder lag een pand al jaren leeg. In het verleden was daarin een bank gevestigd, later een aantal modezaken. Maar de oppervlakte was zo immens groot. Ondertussen dacht ik wel bij mezelf: hoe tof zou het zijn als ik gewoon in de Klaasstraat kan blijven?” John besloot met de eigenaar te gaan praten en eigenlijk viel toen alles op zijn plaats. “Zij waren bereid iets van de prijs af te doen, Bart stapte als compagnon bij Xie in en Yvon Dings toonde interesse om mijn voormalige winkel te huren om daar de modezaak Hiëre van Venlo te starten. Dankzij dit prachtige pand hebben we de ruimte om uit te breiden en onze plannen te verwezenlijken. “

Renoveren en moderniseren
John en Bart benaderden architect Job Conen van Studio Conen en vormgever Daan de Haan om het pand te renoveren, moderniseren en een nieuwe stijl te geven. “Zij zijn samen gaan sparren en hebben de complete inrichting bedacht.” John lacht als hij terugdenkt aan die eerste ontmoeting. “Job keek bedenkelijk toen hij het pand betrad en vond het budget wat krap. Daan was juist onder de indruk en was van mening dat het beschikbare budget wel erg ruim was. Het zijn twee verschillende vakmensen met ieder een eigen visie, maar ze begrepen elkaar en vulden elkaar perfect aan. Mijn grootste vrees dat de ruimte te groot zou zijn, wisten zij perfect met een aantal ingrepen weg te nemen. Denk aan de schuifdeuren voor de refractieruimtes, maar ook de werkplaats die als een aparte stand midden in de winkel is gepositioneerd doorbreekt de ruimte. Dat maakt het geheel speels en overzichtelijk.”

 

 

Vakkennis en advies
Volgens John van der Sterren zijn de reacties louter positief. “Dankzij een fraai artikel in Oculus, het vakblad voor de Optiekbranche, kregen we ook landelijk veel aandacht. Diverse collega’s zijn al komen kijken en onder de indruk wat we hier in Venlo hebben neergezet. Het is inderdaad een regio-overschrijdende winkel waar mensen die zich willen en durven te onderscheiden voldoende keuze hebben uit diverse internationale brillenmerken zoals Dita, Chloé, Andy Wolf, Theo en in eigen beheer ontworpen monturen van onder anderen goud en buffelhoorn. En natuurlijk de collectie kinderbrillen. Een bril heeft tegenwoordig de status van sieraad en kinderen begrijpen dat. Ze zijn zelfs vaak trots als ze een mooie bril mogen uitzoeken en weten precies wat ze willen. Door de extra ruimte die we tot onze beschikking hebben, zijn wij tevens nog beter in staat om te onderzoeken wat het probleem van de klant is en welke oplossing wij kunnen bieden. Onze optometrist Merel Groenen heeft kennis van het oog en bijbehorende ziektebeelden. Kennis die bij een reguliere opticien niet aanwezig is, maar die wij de klant nu wel kunnen bieden. Een spraakmakende zaak is natuurlijk fantastisch. Het oog wil tenslotte ook wat, maar de vakkennis en een gedegen, betrouwbaar advies blijven natuurlijk de basis vormen voor de kwaliteit die we met Xie willen uitstralen.”

Speels en modern
Als mede-eigenaar volgde Bart de ontwikkelingen met veel interesse. “Door voor dit pand te kiezen, kunnen wij ons sowieso nog beter op vaktechnisch gebied onderscheiden, maar ervaart de klant ook meer beleving. We zijn gegroeid van 100 naar ruim 360 vierkante meter. Veel ruimte, maar zoals John zegt: niemand heeft het gevoel hier te verdwalen. Job en Daan hebben op speelse en moderne wijze invulling aan de ruimte gegeven waarbij diverse eyecatchers in het geheel zijn verwerkt. Kijk naar de blauwe wand met oude Hollandse meesters, de diverse opstellingen waar wij onze collectie op presenteren, drie adviestafels met schermen en natuurlijk de ambachtelijk ingerichte werkplaats waarbij continu contact met de rest van de winkel is. In het hart van de zaak staat de leestafel. Xie Eyewear is nooit een mainstream opticien geweest en met deze nieuwe winkel weten we ons nog beter te onderscheiden.”

Terug