Kerstdrukte bij Sounds en Koops: ‘En dan ben je plotseling pakketbezorger’

23 december 2020 | Leestijd: 6 minuten

Sinds een week is het werk van de teams bij Sounds Recordstore en Boekhandel Koops ineens veranderd. In plaats van het te woord staan van klanten in de drukste periode van het jaar zijn Geert Driessen (Sounds) en Rogier Knipscheer (Koops) en hun collega’s vooral bezig met inpakken en bezorgen. Driessen kan er de humor nog wel van inzien: “En dan ben je plotseling pakketbezorger,” zo zegt hij met een licht cynisch lachje.
Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen
Hij zag het sluiten van de winkels al twee weken voor de speech van premier Mark Rutte aankomen. “Ik weet hoe druk het normaal in de winkelstraten is in deze tijd van het jaar. Dat is niet te handhaven,” zo laat een realistische Driessen weten. “Bovendien bleven de besmettingscijfers flink stijgen en was al bekend dat winkels in Duitsland vanaf woensdag 16 december op slot moesten. Daarom was het heel eenvoudig om in te schatten wat de gevolgen voor de detailhandel zouden zijn. Het bericht van Mark Rutte van vorige week maandag was niet meer dan een bevestiging van wat ik aan voelde komen.”
Drukte op maandagmiddag
Omdat de media verleden week maandag al een soort van vooraankondiging gaven over de boodschap van Rutte, liepen de winkelstraten die middag snel vol. Ook bij Sounds was het druk. Regelmatig stond er een rij aan de kassa. “We zijn die dag tot zeven uur open gebleven, maar je merkte toch dat het na zes uur voorbij was. Het is net zoals met de koopavonden van de laatste twee maanden. Door het sluiten van de horeca is het donker in het centrum. Dat vinden mensen niet aantrekkelijk en dus blijven ze weg.”
Bewerkelijker
Toen het nieuws van de sluiting bij de consument was ingedaald, begon in de loop van dinsdag de stroom van bestellingen bij Sounds. Via de website, mail en telefoon liep het plotseling storm. Er kwamen zelfs telefoontjes van klanten die vroegen of Sounds echt niet open mocht blijven. “Daar maakten we dan maar grapjes over en zeiden dat er een speciaal verzoek bij Mark Rutte was ingediend. Ha ha ha. Uiteindelijk was het voor iedereen wel duidelijk en hebben we de eerste paar dagen tot ’s avonds half tien doorgewerkt om de bestellingen te verwerken. Deze manier van verkopen is bewerkelijker dan afrekenen aan de kassa. Het vergt meer handelingen. Of we een taakverdeling hebben? Jazeker. Thessy en Marlies doen al jaren de bestellingen vanuit de website. Henk en Niek ondersteunen hen daar nu in en gaan met de bestelstickers de winkel in. Ik ben bezig met het beantwoorden van mails en het plaatsen van nieuwe bestellingen bij platenmaatschappijen. Bezorgen doen we allemaal. Soms op weg naar huis of anders overdag. We proberen binnen een bepaald gebied zoveel mogelijk zelf te bezorgen: Venlo, Blerick, Maasbree, Helden, Baarlo, Reuver.”

Dankbare reacties
Het persoonlijke contact bij de klanten thuis, geeft het werk volgens Driessen weer extra kleur. “De mensen zijn echt dankbaar dat we hun bestelling persoonlijk komen bezorgen. Ze blijven ons vaak naroepen tot we weer in de auto zitten. Sommigen geven zelfs fooi. Dat is echt bijzonder om te ervaren. Wij realiseren ons nu weer hoe bijzonder deze winkel voor een bepaalde groep mensen is. Dat is het positieve effect van deze minder prettige omstandigheden. Veel mensen zijn juist in deze periode veel met muziek bezig. Er zijn meer concerten of documentaires op tv. Verder zijn er nog de uitzendingen van de Top-2000. Dan ontdekken of herontdekken ze weer bepaalde artiesten of albums.”
Unieke decembersfeer
Hoe bijzonder het contact nu ook is, het kan, zo zegt Driessen, nooit tippen aan de unieke beleving en decembersfeer die normaal gesproken in deze tijd van het jaar in de winkel heerst. “De weken voor Kerstmis en Oud op Nieuw zijn altijd heel speciaal. Dan zijn er DJ’s in de zaak, heerst er een heel gezellige sfeer. Bijna iedereen heeft vrij en neemt echt de tijd om te funshoppen. Die sfeer missen wij echt. En hoe positief het aantal bestellingen ook is. Dit kan nooit de reguliere decemberverkoop goed maken.”
Emoties
Ook Rogier Knipscheer van Koops zag het onheil van de sluiting al aankomen. Toen de bevestiging kwam, deed hem dat in eerste instantie weinig. “Het was echt megadruk in de zaak. Het stoplicht dat voor in de zaak staat om de drukte aan te geven, leek wel een knipperlicht. Klanten bleven komen. Op het moment dat wij om zes uur echter de sleutel omdraaiden, kwamen de emoties bij het hele team los. We zijn nog nooit gesloten geweest. Als boekwinkel heb je ook een sociale functie. Zelfs tijdens de eerste lockdown in het voorjaar waren we open. Het was een hele vreemde gewaarwording. Normaal zijn de laatste tien dagen voor kerst de tien drukste dagen van het jaar met zeker 500 tot 700 klanten per dag in de zaak. Nu viel het in een keer stil. Natuurlijk was het zonder lockdown ook anders geweest, maar het contrast was heel groot.”

Bezorgen per postcodegebied
Eerste uitdaging voor het team van Koops was om de boeken die voor de lockdown besteld waren en normaal gesproken door de klanten zelf worden opgehaald, bij de mensen thuis te bezorgen. “Die bestellingen kregen we op dinsdag en woensdag nog binnen. De kasten puilden uit. Om overzicht te krijgen, zijn we eerst die bulk gaan bezorgen. Vervolgens zijn we aan de nieuwe bestellingen begonnen. Alles werd op postcode gesorteerd en iedere medewerker verzorgde een bepaald gebied. Het ging van Venlo-Centrum tot aan Weert. Het liefste bezorgen we alles zelf, dan weten we zeker dat er niets kwijt raakt en de klant de bestelling ook voor Kerstmis in huis heeft.” Knipscheer laat weten dat er door deze nieuwe realiteit nog extra werk bijkwam: de vele honderden facturen van particulieren. “Dat zijn wij niet gewend. Wij werken normaal gesproken met een mobiel pinapparaat. Maar dat is er slechts één. Kijk naar vandaag (woensdag), dan zijn we alweer met vijf mensen onderweg. Het werkt ergens makkelijker omdat je de bestelling ook in de bus kunt doen of bij de buren afgeeft, maar we krijgen er een flinke administratieve klus bij.”
Lokaal kopen
Knipscheer is blij dat hij sinds de eerste lockdown van afgelopen voorjaar heel intensief met de ontwikkeling van de website is bezig geweest. “We merken nu dat deze veel meer bestellingen tegelijk aankan. Bijkomend voordeel is dat mensen steeds meer vertrouwd raken met het online bestellen bij de lokale ondernemer. Dat levert op de lange termijn weer een voordeel op. Bovendien weten ze bij online winkels niet of ze hun pakket voor kerst in huis hebben. Bij ons is dat wel het geval omdat we grotendeels zelf bezorgen. We hebben een paar klanten in het land waarvan we de bestelling per post doen, maar in de eigen regio bezorgen we de boeken zelf. Het kost even wat extra tijd. Want normaal komt half Venlo naar ons toe, nu moeten wij naar half Venlo toe. Het is een flinke logistieke planning. Maar we doen het graag.”
Hartverwarmend
Net zoals bij Sounds is Knipscheer ook onder de indruk van de hartverwarmende reacties van klanten. “Ja, onze bezorgers krijgen eveneens fooi. Maar er zijn ook mensen die zich spontaan melden met de vraag of ze ons kunnen helpen met bezorgen. Dan schieten je bijna de tranen in de ogen. Ook de reacties die mensen na het afleveren soms nog geven via Whatsapp of mail zijn echt fantastisch. Daar vallen die enkele negatieve reacties, die we soms ook wel een krijgen, gelukkig bij in het niet.”
Blij met hectiek
Ondanks de hectiek klaagt Knipscheer zeker niet. “Wij kunnen tenminste nog verkopen. Ik hoor liever de hele dag de telefoon rinkelen dan dat je duimen zit te draaien. Er zijn collega-ondernemers die in hun winkel aanwezig zijn, maar waar uren lang geen bestelling binnenkomt. Dan mogen wij ons nog gelukkig prijzen. Vaak ben ik ’s avonds nog uren bezig omdat veel mensen juist tijdens die uren een bestelling plaatsen. Dat scheelt in de ochtend weer tijd en hectiek. Ik doe het graag. Na kerst zal het wel even stilvallen, maar nu gaan we nog even door tot iedereen zijn bestelde boek op tijd in huis heeft.”
Of hun winkels na 19 januari weer open mogen, daar durven beide heren geen uitspraak over te doen. Er bestaat een lichte vrees dat ook dan de lockdown nog voortduurt. Knipscheer: “Hoe erg ik het ook vind, maar laten we alsjeblieft met zijn allen deze klus klaren. Het is typisch Nederlands om – nadat de grenzen zijn vastgesteld – te kijken hoe ver we die grens kunnen oprekken. Doe dat niet. Houd je aan de regels. Alleen dan kunnen we deze situatie zo snel als mogelijk achter ons laten. Hoe meer mensen over de grens gaan, hoe langer dit duurt. Kerstmis en Oud op Nieuw zullen sowieso voor een nieuwe piek gaan zorgen, althans dat vrees ik. Het volgende ijkpunt voor de regering is 12 januari. Dat is snel na de feestdagen. Laten we ons allemaal richten op veiligheid, daar is het hele land bij gebaat.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hans De Koning vertrekt aan einde van het seizoen bij VVV

Hans De Koning vertrekt aan einde van het seizoen bij VVV

Hans de Koning en VVV-Venlo gaan aan het einde van het seizoen met wederzijds goedvinden uit elkaar. De trainer, die VVV-Venlo tijdens het seizoen 2019-2020 samen met zijn staf in de Eredivisie hield én recent nog de halve finale van de TOTO KNVB Beker wist te...

Terug naar normaal

Terug naar normaal

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Geen enkel weldenkend mens verwacht vanavond tijdens de zoveelste coronapersconferentie waarvan de inhoud alweer is uitgelekt – zit er ergens in Den Haag inmiddels een ‘chef lekkage’? – dat het vanaf volgende week weer een...