Kulinaire: Over kritische gasten en stukjesschrijvers

24 januari 2020 | Leestijd: 2 minuten

Het aantal restaurants in Nederland groeit, ook in Venlo. Meer kritische gasten dus ook, met meer eetervaring dan vroeger. Neem van me aan, dat vind ik een prima ontwikkeling. Als de gast kritischer wordt, moet je als team ook kritischer worden en je blijven ontwikkelen.

Tekst: Nicky van den Beuken (Restaurant Chez l’ Hêtre) | Beeld: Peter Janssen

Wat wel jammer is, is dat die kritiek soms doorslaat. Dat iemand die thuis voor zes gasten kookt, denkt dat dat hetzelfde is als koken in een restaurantkeuken. Waar we te maken hebben met bijvoorbeeld strikte regelgeving en heel veel kritische klanten met allemaal een verschillende mening. Niet erg die kritiek, als het maar constructief is.

Wat mij betreft mag iedereen dus een mening hebben, ook over de horeca. Al mis ik vaak de nuance, zoals gezegd. Zo las ik vorige week een artikel in De Limburger over mijn collega’s van de Cantharel. Ik heb er nog niet gegeten maar door het ietwat te negatief geschreven stukje ga ik dat binnenkort zeker een keer doen. Waarom? Als horecaman weet ik, zoals vaste gasten weten, dat je als kok een keer een mindere dag kunt hebben. Loopt er op zo’n dag een culinaire recensent binnen, dan staat er de volgende dag een mindere beoordeling in de krant. Maar zeg nou zelf, iedereen heeft toch wel eens een minder goede dag. Nou, that’s life, het hoort erbij. Pak jezelf op en ga door. Moet je dáár op beoordeeld worden of op je vele prima dagen?

Na het lezen van het artikel vroeg ik me dan ook af hoeveel de mening van betreffende recensent, Ray Simoen, nu eigenlijk waard is? Het is één mening, een van de duizenden van gasten die bij het restaurant hebben gegeten. Van wie de meesten ongetwijfeld wel goed vonden wat er op tafel kwam. Want als je als restaurant al jaren bestaat doe je blijkbaar iets goed, anders heb je geen bestaansrecht.

Ray Simoen staat bekend om zijn kritische schrijfstijl; hij bezocht mijn restaurant twee jaar geleden. Moet zeggen dat ik het niet helemaal eens was met wat hij neerpende, maar hij had wel wat puntjes waar hij gelijk in had. Het vegetarische was goed, maar niet spannend genoeg, was een van zijn oordelen. Daar hebben we van geleerd. We zijn weliswaar geen vegetarisch restaurant, maar iedere gast moet bij mij lekker kunnen eten. Dus hebben we hier even wat meer focus op proberen te leggen. Met tevreden vegetarische gasten – naast de anderen uiteraard – als resultaat. En dat is precies waar je het voor doet, en niet voor een of andere mening waar je mee kunt pronken op websites, in boekjes, gidsen of wat dan ook.

Nee, horecavakman of –vrouw ben je vanwege dat restaurant vol gezellige, leuke gasten. Je wilt mensen een aangename avond bezorgen in de hoop dat ze weer terugkomen. De mening van die vele tevreden gasten is dan ook belangrijker dan die van één recensent.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hans De Koning vertrekt aan einde van het seizoen bij VVV

Hans De Koning vertrekt aan einde van het seizoen bij VVV

Hans de Koning en VVV-Venlo gaan aan het einde van het seizoen met wederzijds goedvinden uit elkaar. De trainer, die VVV-Venlo tijdens het seizoen 2019-2020 samen met zijn staf in de Eredivisie hield én recent nog de halve finale van de TOTO KNVB Beker wist te...

Terug naar normaal

Terug naar normaal

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Geen enkel weldenkend mens verwacht vanavond tijdens de zoveelste coronapersconferentie waarvan de inhoud alweer is uitgelekt – zit er ergens in Den Haag inmiddels een ‘chef lekkage’? – dat het vanaf volgende week weer een...