Kulinaire: Koffie na het toetje, niet langer een afknapper?

7 februari 2020 | Leestijd: 2 minuten

Niemand kijkt er meer van op, zo betoogde culinair journalist Mara Grimm een tijdje geleden in Het Parool, verwijzend naar speciaal voor een restaurant gebrouwen bier, op maat gemaakte messen, zelf ontworpen koksbuizen… Eigenheid en originaliteit horen er tegenwoordig bij en zijn niet alleen meer in de gerechten zelf terug te zien. Huisgemaakte boter, een eigen frisdrank, voor elk gerecht een passend bord, volgens Grimm is er zo van alles te verzinnen.

Tekst: Alex Khanna (freelance kok) | Beeld: Leon Vrijdag

Eigenlijk werd lange tijd één ding overgeslagen: de koffie. Ben ik volledig met haar eens. De koffie werd te lang gezien als dat ‘bakkie’ achteraf, als bijna onvolwaardige afsluiting van een heerlijk diner. Maar dat is veranderd, koffie is al jaren bezig aan een opmars. Dat zie je terug in de diversiteit van het aanbod, aan de opkomst van de barrista, aan het verschijnen van koffiezaken in de winkelstraat.

Volgens Grimm was het dan ook wachten op het moment dat de chefs zich op koffie gingen storten. En dat is dan ook gebeurd, zoals in Rotterdam waar sterrenchef François Geurds speciality coffees, waterfilters en speciale apparatuur introduceerde. Sergio Herman deed het eveneens, met Inkbrew, verwijzend naar zijn liefde voor tatoeages.

Ook de Franse topkok Alain Ducasse kwam afgelopen jaar met een eigen koffie. Niet alleen in zijn restaurants, maar ook in zijn nieuwe, succesvolle koffiebars Le Café Alain Ducasse. Je kunt er een gewoon kopje voor 2,5 euro bestellen, maar net zo goed zeldzame koffie uit bijvoorbeeld Jemen voor 17,5 euro per kopje. Koffie ‘to go’ is eveneens mogelijk. Zelfs sterrenrestaurant Paul Bocuse, meldt Grimm, heeft een eigen koffie: Paul Bocuse Sensation. Want ook na de dood van deze culinaire gigant staat zijn merknaam nog fors overeind.

En in Venlo? In Venlo heeft volgens mij nog geen topkok of restaurateur het aangedurfd een eigen koffie op de markt te brengen. Ja, koffiezaken zijn er inmiddels al een aantal, met die trend doen we mee. Maar wanneer staat een van die Venlose horeca-ondernemers op en laat merken lak te hebben aan de gevestigde merknamen door zijn of haar eigen koffie uit te brengen? Het Venlose horecalandschap een beetje kennende denk ik dat we er hier voorlopig nog niet aan toe zijn. Of is er iemand die de uitdaging aan durft te gaan? En nee, zeg nou niet: doe het zelf. Dit stukje is vooral bedoeld om anderen te prikkelen.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad