Afgelopen week werd bekend dat mode- en schoenenwinkels met forse omzetdalingen te maken hebben. Dat moet ook bij Venlose ondernemers pijn doen, maar het zijn toch vooral de positieve geluiden die de boventoon voeren. Ze willen vooral actief zijn, de klanten koesteren en een positief gevoel uitstralen. “Het gaat hier gewoon goed,” aldus Katinka Luhukay van KATT Fashion & More.
Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen
Wie de winkel op de Jodenstraat op deze woensdagmorgen binnenwandelt, ziet dat het geen grootspraak is van Luhukay. Regelmaat lopen nieuwe klanten de zaak in, op zoek naar nieuwe kledingstukken. “Ik kan daar meerdere redenen voor geven. Deze zaak richt zich op een brede doelgroep van 16 tot 70 jaar. Daarnaast ben ik heel actief op social media en laat daar de nieuwe kledingstukken die wekelijks binnenkomen, aan de mensen zien. Tevens is het gewoon een feit dat een vrouw graag goed gekleed door het leven gaat. Dus kopen dames ook sneller iets nieuws.”
Geen paniekzaaier
Dat ze zich ondanks alle maatregelen niet uit het veld laat slaan, heeft volgens Luhukay met haar levensinstelling te maken. “Ik ben van nature geen paniekzaaier,” zo laat ze met een lach weten. Ik ben graag op positieve wijze actief bezig. Soms zeggen klanten wel eens dat ze die positieve instelling waarderen en daarom graag de zaak bezoeken. Juist in deze onzekere tijd. Wij willen de klanten inspiratie bieden, persoonlijke aandacht geven en zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Met een dergelijke instelling zet je een eerste stap naar een positieve verkoop. Wat je uitstraalt, nemen de klanten over.”
Klanten koesteren
Wie ook altijd positief in het leven staat, is Jan Adams van Adams Mens Fashion op de Grote Beekstraat. “Ja natuurlijk hebben wij ook wel eens mindere dagen. Pas geleden dacht ik op een zaterdag: waar komen al die mensen toch steeds weer vandaan. Het bleef lopen. Een week later dacht ik: waar zijn alle mensen gebleven. Dan komt er bijna niemand naar binnen.” Volgens Adams zijn het vooral zijn vaste klanten die ervoor zorgen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. “Ze weten ons telkens toch weer te vinden. Bovendien koesteren wij de mensen. Als iemand zich door het virus niet prettig voelt om de stad in te lopen, ga ik ze bij wijze van spreken op het busstation ophalen en dan lopen we samen rustig naar de winkel. Wij doen alles voor onze klanten.”
Niet klagen
Adams merkt dat het vooral de persconferenties zijn die een negatieve uitwerking op veel mensen hebben. “Het is net alsof iedereen een paar dagen nodig heeft om de vaak minder positieve boodschap te verwerken. Daarom zeg ik maar: we beginnen iedere week weer op nul en zien wel wat het brengt. Natuurlijk hebben we dit jaar minder omzet gedraaid, maar zeg nu eerlijk: het ging de laatste jaren toch ook fantastisch. Bij veel mensen kon het niet op. Nu is dit jaar inderdaad minder, maar zo lang wij de vaste lasten maar kunnen betalen en voldoende te eten en te drinken hebben, hoor je mij niet klagen. Wat de toekomst brengt, dat moeten we afwachten.”
Flesje wijn als dank
Bram van Heijster kan zich volledig in de filosofie van Jan Adams vinden. Ook hij en het hele team van de schoenwinkel doen er alles aan om de klant volledig in de watten te leggen. “Wij gaan naar de klanten toe, doen een passessie, gaan terug naar de winkel en halen daar de juiste maat op. Dat waarderen de mensen. Ik zal je een voorbeeld geven. Mijn ouders zijn recent met schoenen naar een klant in Wanssum gereden. De mensen vroegen of wij het niet vervelend vonden om dat hele stuk te rijden. Daarop heb ik gezegd: jullie komen normaal twee keer per jaar van Wanssum naar Venlo gereden om bij ons schoenen te kopen. Laat ons dan nu een keer jullie kant oprijden. Dat doen we graag. Als dank kregen we een flesje wijn met nootjes van Partí cadeau. Dat is toch fantastisch. Dat maakt ons werk zo mooi en dankbaar.”
Kinderschoenen
Natuurlijk moet Van Heijster toegeven dat dit jaar er flink heeft ingehakt. “Maar hey, we zijn nog open en kunnen inkomsten genereren. De verkoop van kinderschoenen is bijvoorbeeld gewoon doorgegaan. Die voetjes blijven groeien en dus komen ouders met hun kroost naar de zaak. Ieder paar dat we verkopen is er één en daar doen we het voor.”
Positief denken, ondernemen en actief blijven lijkt dus de sleutel in deze lastige tijden. Ook Rémy Bouten blijft actief bezig in zijn schoenenzaak op de Klaasstraat. Om klanten te blijven informeren, opende hij deze week een eigen webshop. “Klanten kunnen dan zien welke modellen nog op voorraad zijn. Een telefoontje naar de winkel is voldoende om een paar apart te laten zetten. En ja, dat gebeurt al. Ik doe ook alles om in beeld te blijven. Gelukkig hebben we in de afgelopen acht jaar een klantenkring opgebouwd die ons trouw blijven en de verkoop gunnen. Dat waarderen wij enorm en zorgt voor positieve energie. Aan ons is het zaak om creatief te blijven. Eens zal het weer anders zijn. Toch?”